Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel te trekken met een T5

vragen over de T5
Fabian
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008, 14:52

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Fabian »

Ik heb het er nog eens met de dealer van de aanhangwagen over gehad, maar de regels zijn hierom trend zéér vaag. Officieel mag je er wel mee rijden, maar omdat het niet duidelijk is kunnen agenten er moeilijk over doen. Met als gevolg: discussie's, naar de weegbrug enz. MAAR het mag dus WEL!!!!!
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Rolf T5 54 »

Fabian schreef:Ik heb het er nog eens met de dealer van de aanhangwagen over gehad, maar de regels zijn hierom trend zéér vaag. Officieel mag je er wel mee rijden, maar omdat het niet duidelijk is kunnen agenten er moeilijk over doen. Met als gevolg: discussie's, naar de weegbrug enz. MAAR het mag dus WEL!!!!!
Klopt als de zwerende vinger...... Lezen is altijd moeilijk maar begrijpend lezen is nog moeilijker...... Lees het antwoord op de vraag op het politieforum maar. In wettekst staat nergens iets over de vermelding op het kentekenbewijs maar over de massa op de assen, dit betekend dus GEMETEN op dat moment. Is er niet gemeten en krijg je een bekeuring dan in beroep en er volgt altijd sepot.

Nog een voorbeeld: Een bedrijfswagen ( een 15 tons scania ) koppelt een aanhanger erachter die zwaarder MAG zijn dan hij mag trekken, edoch word niet tot aan het maximum geladen en blijft onder het TMM van het trekkend voertuig alles is dus in orde. Deze krijgt dus ook geen bekeuring...... Rechtsongelijkheid??? Nee de juiste manier van werken.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Pascal-141 »

Zit er misschien verschil in de "regels" tussen Belgie en Nederland ?

Wat "Belgacom" zegt is volledig waar in Belgie : zelfs al mag de 'trekker' maar 2200kg trekken , dan mag hij een aanhangwagen erachter hebben die een MTM van 2700kg heeft , zolang die NIET boven de 2200kg weegt op het moment van (eventuele) controle (dus eigen gewicht vd aanhanger+lading) .

Er rijden zo (volledig legaal) véél (bvb) T4 rond die een aanhanger erachter hebben met een MTM van 2,7T . Dat kan , zolang het totaal gewicht niet meer is dan 2000kg.(omdat de T4 maar 2000kg mag trekken) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door theo »

in nederland is het zo dat ze naar het gewicht op papier kijken,
ook al zeggen hele volksstammen dat het niet zo is.
ook is het zo dat de bewijslast bij de bestuurder ligt,op het moment dat je een aanhanger er achter heb hangen die meer mag laden dan dat de bus mag trekken zal je een bewijs moeten hebben dat jou lading niet boven het trek gewicht uit komt van de auto.
op het moment dat ze je aanhouden een een bon geven wegens een te zware aanhanger heb je geen poot om op te staan mocht je die willen aan vechten.
het is jou woord tegen die van een diender.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door BigRuud »

Dit word een item voor de rijdende rechter, ik weet nu nog niet wat wel en niet mag :nuts Ik heb zelf een kar die 3 ton totaal mag zijn. :politie Ik heb wel E achter B.

Ben ik klaar mee, een kar van 6000 euro in 1 keer niks meer waard. Zet hem maar op marktplaats, en dan maar een enkel assertje. IK neem geen risico meer.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door theo »

Ruud
laat de kar terug keuren naar het gewicht wat jou bus mag trekken en het probleem is opgelost.
je kan er ook gewoon mee rond rijden en de gok nemen, hoevaak wordt je nou aan gehouden ik pas 4 keer in 3 jaar.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Pascal-141 »

theo schreef:ook is het zo dat de bewijslast bij de bestuurder ligt,op het moment dat je een aanhanger er achter heb hangen die meer mag laden dan dat de bus mag trekken zal je een bewijs moeten hebben dat jou lading niet boven het trek gewicht uit komt van de auto.
op het moment dat ze je aanhouden een een bon geven wegens een te zware aanhanger heb je geen poot om op te staan mocht je die willen aan vechten.
het is jou woord tegen die van een diender.
Hebben jullie Nederlanders dan geen weegbruggen ?

Hier in Belgie zijn er overal weegbruggen , er zijn er zelfs (een paar) geinstalleerd op de parkings langs de snelweg . Er er word tegenwoordig (hier in Belgie) heel vaak controle gedaan op gewicht. Zowel bij vrachtwagens als bij auto's met aanhanger .
En bovendien hebben ook al vele Politiekorpsen nu ook mobiele weegbruggen bij, hebben ze gewoon achteraan in de Politiebestelwagen liggen tegenwoordig... :muur

Hier in Belgie hoef je zelf niet te bewijzen of je beneden het toegestane gewicht zit hoor , je staat bij een controle nog sneller op de weegbrug dan dat je het kan uitleggen haha :lach

O ja , toch ook even opletten met de caravan , want er is heel veel controle op vakantiegangers (met caravan) op doorreis in Belgie , en velen kunnen heel wat spul "overboord gooien" om binnen het toegestane gewicht te vallen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Fabian
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008, 14:52

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Fabian »

De dealer vertelde me dat ik ´m terug kan laten keuren, maar ik ga voorlopig eerst een lekker rijden met de combi en we zien wel waar het schip strand :lach

We typisch dat er verschillende mensen met verschillende meningen zijn, oftewel het is dus totaal niet duidelijk wat je nou wel en niet mag......
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door broekhof »

Fabian als je een aanrijding veroorzaakt of krijgt en je bent te zwaar beladen (lees je rijd rond zonder het juiste rijbewijs) heb je een heel groot probleem met de verzekering. :nuts :nuts
Meestal is het zo, zonder rijbewijs ook niet verzekerd!!!! :muur :muur :muur :muur
Ik zal dus eens goed je polisvoorwaarden doorlezen en er nog eens rustig over nadenken.
Ik heb om deze reden ook me E rijbewijs gehaald.

Gr Coen
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Rolf T5 54 »

theo schreef:[
leuk verhaal alleen zijn er maar weinig agenten die jou mee nemen naar een weegbrug,
ze kijken op de papieren en als het te zwaar is heb je de bon te pakken.
theo
Jawel het is een leuk verhaal en als die agenten het niet weten bellen ze mij en ik vertel ze hoe het in elkaar zit........En eventueel kom ik om te wegen....
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door theo »

:bifun :bifun jou bellen :bifun :bifun
ze weten alles toch beter :bifun :bifun
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Fabian
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2008, 14:52

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Fabian »

Fabian als je een aanrijding veroorzaakt of krijgt en je bent te zwaar beladen (lees je rijd rond zonder het juiste rijbewijs) heb je een heel groot probleem met de verzekering.
Meestal is het zo, zonder rijbewijs ook niet verzekerd!!!!
Ik zal dus eens goed je polisvoorwaarden doorlezen en er nog eens rustig over nadenken.
Ik heb om deze reden ook me E rijbewijs gehaald.

Gr Coen
Volgens mij staat in mijn startpost dat ik een BE rijbewijs heb :knipoog
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Rolf T5 54 »

:gekte En jullie maar betalen en zeuren...............................
:muur Dan gebeurt er nooit iets.
:ie Iedere keer die bekeuring, het kan oplopen tot 300 euro....
:bonk Je verdient niet beter....
:politie Ga in discussie en vertel dat je de kosten gaat verhalen..Laat dit ook noteren bij het verweer.
:toppie Ik vertel dit alleen hier.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door Rolf T5 54 »

Let op:

In de gratis verkrijgbare Anwb-auto van 24 juli 2008 nummer 30 staat:
"Toch mag mijn auto maar 1300kg trekken terwijl de caravan beladen mag worden tot 1350kg. Mijn vraag is mag ik er( met be rijbewijs) wel mee rijden?
Antwoord:
Er is geen enkele probleem zolang de caravan met zijn lading maar niet meer weegt dan 1300kg. Dat mag uw auto maximaal trekken. Dat gewicht mag nooit worden overschreden. Dat uw caravan beladen mag worden tot 1350kg, doet daar niets aan af.
Voort de wetgever is het van belang dat het werkelijke gewicht van de caravan niet boven het trekgewicht van de auto uitkomt."

I rest my case.
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: Hoeveel te trekken met een T5

Bericht door belgacom »

Rolf T5 54 schreef:Let op:

In de gratis verkrijgbare Anwb-auto van 24 juli 2008 nummer 30 staat:
"Toch mag mijn auto maar 1300kg trekken terwijl de caravan beladen mag worden tot 1350kg. Mijn vraag is mag ik er( met be rijbewijs) wel mee rijden?
Antwoord:
Er is geen enkele probleem zolang de caravan met zijn lading maar niet meer weegt dan 1300kg. Dat mag uw auto maximaal trekken. Dat gewicht mag nooit worden overschreden. Dat uw caravan beladen mag worden tot 1350kg, doet daar niets aan af.
Voort de wetgever is het van belang dat het werkelijke gewicht van de caravan niet boven het trekgewicht van de auto uitkomt."

I rest my case.
Rolf, dat heb je subliem uitgelegd (of de anwb!). Hoop dat het nu eens duidelijk is!
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Plaats reactie