Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

EGR

Bericht door ossie38 »

Beste weetjewellers,

Voor de meesten is het afdoppen van de EGR wel duidelijk. Sorry dat ik jullie hiermee weer lastigval. Bij tips en trucs heb ik al het een en ander gezien. Ik weet echter nog steeds niet waar de EGR plaat precies tussen moet komen bij mijn motertype. De motertype bij Tips en trucs is anders. Ik heb een AXG 111KW uit 2000.

Kan er misschien iemand een foto of iets dergelijke sturen van waar de EGR plaat precies tussen moet komen. Sorry voor de overlast door mijn onwetendheid.

Alvast bedankt,

Ossie :T44EVER .
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: EGR

Bericht door mrutgers »

Hallo Ossie,

Zie plaatje op deze link: http://picasaweb.google.com/mrutgers67/ ... 0582648498
Eventuele intercooler verwijderen om hetzelfde uitzicht te krijgen in je motor. Dan de twee bouten losmaken in het rood omcirkelde gedeelte. Plaatje met nieuwe pakking ertussen, alles weer vast, intercooler terug en klaar.
Ik heb het zelf het afgelopen weekend gedaan: was heel goed te doen.

Er zijn trouwens ook EGR's met een extra klep in de inlaat. Daar schijn je ook die klep te moeten verwijderen. Dat blijkt bij mij ook het geval te zijn, dus ik moet er nog een keer mee aan de gang. Zie de discussie in het topic "Nog een EGR vraag" iets verderop in het forum.

Groeten,

Marco 780
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door Multivan Generation »

Marco,
de vraagsteller heeft een 111Kw ipv een 75 Kw.
Dus heeft niets met de interkoeler te doen,
want die zit achter de grille ipv boven de motor.. :knipoog

Ik heb geen plaatjes van een 111 kW voor wat dat betreft..
Misschien iemand anders?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: EGR

Bericht door mrutgers »

Hoi Peter,

Ik probeerde het bericht alweer te verwijderen. Had het motortype over het hoofd gezien. :bonk
Maar je was me voor.

Als niet-auto-techneut moet je niet te slim willen wezen. :nuts

Groetjes!

Marco 780
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door carl »

Hoi

ik heb de zelfde T4 als jou.

als je de kap weg haaldt dan zoek je naar de zelf de type buis als op de foto die hier is afgebeeldt. hij ziet er wel het zelfde uit die buis Maar zit dus niet op de zelf de plaats. hij zit meer naar achter toe.

Als je er niet uit komt zal ik nog wel ff een foto bij doen.

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: EGR

Bericht door ossie38 »

Hallo mannen,

bedankt voor alle reacties. Ik ga er morgen mee aan de slag. Mocht ik er niet uitkomen, horen jullie het van mij. :T44EVER
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door pluuke »

Hier plaatsen :
Afbeelding
Het plaatje kun je zowel onder als boven ertussen doen (ik heb het onder zitten).
1 mm is makkelijker dan 2, de flexibele verbinding is heel stug en het valt niet mee om die 2mm in te drukken en dan weer over de tapeinden te krijgen / de boutjes recht voor het gat te krijgen.

kijk wel nog even verder, ongetwijfeld valt er een hoop schoon te maken :
Afbeelding
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: EGR

Bericht door ossie38 »

Hi Pluuke,

Fantastisch. Bedankt voor de foto. Nu weet ik tenminste waar ik moet zoeken en wat ik moet loshalen.

Nog een laatste vraag over die zilveren buis waar troep in zit. Heeft deze ook een pakking die je moet vervangen?
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door pluuke »

Hoi Ossie,

Het vlak tussen inlaatcollector en egr klep wordt afgedicht met een O-ring.
De groef hiervoor zie je op de onderste foto.
(Aansluitvlak Inlaatcollector is vlak)

Deze o-ring kost uiteraard bijna niks, als je de zaak toch open hebt zou ik hem vervangen.
Meestal worden ze na verloop van tijd vierkant van doorsnee, de nieuwe is uiteraard rond van doorsnee.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR

Bericht door Roger B. (11)61 »

en de buis (is overigens het inlaatspruitstuk) zit ook met een pakking tegen de cilinderkop geschroefd (alle pakkingen die je loshaalt moet je vernieuwen en de vlakken waar pakkingen tegenaan komen zo glad mogelijk schoon maken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: EGR

Bericht door ossie38 »

Eindelijk,

De Egr plaatje zit ertussen. Wel even geduurd, vooral omdat dit mijn eerste keer was. Erg veel smurrie en het zit nog steeds tussen mijn nagels.

Na Afdoppen EGR:
Wat me is opgevallen is dat de motor nu een beetje onregelmatig loopt. Daar lijkt het tenminste op. Weet niet zeker.
Het lijkt ook alsof de turbo nu later oppakt. Je merkt wel dat de motor onderin meer power heeft ( een beetje ) maar de turbo pakt later op. Kan dit of lijkt het voor mij alleen maar zo?

Wat ik wel moet zeggen is dat ik geen roet meer heb gezien.
Plaats reactie