Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

vragen over de T4
Plaats reactie
stratcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2008, 19:30

Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door stratcat »

Hallo mensen,

Na jaren met veel plezier een MB (personenwagen) te hebben gereden moet ik nu een bus aanschaffen. Vito's, Trafic's en Vivaro's vallen af. Daar hoor ik gewoon teveel ellende over.
Nu heb ik vandaag een 2000 TdI T4 bekeken en gereden alwaar ik mijn auto redelijk op kan inruilen. Hier een link naar de bus:
http://list.auto-commerce.nl/view/autop ... &template=
Ik had nooit gedacht ooit nog eens voor een VW te vallen en al helemaal geen transporter. Vond het altijd kale en lelijke auto's. maar dit is toch wel een bijzonder mooie bus. Deze bus van vandaag was mooier als op de foto's en had een zeer fraai interieur.

Nu heb ik een nog een paar vraagjes en hoop dat er mensen zijn die me hier een antwoord op kunnen geven:
-De versnellingspook was verschrikkelijk. Zelden zo'n vage pook in handen gehad. Het schakelen ging prima, maar ik had het gevoel alsof ik de pook wel 20cm heen en weer kon bewegen. Is dat normaal bij T4's? Zo niet, eenvoudig te verhelpen?
-Kan iemand mij de exacte breedte van deze bus incl. spiegels vertellen (of link naar specs geven). Heb een oprit waar het op een punt erg krap is (233 breed)
-Na een minuut of 7 stond de temperatuurmeter op 90C en bleef daar. Is dat zo'n beetje de normale bedrijfs temperatuur van deze motoren?

Bij voorbaat dank,
Coen
Gebruikersavatar
spycker
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 mar 2008, 17:00

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door spycker »

Hoi Coen,

Wat de versnellingsbak betreft, het is natuurlijk een bus, hierdoor is de pook van de versnellingsbak een stuk langer als bij een personenenauto en zal je natuurlijk niet het Porsche schakelgevoel ondervinden. Verder zou de bak vrij stijf moeten zijn zoals bij alle volkswagens. Als je de pook kan "roeren" als bij een Fransoos (peug, ren, citroen) dan zou ik toch eens naar een andere bus gaan kijken.

Als je naar wwjwel.com gaat en je gaat na de intropagina via het pulldown menu (linksboven) naar T4 folderinfo dan vindt je exact alle specs van de T4 weergegeven.

Die bedrijfstemperatuur lijkt me normaal, maar ik ben geen technicus.
Misschien dat daar iemand anders een slim antwoord op kan geven.

Vriendelijke groet,

Wouter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door Roger B. (11)61 »

spycker schreef: Als je de pook kan "roeren" als bij een Fransoos (peug, ren, citroen) dan zou ik toch eens naar een andere bus gaan kijken.
Dat is dus onzin blabla........... speling in de pook is meestal het gevolg van losliggende busjes en ball-links, relatief goedkoop en eenvoudig te repareren... en helemaal niet vanzelfsprekend reden om een auto (bus in dit geval) niet te kopen, wel iets om vóór de koop even goed na te kijken (is hier op het forum een en ander al over geschreven)
spycker schreef: maar ik ben geen technicus.
Hmm jammer dat je dan wel stellig op een technisch punt het advies geeft om maar naar een andere bus te kijken vanwege een waarschijnlijk simpel probleempje.........................
spycker schreef: Die bedrijfstemperatuur lijkt me normaal,
Ja 90 graden is voor de TDI de normale bedrijfstemperatuur. en met een kwartiertje op temperatuur is zeker niet heel vreemd.

extra info:
Een TDI heeft wel een ander nadeeltje (niet alleen bij VW, maar bij VW is het iets extremer denk ik) In de winter wordt een TDI moeilijk warm en in de file bij forse vrieskou kan ie zelfs met lopende motor afkoelen (Caddy SDI van het werk bij -10 na kwartier stilstaan kreeg ik het koud, temp wijzer stond op 70 (bij aankomst gewoon 90 hoor).

Sommige T4's hebben hiervoor een motor BIJ verwarmer (soort koelvloeistof standverwarming die bij lage temp meehelpt de motor op temperatuur te brengen en te houden, deze bijverwarmer kun je ook nog (relatief eenvoudig) ombouwen naar standverwarming op de motor die je via een klokje vooraf je motor en interieur kunt laten verwarmen.

