Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

vragen over de T4
Plaats reactie
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door rs1600 »

T4 TDI ACV blok '96, sinds er een andere turbo is geinstalleerd (oude was naar de malle moeren) komt de turbo pas bij zo'n 2300 toeren in aktie.
Das net een beetje erg laat.
Welke turbo expert weet hoe ik dit kan vervroegen. Turbo aktie vanaf ong. 2000 toeren?
Wat moet ik waar doen en misschien is er ergens een foto of tekening van deze aanpassing.
Met dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb je wel de juiste turbo gemonteerd? een grotere turbo pakt later op, een kleinere eerder....

is de nieuwe turbo wel goed, en vooral ook goed gemonteerd (smeringprobleem helpt een nieuwe turbo ook ZO aan gort.....)

Waardoor is de oude turbo defect geraakt, en is dat probleem verholpen voor de nieuwe gemonteerd werd?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door stijnh »

eerst het probleem oplossen dat ervoor zorgt dat je turbo zo laat aanslaat
normaal 2000 a 2100 toeren dacht ik
daarna kan je je katalysator leeg halen als dat nog niet gebeurd is dan slaat je turbo nog eens 300 toeren (of meer) vroeger aan.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door Pim 328 »

Normaal gesproken wordt dit niet geregeld door de turbo maar door het motorregelapp. Bij de oudere tdi 96-98 deze hebben een 8 bits motorregelapp. deaze is langzamer als de nieuwe 16 bits. Deze waren wat later met de turbo regeling .

Voor de rest wat is er kapot aan gegaan , en zijn hierna ook de intercooler slangen en de intercooler goed schoon gemaakt. ivm restant van eventueel afgebroken stukjes van de turbo.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door rs1600 »

De T4 is door een VW dealer gedemonteerd en hopelijk is alles schoon gemaakt.
Turbo was na 210.000 op. Kwam vaker voor zei men.
Ik moet erop vertrouwen dat eea goed is geinstalleerd, ben nl zelf geen expert.
Turbo werkt ook uitstekend, alleen hij komt te laat op gang.

Is dit alleen nog elektronisch te regelen? of zijn er andere opties waardoor de turbo eerder oppakt?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je de turbo hebt laten vervangen bij de VW dealer moet die toch ook kunnen zorgen dat de turbo naar behoren functioneerd?

In mijn ogen betekend naar behoren functioneren OOK dat ie bij het juiste toerental mee gaat werken, en niet 300 toeren later...

Er zijn wel oplossingen om een tubro eerder te laten inspringen (minder tegendruk uitlaatsysteem (zie opmerking in dit topic over kat leeghalen)) maar dat moet je niet als oplossing voor DIT probleem gaan gebruiken (kan natuurlijk wel dat er van je oude turbo (of bij het vervangen) iets in je uitlaat gekomen is dat nu extra tegendruk veroorzaakt)

Hoedanook, leg het eens voor garantie op reparatie voor bij de uitvoerende VW dealer.... Je bent niet tevreden over het resultaat van de reparatie (werkt niet zoals het moet) misschien lost dat je probleem op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: trage start turbo pas vanaf 2300 toeren

Bericht door Christoffel »

Heb je wel eens stilgestaan dat je probleem misschien veroorzaakt kan worden door je LMM.

Als deze verslechterd krijg je ook het fenomeen dat je turbo voor je gevoel laat inkomt.

Je LMM dient slechts voor rookbegrenzing, dus vermindert je inspuiting. Als hij pas een "goede" waarde aangeeft als de luchtstroom wat groter is, dus bij een hoger motortoerental, ervaar je dit als het laat inkomen van je turbo.

Succes Chris
Afbeelding
Plaats reactie