Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper maken

vragen over de T4
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Camper maken

Bericht door francisco »

hallo allemaal,

sinds twee weken heb ik een leas wagen en wordt me bus beetje overbodig.. niet in de zin van hij moet weg maar in de zin van dat ik er te weinig mee rij. nu wil ik in december me bus weg doen en een jongere bus terug kopen, en ombouwen naar camper.

bij de RDW vind ik de volgende eisen:
- zitplaatsen en tafel
- slaapaccomodatie die eventueel met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreeerd.
- kookgelegenheid
- opbergfaciliteiten
dit alle moet vast in de woonafdeling zijn bevestigd. De tafel mag zodanig zijn ontworpen dat deze makkelijk verwijderd kan worden

lees ik verder dat de belasting dienst ook eisen heeft:
- minimaal 2 vaste zitplaatsen
- een tafel
- slaap plaats 180x110 of slaap plaatsen 2x 180x60
- vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
- een vast keukenblok met werkblad minimaal 60cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembaar) watervoorziening met spoelbak, kraan en afvoer. Geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte.
-een vast ingebouwde kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.

lees ik stukje verder:
afwijkende hoogte, als de binne ruimte van af de fabriek geen 170cm is, maar wel ten minste een hoogte van 130cm, dan mag u binnenruimte verhogen tot max 170cm. moet dit of mag dit!, moet je nu in de camper kunnen staan of is het makkelijker?.

bedankt al vast, waar moet ik nog meer rekening houden? voor de ombouw, met keuren bv.

gooi het los :D
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camper maken

Bericht door bartt4 »

moet sta hoogte in zitten dus vast hoog dak of hefdak. Mag ik je een tip geven? Ga zoeken om een bus op geel kenteken. Scheelt namelijk de bpm.
Of zoals de mijne. Dat was eerst een politie bus op geel en de vorige eigenaar had hem bij aanschaf omgekeurd naar grijs ik weer van grijs naar camper bpm was al betaald.
Voor verdere vragen mag je altijd mailen of bellen heb nu me 2e klaar. heb eventueel ook fotos etc
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Camper maken

Bericht door Dirk/970 »

Mag ik je een tip geven? Ga zoeken om een bus op geel kenteken.
Mee eens, maar bij voorkeur uit ex-overheidsdienst of van een particulier, die zijn zowel BPM- als BTW-vrij. Bart zijn T4 is ex-politie (via domeinen?) en die van mij ex-douane (via een lease maatschappij), maar kan bv. ook ex-militair (dan vaak van marechaussee geweest). Personenbusjes van die bedrijfsmatig zijn gereden zijn vaak nog BTW-plichtig en voor voormalige taxibusjes moet je als particulier nog zowel BTW als (rest-) BPM betalen.

Verder heb je de eisen wel goed op een rijtje. Zorg alleen dat je voor de omkeuring een zo licht mogelijke bus hebt die voldoet aan de absolute minimale eisen (zoek hiervoor maar eens naar andere topics, hier is wel meer over gediscussieerd) en bouw hem daarna om zoals je wilt. MacMol kan je hier wel e.e.a. over vertellen, die heeft ook een leuk en betaalbaar hefdak die hij zelf maakt.

Veel succes en vooral plezier bij de ombouw van een nieuwe bus, heb je vragen, gooi ze op het forum, er zijn veel weetjewellers die je kunnen vertellen over hun oplossingen en waar ze tegenaan gelopen zijn.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door francisco »

mijn huidige T4 is van grijs naar geel kenteken gegaan, maar gaat wordt geen camper. wil LWB iets meer ruimte etc :).

ik heb ook geen flauw idee wat dat kost in de belasting, ook kan ik geen keuring kosten vinden, giste avond lees de ik wel nog over dat dak, dat minimaal 100x90 moet zijn en 170/190 hoog :) dat kan idd mbv een hefdak. afbouw komt idd later, rezervewiel etc allemaal er uit halen voor het wegen etc.

ik ga vd week nog wat dieper rond snuffele, maar ben nog druk bezig met de astra-f, nieuwe carport, verhuizing op het werk & nieuwe T4 zoeken medio December (krijg dan ook andere lease wagen kijken of ik daar wat extra kan los peuteren :P

bedankt alvast voor deze nuttige tips :D
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door Multivan Generation »

ik heb ook geen flauw idee wat dat kost in de belasting, ook kan ik geen keuring kosten vinden, giste avond lees de ik wel nog over dat dak, dat minimaal 100x90 moet zijn en 170/190 hoog :) dat kan idd mbv een hefdak. afbouw komt idd later, rezervewiel etc allemaal er uit halen voor het wegen etc.
Keuringskosten: weging 17,50 en administratie kosten iets van 45 euro.
Reservewiel gewoon meenemen dus ! anders moeten ze het gewicht corrigeren met +30 kg :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door francisco »

dan kunje beter idd je rezerve wiel late zitte :P
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door Multivan Generation »

er werd bij mij gevraagd of ik het reservewiel en de krik nog even wilde tonen.
Dat gaat niet omdat het thuis in de schuur ligt en ik heb hiervoor een spuitbusje..

Tsja, ze wisten het even niet, en na meerdere telefoontjes en navraag, bleek dat onze auto af-fabriek geleverd is met een reservewiel +wagengereedschap, dus ze moesten de weging met +30 kg corrigeren.
Ons reservewiel weegt 22,5 kg en wagengereedschap+krik 7,5(ongeveer) dus die 30 kilogram klopt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camper maken

Bericht door bartt4 »

heb ik bij me eerste bus geen last van gehad. zelfs er nog uitgehaald vanwege net 9 kilo te hoog en de man (die ik ivm me oude werk als schade monteur nog kende van keuringen wokmeldings) zei toen haal je krik en wiel er maar af kijken we nog en keer. Was in heerenveen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:er werd bij mij gevraagd of ik het reservewiel en de krik nog even wilde tonen.
Dat gaat niet omdat het thuis in de schuur ligt en ik heb hiervoor een spuitbusje..

Tsja, ze wisten het even niet, en na meerdere telefoontjes en navraag, bleek dat onze auto af-fabriek geleverd is met een reservewiel +wagengereedschap, dus ze moesten de weging met +30 kg corrigeren.
Ons reservewiel weegt 22,5 kg en wagengereedschap+krik 7,5(ongeveer) dus die 30 kilogram klopt :knipoog
DUS je reserve wiel en krik NIET meenemen, als ze er niet naar vragen 30 kg lichter op kenteken anders die juiste 30 kg erbij opgeteld....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door francisco »

wat is zwaarder, een krik met rezerve wiel, of 30 killo extra:P even rezerve wiel wegen + krik :P haha,

bedankt heren, in de toekomst ga ik dit zeker gebruiken :D:D
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Ons reservewiel weegt 22,5 kg en wagengereedschap+krik 7,5(ongeveer) dus die 30 kilogram klopt :knipoog

had ik al eerder gequote toch??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door francisco »

Roger B. schreef:
Multivan Generation schreef: Ons reservewiel weegt 22,5 kg en wagengereedschap+krik 7,5(ongeveer) dus die 30 kilogram klopt :knipoog

had ik al eerder gequote toch??
je hebt helemaal gelijk Roger :toppie, over heen gelezen in de haast.. staat er wel heeeeeeel duidelijk idd tnx :D:D
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

die opmerking van Peter was namelijk de reden dat ik zei, niet meenemen als je geluk hebt scheelt het weer 30 kg :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper maken

Bericht door Multivan Generation »

ik weeg dat soort dingen even na,
om het zeker te weten ...

Zal wel een tik van me zijn :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camper maken

Bericht door Roger B. (11)61 »

vast wel peter :nuts

maar niet verkeerd toch om te checken of piet ambtenaar je niet 10 kilo bedondert..............

maar als het setje (wiel/krik/gereedschap) hetzelfde (of meer) weegt dan wat ze erbij tellen..... dan neem je toch de gok dat je mazzel hebt en anders het zelfde gewicht krijgt dan dat je met het setje zou hebben.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie