Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nog een EGR vraag

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Goh Roger,
wat ben ik het met je eens :gekte
:yes dacht overigens dat dat wel vaker voorkomt, toch? :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Ron---63--- »

Zelf heb ik mn EGR ook afgeblind maar ik heb het idee dattie nu meer brandstof gebruikt ? Had ik bij mn vorige bus nl niet, verbruik bleef hetzelfde.
Natuurlijk weet ik dat het afblinden goed is voor je motor maar hoe zit dat met tuning dan? Loopt de bus getuned beter zonder EGR of met ? (denk dat ik jullie antwoord al weet....... :knipoog )

Het lijkt me zinvol om het in ider geval wel te zeggen voor dat er getuned gaat worden.

Voor nu, ( ik laat nog niet tunen ) denk ik eraan om het plaatje er weer tussenuit te halen en gewoon weer laat EGR-en :groteogen

Ben benieuwd naar jullie "welgemeende technische en ongecensuureerde meningen" :lach


Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wat ik geleerd heb op mijn opleiding motorvoertuigen is dat een EGR 100% milieutechnisch is en op de prestaties alleen een negatieve invloed heeft.

De werking:

In het deellast gebied wordt er uitlaatgas bij de aangezogen lucht gemengd. Hierdoor zal de verbranding minder goed verlopen waardoor de uitlaatgastemp iets daalt en (mede daardoor) minder NOx in de uitlaatgassen zullen zitten.
De EGR klep zou (zoals men het mij geleerd heeft) alleen geöpend worden als de motor in deellast draait (dus niet volgas)

Ik kan me niet goed voorstellen waardoor het plaatje in de EGR voor meer brandstofverbruik zou zorgen.

---------
Getuned of niet, zonder EGR loopt een motor beter, immers je voegt geen uitlaatgassen aan de aangezogen lucht toe ==> meer zuurstof per liter aangezogen lucht (uitlaatgassen bevatten weinig tot geen zuurstof) ==> betere prestaties mogelijk.

Daarnaast kan de vervuiling van je inlaatspruitstuk en -kanalen in de kop ook nooit een positief effect hebben op de prestaties.

Het beste kun je de EGR afblinden voor je motor getuned wordt.

Aangezien er niet op EGR werking gecontrolleerd wordt (bij APK) kan alleen milieuverantwoordelijkheidsgevoel een reden zijn om je EGR weer open te maken lijkt mij......................
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 05 jul 2008, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Paulus »

Helemaal mee eens,maar er zijn 2 type EGR inlaat systemen,maar daar word nergens over gepraat,ik denk dat Ron tegen dit probleem aan loopt. :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

verklaar, wat bedoel je met twee egr systemen................ :groteogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Ron---63--- »

Mmm...................is voor mij ook nieuw !!! Wil ik graag wat meer van weten Paulus !!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Wim T4 935 »

Ron---63--- schreef:Mmm...................is voor mij ook nieuw !!! Wil ik graag wat meer van weten Paulus !!
En ik sluit mij hier van harte bij aan.

Trouwens wel tof Paulus dat je zo aktief blijft op het forum tijdens je vakantie.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Paulus »

Ik heb het eea beschreven onder rubriek afdoppen EGR.Bij de systemen van na 2002 meen ik, heb je een extra klep in de inlaat zitten.Alleen je EGR afblinden is niet voldoende.Ik heb deze problemen zelf ondervonden,alleen lopen de reactie's jammer genoeg uiteen. :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door mrutgers »

Hallo Paulus,

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Ik heb gisteren het plaatje ertussen gezet. Het viel me toen op dat er inderdaad een klep in de inlaat zat. Die had ik op foto's elders op het forum niet gezien. Ik kan jouw verhaal echter niet terugvinden op de weetjewel site. Ik heb gezocht onder "T4 tips en trucs". Kun je aangeven waar ik het kan vinden? Kan het plaatsen van een plaatje bij zo'n nieuwer type EGR kwaad voor je motor?

Groeten,

Marco 780
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Multivan Generation »

ik heb een 2003-er maar geen extra klepje in het inlaattraject hoor... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Nog een EGR vraag

Bericht door Paulus »

Ik ben ze idd ook alleen maar bij de 102 en 150 pk versie's tegen gekomen.Als je bij deze systemen alleen de EGR afblind,zal de motor stationair wat moeilijk ademhalen,om deze reden verwijder ik deze klep altijd.Deze is stationair nl gesloten.Bij de sdi en tdi motoren kom je ze vaak tegen,echter in de transporter niet zo vaak. :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Plaats reactie