Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelervan

vragen over de T4
Plaats reactie
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

koelervan

Bericht door sjefkeg »

Hallo allemaal,ben net terug van vakantie en heb met mijn T4 TDI 2500 iets raars meegemaakt.
In een file terecht gekomen . Plotseling hoorde ik ineens een luide knal gevolgd door een ratelend geluid vanuit de motorruimte opstijgen.Toen ik gestopt was en onder de motorkap keek ,trof ik een geexplodeerde koelvan aan waar de stukken van in het rond hadden gevlogen.
er waren een connector van de electromotoren tbv de koelvan en een aansluiting van de airco losgeslagen.
Toen ik de connector weer inplugde begon het ratelen onmiddelijk weer (het was het restant van de "van" die in onbalans begon te draaien).
Na inspectie van de diverse slangen en radiateur heb ik de voeding van de kapotte van doorgeknipt en ben doorgereden. Op een van bleek de koeling nog ruim voldoende.
Wat mij verbaast is dat een dergelijk onderdeel zo uit elkaar kan spatten ,Het materiaal is met de hand niet te breken.
Heeft iemand al eens een dergelijke ervaring gehad ?
Verder heeft de T4 natuurlijk weer als vanouds gereden met de caravan er achter.
Bijna 120 euro per tankbeurt in Italy is trouwens ook niet leuk meer.
Groetjes Sjefkeg :muur
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: koelervan

Bericht door Beckontheroad »

sjefkeg schreef:Hallo allemaal,ben net terug van vakantie en heb met mijn T4 TDI 2500 iets raars meegemaakt.
In een file terecht gekomen . Plotseling hoorde ik ineens een luide knal gevolgd door een ratelend geluid vanuit de motorruimte opstijgen.Toen ik gestopt was en onder de motorkap keek ,trof ik een geexplodeerde koelvan aan waar de stukken van in het rond hadden gevlogen.
er waren een connector van de electromotoren tbv de koelvan en een aansluiting van de airco losgeslagen.
Toen ik de connector weer inplugde begon het ratelen onmiddelijk weer (het was het restant van de "van" die in onbalans begon te draaien).
Na inspectie van de diverse slangen en radiateur heb ik de voeding van de kapotte van doorgeknipt en ben doorgereden. Op een van bleek de koeling nog ruim voldoende.
Wat mij verbaast is dat een dergelijk onderdeel zo uit elkaar kan spatten ,Het materiaal is met de hand niet te breken.
Heeft iemand al eens een dergelijke ervaring gehad ?
Verder heeft de T4 natuurlijk weer als vanouds gereden met de caravan er achter.
Bijna 120 euro per tankbeurt in Italy is trouwens ook niet leuk meer.
Groetjes Sjefkeg :muur
Zou je niet mogen verwachten in deze tijd.
Ken wel verhalen van Volvo uit de jaren '70 waar de hele fan er af vloog doordat de bout verkeerd gemonteerd was. Dan lag je hele radiateur open.

Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Ja hoor,vanmiddag is de andere ventilator ook geklapt. Met het hete weer kwam de ventilator in bij het starten na een korte stop in de volle zon (temp 30 graden + Had nog geen kans om de andere te vervangen.Blijf het een vreemd verhaal vinden.
Kan geen afwijkingen vinden aan de ophanging of dergelijke.Vorig jaar is wel een airco ingebouwd ,en de ventilator draaid ongeveer 5 mm van de radiateur,moet tog voldoende zijn.
Ga er nu maar twee nieuwe opzetten en hopen dat het opgelost is.
Heeft werkelijk niemand dit nog mee gemaakt?? Graag suggestie,s
Gelukkig is mijn radiateur nog heel. :ie :muur
Grts Sjefkeg
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: koelervan

Bericht door Rotor »

Hi, nu 5 mm vanaf de radiateur is wel heel weinig, zeg maar gewoon niet voldoende.......bij het inschakelen vervormen de bladen van de vin, en er zit meestal ook een beetje speling op de as van de vin.....dus al met al zal dit teveel zijn, waardoor hij de radiator zal raken, met de gevolgen wat jij omschrijft. mvg Ton.
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Was vanmorgen bij de dealer om twee nieuwe ventilatoren te bestellen.Tot mijn verbazing vroeg men of het een auto met of zonder airco betrof.
Toen ging bij mij een lampje branden,bij het inbouwen van de airco zijn de ventilatoren niet vervangen.Ik kan me indenken dat een gewijzigde weerstand van de radiator (koelradiator voor de radiator) een effect op de ventilator heeft.Als deze dichter naar de behuizing gezogen wordt heb je een probleem.
Ik geloof maar een keer in een materiaalfout ,geen twee keer. :alarm
Grts Sjefkeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelervan

Bericht door Multivan Generation »

let er even op, dat de stekker aansluitingen hetzelfde zijn,
komt wel eens voor dat die een andere maat hebben... :muur

Auto's met een airco hebben standaard een iets zwaardere koeling.
Ook zouden de ventilatoren voor bijvoorbeeld climatronic anders moeten zijn als die voor airco...

hopelijk kun je snel weer rijden...

Heb je een kosten indicatie?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Bedankt Peter voor je reaktie. De ventilatoren zijn in bestelling,overigens alleen de schoepenwielen (hopelijk passen ze ).Deze gaan ongeveer 40 euro per stuk kosten.Ik hoop dat de motertjes het zelfde zijn want die kosten 260 euro per stuk.
Overigens moet ik de aircoinbouwman nog even spreken deze had deze ellende ook wel kunnen voorkomen. Ook zal ik eens bij een andere T4 naar de afstand van de ventilator tot de radiator kijken want dat zit me ook nog niet helemaal lekker.
Grts Sjefkeg
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelervan

Bericht door Oskar 725 »

Heeft met de afstand niets te maken, denk je eens in als een hard kunststof blad je radiator zou raken tijdens het draaien, dat er ook maar iets heel blijft van zo'n dunwandige aluminium koeler en de rotor stuk slaat en de koeler niet???????????????????????????
je hebt 350 watt en 450 watt motoren voor je koelers, de schoepen zijn verantwoordelijk voor de lucht verplaatsing.
bij climatronic worden sowieso 450 watt motoren toegepast omdat deze nagenoeg continu mee draaien als de regeling op "auto"staat. :bonk
Groet, Oskar.
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Helaas,de bestelde schoepenwielen passen niet,en de orginele zijn niet los te leveren.
Dat wordt dus zoeken naar een gebruikte set.
Als iemand nog iets weet te liggen??
Overigens Oskar, het schoepenwiel raakt niet de radiateur maar eerst de behuizing tussen radiateur en schoepenwiel. daar slaat hij ook op vast volgens mij. De brokstukken hebben de radiateur wel geraakt maar niet lek. Het raadsel is voor mij nog niet opgelost,(wordt vervolgt)
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Eindelijk een gebruikte set gevonden op de sloop.viel niet mee ,zijn niet dik gezaaid.De slopers bevestigen overigens dat de schoepenwielen wel vaker stuk gaan.
Heb er meteen maar de kappen met de verstelbare bodem maar bij gekocht en het subframe voor montage op de radiateur.
Met een handelje op de kappen kun je nu de luchttoevoer van de radiateur open of dicht zetten. Alles is gemonteerd en werkt naar tevredenheid.Blijft alleen de vraag wanneer sluit je de luchttoevoer met de kleppen? Ik denk bij lage temperatuur??Net als vroeger een stuk karton voor de radiateur in de winter??
Alles overziend denk ik toch dat bij de inbouw van de airco verzuimd is om de kappen te monteren
RobNij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2008, 20:17
Locatie: Nijmegen

Re: koelervan

Bericht door RobNij »

Ik ben ook net terug van vakantie, met problemen met de koelerfans.
Het viel mij in het verleden op dat één fan bijna altijd na het stoppen door bleef draaien, terwijl ik slechts een korte afstand gereden had.
Vorige week maandag toen het zo warm was zijn wij op weg gegaan, het viel mij op dat de motor best wel erg warm werd, en bij de eerste pauze hoorde ik de ventilator ook niet nadraaien. Naderhand, in de file, moest ik mijn kachel op volle sterkte verwarmen zetten om te voorkomen dat de motor te heet werd. Op de terugweg vandaag heb ik bijna een uur in de file gestaan en moest de verwarming ook weer volop open zetten, terwijl het buiten niet erg warm was.
Kan iemand mij vertellen hoe de ventilatoren geschakeld worden? Op de radiateur zit een temperatuurvoeler met drie draden, wat doet die?
De uitblaas van de ventilatoren (een soort jalouzieklep) staat bij koude motor dicht, waardoor wordt deze opengestuurd?
De draden van de ventilatoren komen van een apart stuurkastje in het accu-compartiment, wat doet deze?

Wie kan mij helpen????? Heeft er iemand een elektrisch schema?
Een nog steeds oververhitte rob
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelervan

Bericht door Roger B. (11)61 »

in de radiateur zit een thermoswitch, een schakelaar die boven een bepaalde temp. gesloten is (bij drie draden vermoed ik dat het een dubbele is)

een dubbele switch zal bij een bepaalde temp 1 fan inschakelen, wordt de temp nog hoger ,dan gaat de tweede schakelaar dicht en de tweede fan aan....

Grote kans dat het kastje bij je accu zekeringen voor de fans bevat.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Re: koelervan

Bericht door sjefkeg »

Hallo Rob,bij mij draaien de koelervans bijde tegelijk als ze in komen.Als ik overigens mijn airco inschakel ,beginnen ze ook alle twee te draaien.
Bij de opmerking over de "jalouzieen"die open en dicht kunnen,vraag ik mij af of dit met de hand moet gebeuren,of dat dit ergens door aangestuurd wordt.
Bij mij zijn dit twee handeltjes die je kunt verzetten,er zit verder niets aan vast.
Is dit orgineel vraag ik me af.
Grts Sjefkeg
Plaats reactie