Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbrekervraag

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Schokbrekervraag

Bericht door Dirk/970 »

Hallo weetjewellers,

Nu mijn bussie 135000 km op de klok heeft staan, ga ik merken dat de schokbrekers moe zijn. Als ik rustig over drempels rijd, veert de auto voor en achter, naar mijn idee, diep in en achter zakt de vering nog wat na, na het uitveren. Ook bij 100-120 op de snelweg voelt de achterkant van de bus wat "zwaar" aan en is elke golving van het wegdek voelbaar :nuts .

Nu ben ik me aan het orienteren op nieuwe schokbrekers en n.a.v. de positieve verhalen hier denk ik aan Bilsteins. Nu hou ik zelf van een wat comfortabeler weggedrag, dus niet te stug, ik ben geen bochtenridder. Wat kan ik verwachten van de types B4 en B6 i.c.m. mijn bus, die nu zo'n 2200 kg weegt?

En hoe vergelijkt dit zich met standaard Sachs dempers? Ik weet niet of mijn LWB Kombi-uitvoering standaard andere dempers/veren heeft dan een gesloten bestel.

EDIT:
De auto is niet verlaagd en staat op 205/65R15 banden

Thanx!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Pascal-141 »

Zowel de originele Sachs-schokdempers , als de Bilsteins B4 zijn een aanrader voor een wagen zoals in jouw geval , dus niet verlaagd .
De B6 van Bilstein is in mijn ogen eerder geschikt wanneer de bus verlaagd is.

Je moet zelf maar zien wat voor jou het voordeligst uitkomt : Sachs of Bilstein .
Alleen Monroe Van-Magnum zou ik ten zeerste afraden : die zijn veel "slapper" dan de Sachs en Bilstein , en bijgevolg gaat de wegligging er stevig op achteruit ...
Ik heb ooit eens een set Monroe's gekocht voor m'n T4 , heb er 2 weken mee gereden , en toen direct een set andere schokdempers besteld , want die Monroe's reden "slechter" dan mijn "oude" Sachs dempers die er reeds 120.000km opzaten...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
chucky
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 mar 2007, 20:40
Locatie: noord holland

Re: Schokbrekervraag

Bericht door chucky »

Hoi, Dirk ik heb net de bilstein b6 rondom gemonteerd ,en op dit moment in zweden met een dikke caravan achter de t4 niet verlaagd (moet nog) maar ik kan je zeggen ,waanzinnige schokkers ,(rij ook nog met 245 40 18 banden in de rondte ) voor mij geen ander merk
Succes met je keuze
Groetjes John
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Schokbrekervraag

Bericht door stijnh »

ik zit eigenlijk met dezelfde vraag: hoe kan je weten dat je schokdempers versleten zijn
als je altijd met dezelfe wagen rijd voel je dan niet komen

op de schouwing (apk ook vermoed ik) wordt er een schokdempertest uitgevoerd
voor zover ik weet staat je auto op trilplaten en wordt hij vooraf gewogen dan worden de platen aan het trillen gebracht en dan wordt weer gemeten wat het gewicht is van de auto
bij goede schokdempers is het verschil klein tussen die meting maar slechte schokdempers zijn niet meer in staat om de triling op te vangen en dan gaat je auto zweven zodat het gewicht verlaagt( op het moment dat de veer de banden terug naar beneden moet drukken )

ik weet dat de schokdempers afgekeurd worden als het gewicht bij trilling een bepaald percentage bedraagt van het normaal gewicht maar over die waarden weet ik niks

weet iemand hier meer over?

als je weet hoeveel het mag zijn dan kan je gewoon op de schouwing naar de meetwaarden kijken en daaruit opmaken hoe goed je dempers nog zijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Multivan Generation »

Stijnh,
als je langskomt, dan kun je meteen proefrijden met B6.
Dan weet je ook meteen of dat nu stug is of comfortabel.

Ik denk dat de Bilstein B6 nog steeds zeer comfortabel is...
Ook denk ik dat de B4's wat slapper zullen zijn...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Schokbrekervraag

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:Stijnh,
als je langskomt, dan kun je meteen proefrijden met B6.
Dan weet je ook meteen of dat nu stug is of comfortabel.

Ik denk dat de Bilstein B6 nog steeds zeer comfortabel is...
Ook denk ik dat de B4's wat slapper zullen zijn...
prima :gekte

een iets hardere vering vind ik geen probleem, het belangrijkste is dat de wegligging goed en als dat nog comfortabel kan des te beter
Laatst gewijzigd door stijnh op 08 jul 2008, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Schokbrekervraag

Bericht door daimen »

ik vraag mij af of de bilstein b6 ook onder een vw carrevele syncro (1995) passen want ik heb namelijk gekraak als ik door een kuil rij dus ik denk dat mijn schokbreeker te end is of kan dit wat anders zijn :bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:ik zit eigenlijk met dezelfde vraag: hoe kan je weten dat je schokdempers versleten zijn
als je altijd met dezelfe wagen rijd voel je dan niet komen

op de schouwing (apk ook vermoed ik) wordt er een schokdempertest uitgevoerd
voor zover ik weet staat je auto op trilplaten en wordt hij vooraf gewogen dan worden de platen aan het trillen gebracht en dan wordt weer gemeten wat het gewicht is van de auto
bij goede schokdempers is het verschil klein tussen die meting maar slechte schokdempers zijn niet meer in staat om de triling op te vangen en dan gaat je auto zweven zodat het gewicht verlaagt( op het moment dat de veer de banden terug naar beneden moet drukken )

ik weet dat de schokdempers afgekeurd worden als het gewicht bij trilling een bepaald percentage bedraagt van het normaal gewicht maar over die waarden weet ik niks

weet iemand hier meer over?

als je weet hoeveel het mag zijn dan kan je gewoon op de schouwing naar de meetwaarden kijken en daaruit opmaken hoe goed je dempers nog zijn
De schokbrekertest in Belgie stelt helemaal niks voor , en geen correcte meting ook niet . Er zijn vele type's auto's (Lotus Elan , Citroen ax , Daewoo Matiz , enz...)die in Belgie niet eens door de test raken , zelfs in standaard uitvoering en met nieuwe schokdempers .(omdat ze bvb te licht zijn voor de test : minder dan 400kg op de achteras )
Ik ben al naar de keuring geweest met echt versleten schokdempers , en toch was de auto goedgekeurd .
In Belgie word vooral gelet op het verschil tussen beide dempers op 1 as , dat mag niet meer dan 25% bedragen. Wegcontact ook , maar daar heb ik nog nooit op afgekeurd geweest ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Pascal-141 »

stijnh schreef:ik zit eigenlijk met dezelfde vraag: hoe kan je weten dat je schokdempers versleten zijn
Wanneer je op de hoek van je auto gaat drukken (naar beneden duwen) , dan moet de auto inveren , en terug naar boven komen en stilstaan. Blijft hij na het naar boven komen nog even na-veren , dan hebben je schokdempers hun beste tijd gehad.

Je kan het ook testen op de baan : je rijd een bepaalde snelheid (hoeft niet hard te zijn ) en je remt (goed remmen , maar geen noodrem maken) en je kijkt terwijl naar de beweging van je motorkap : die gaat naar beneden tijdens het remmen , en zal terug naar boven komen op het moment dat je tot stilstand komt . Als je dan ziet dat hij op dat moment nog wat gaat na-veren , zijn de schokdempers niet al te goed meer...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Schokbrekervraag

Bericht door stijnh »

lijkt mij duidelijk

ik heb mij dus laten wijsmaken dat schokdempers deftig getest worden
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Dirk/970 »

Hey allemaal bedankt voor de reacties :toppie
Tis jammer dat je zoiets niet zo makkelijk kunt uitproberen als een paar nieuwe schoenen :gekte of er moet iemand in de buurt zijn die de beoogde schokbrekers reeds gemonteerd heeft. Ik ga eerst eens nakijken wat setjes B4 en Sachs doen, al zou ik wel eens willen weten hoe de B6 aanvoelt, jammer dat Peter helemaal in het zonnige uiteinde van NL woont.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik heb een T4 California van 1999 en ook Bilstein B6 gemonteerd, rijdt heel goed!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Multivan Generation »

@ Dirk,
het regent hier pijpestelen :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Dirk/970 »

Peter, zag vanmiddag op de buienradar al dat ik er goed naast zat en het regent hier nu ook. Eigenlijk doelde ik op de Zeeuwse status van provincie-met-de-meeste-zonuren, maar vandag is slecht voor het gemiddelde :bonk
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schokbrekervraag

Bericht door Multivan Generation »

ach we liepen toch al voor, we kunnen wat hebben... :knipoog

Hoe is het met je dak? (off-topic)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie