Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielekkage na distributie wissel

vragen over de T4
Plaats reactie
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Olielekkage na distributie wissel

Bericht door FastFWD »

Olielekkage na wisselen distributieriemen+rollen en waterpomp, zweette eerst een klein beetje met een paar drupjes per maand, nu een halve liter per week, gebeurt dit vaker? Gaat om een 2.5 tdi '96
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Wim T4 935 »

Dat lijkt mij niet normaal. Heb hier wel eens iets gelezen over een keerring maar geen garantie op de uitgevoerde werkzaamheden?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Multivan Generation »

zit het oliefilter wel goed vast?
Is het carter aan de onderzijde niet gescheurd op de plaats waar de olieaftapbout er in gedraaid wordt.
Zijn zo maar een paar dingen die mij te binnen schieten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Christoffel »

Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.

Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.

Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.

Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.

Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.

Chris
Afbeelding
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door franklin44 »

Ik heb een vraagje hierover, bij mij wordt nu de distributie riem vervangen.
motor van 2002, moet ik dan ook gelijk keeringen en oliehuis pakking laten vervangen.
80.000 op de teller.
gr Franklin
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Christoffel »

Als alles mooi droog is niets aan doen.

Dan alleen waterpomp en riem met rollen vervangen

Chris
Afbeelding
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door FastFWD »

Christoffel schreef:Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.

Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.

Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.

Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.

Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.

Chris
Riemen en rollen zijn al vervangen, lekkage is erger geworden daarna, lekte eerst amper, en garagist kwam er mee toen alles al er op zat, mooi klaar mee want mijn parkeerplekje word een zwijnestal nu, en dubbele kosten om de boel weer dicht te krijgen :ie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door stijnh »

Christoffel schreef:Het probleem van de lekkende oliepomphuizen is de pakking.

Bij de oudere type motoren is deze van karton cq papier gemaakt, welke op den duur door de hoge druk doorslaat en gaat lekken. Bij de latere modellen is deze vervangen door een stalen pakking.

Nu, als je distributie en waterpomp vervangen worden moeten er diverse boutjes ( 3 x M6 en 1 X M8 ) welke ook de binnenkap van de distributie vasthouden losgedraaid worden. De spanrol drukt ook de kap extra aan.

Doordat het pomphuis van spanning af is geweest is het kwaad al geschiet. Beter was geweest omdat de boel toch al los lag om gelijk de oliepomphuis pakking mee te pakken, en natuurlijk je krukas keerring.

Boutjes aandraaien helpt misschien nog iets, maar lijkt mij niet meer de oplossing.

Chris
inderdaad zo is het
zelfde probleem gehad maar het lekte maar heel weinig
na het vervangen was het probleem opgelost

let er wel op dat je oliepomp nog vlak is anders zou die in principe vervangen moeten worden
vw schrijft voor om die zowieso te vervangen maar als die nog recht is mag die er weer op
het is zoals een cilinderkop
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Roger B. (11)61 »

kun je de stalen pakking op de oude motor monteren (ipv de kartonpakking)?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Christoffel »

Jazeker, ik doe niet anders als deze vervangen moet worden.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door Roger B. (11)61 »

prima, blij dat dat ast, kan ik bij de eerstvolgende keer dat die boel los gaat een "nieuwe type" pakking plaatsen....

(zou niet het eerste onderdeel zijn dat verbeterd is maar niet op eerdere motoren/voertuigen gemonteerd kan worden omdat aangrenzende onderdelen meeveranderd zijn)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: Olielekkage na distributie wissel

Bericht door FastFWD »

heb de 30ste een afspraak staan om bij dezelfde garage nog een keer de boel te laten de-monteren, vandaag houd de bus er mee op, ANWB er bij gehad, 1 van de riemen (multi en/of Vriem) van de motor vastgelopen, al dan niet 1 van de rollen, of poulie stuk, heb ik weer :gif niet zo happy met mn t4 op het moment. Nu rij ik tijdelijk in een nieuwe Polo van juni dit jaar, doe mij maar een goeie t4.. Maandag meer nieuws, garage is deze week dicht ivm vakantie :wjw
Plaats reactie