De plek waar die kachel doorgaans gemonteerd is is aan de binnenkant tegen de linker chassisballk iets voor de accu (en iets lager dan de accu) meestal kun je de uitlaat voor het linker voorwiel onderaan de wielkuip zien (geelverkleurd rvs buisje van pakweg 3 a 4 cm doorsnee)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
spycker
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 mar 2008, 17:00

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door spycker »

Hallo Roger,

Doe even normaal man. Dit is geen manier van reageren. Dat je het niet met mij eens bent prima. Maar dat kan ook op een andere manier. We proberen elkaar hier allemaal op onze eigen manier te helpen.
Deze manier van reageren kan en mag in mijn ogen niet de bedoeling van dit prachtige forum zijn.

Hallo Streetcat,

Ik hoop dat je geholpen bent.

Met vriendelijke groet,
spycker
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door Roger B. (11)61 »

je hebt gelijk, mijn schuld, je was gisteren alleen even de druppel in de spreekwoordelijke emmer.... Had op diverse fora net te veel goedbedoelde maar totaal verkeerde (soms zelfs motorschade veroorzakende) adviezen gelezen die gebracht werden alsof het een absoluut juist advies was.

Komt hier ook vaak genoeg voor dat er dingen geschreven worden die niet, of niet in elke situatie goed voor je motor/auto zijn en wel gebracht worden alsof dat DE juiste oplossing is............... dat vind ik jammer, zeker als je later ook nogeens leest dat de vraagsteller op die manier (niet op dit forum gelezen overigens) zijn motor helemaal naar de haaien helpt.

Mensen stellen vragen omdat ze (vaak) zelf geen idee hebben, en soms worden die mensen (waarschijnlijk goed bedoeld) dan de verkeerde kant op geadviseerd en dat vind ik jammer.

Had jij die opmerking van verder kijken iets minder stellig gepresenteerd was de emmer bij mij op dat moment niet overgelopen en had ik mijn te geïrriteerde boodschap niet zo overgebracht.

Samenloop die vooral door mij fout op het forum overgebracht is, mijn excuses voor de manier waarop ik het bericht schreef, wel ben ik nog steeds van mening dat je (niet specifiek jij) niet TE stellig moet adviseren als je niet zeker weet dat het juist is wat je zegt,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
spycker
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 mar 2008, 17:00

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door spycker »

We hebben allemaal wel eens zo'n moment, geen probleem. Sportief dat je zo terug komt.
Ik had die opmerking ook iets minder stellig moeten maken, daar heb je helemaal gelijk in.
No hard feelings :wjw

Vriendelijke groet,

Spycker
stratcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2008, 19:30

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door stratcat »

Wouter
Dank je voor je reactie. Die link naar de specs was zeer handig. Je omschrijving van het "Franse schakelen" was correct. Ik heb zelf niet het gevoel dat de bak niet ok is. Het kunststof net onder de knop van de pook is ook kapot.


Roger,
Jij ook bedankt voor reactie. Ik heb gezocht op "losliggende busjes en ball-links", maar kon niets vinden. Er staat me wel iets bij dat ik iets op dit forum over busjes heb gelezen, maar een zoek opdracht met "busje" levert natuurlijk heel andere resultaten op.

mvg,
Coen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door Roger B. (11)61 »

die gewrichtjes worden met diverse benamingen omschreven..

denk dat je met pook en speling meer kans op slagen hebt.

zal zo even wat linkjes erbij zetten............

EDIT
speling schakelmechanisme T4
versnellingsmechanisme beweging PDF tekening
Schakelen

om er een paar te noemen.............. je moet wat creatief zijn met zoektermen en voor lief nemen dat je een boel topics tegen komt die toch niet zeggen wat jij zoekt... (versnellingspook zonder iets erbij oid kun je ook proberen...)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stratcat
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2008, 19:30

Re: Sta op het punt een T4 aan te schaffen.....

Bericht door stratcat »

Dank je, Roger.
Ik zal het de verkoper voor de voeten gooien. Die moet er maar wat aan doen. Daar ga ik zelf niet aan knoeien.

mvg,
Coen
Plaats reactie