Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat voor banden

vragen over de T4
carloduyn68
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 mar 2008, 18:51

Re: wat voor banden

Bericht door carloduyn68 »

ik ben weer gebeld door de banden boer die vertelde my dat ze de michelin banden niet konden leveren pas over een maand mischien mischien zou het ook wel een paar maanden duren nu kryg ik continental banden 245 -45-17 inch deze worden door de volkswagen voor geschreven <in het boek > ga nu voor deze banden ik kryg deze voor het zelfde geld .ik zie wel hoe myn t4 daarop reageerd qwa wegligging en dat soort dingen en wat betreft het brandstof gebruik maak ik my niet zoveel zorgen ry nu 1 op 14 met myn t4 tdi 102 pk van 1996 :T44EVER :bifun :ikrij 130pk 315 nut ......gr carlo
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat voor banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

door VW voorgeschreven.... lamenielachen.....De importeur van VW is, zoals wij allen weten.. PON.

Wat we wellicht niet allemaal weten is dat PON wel meer importeert..... oa banden van.... u raad het al..Continenal...

Sterker nog, Pon heeft jaren lang de banden van nieuwe auto's afkomstig vanaf de fabriek vervangen voor Conti's en de fabrieksmatig geleverde banden retour fabriek gestuurd (en VW ging hier nog mee accoord ook)......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wat voor banden

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:door VW voorgeschreven.... lamenielachen.....De importeur van VW is, zoals wij allen weten.. PON.

Wat we wellicht niet allemaal weten is dat PON wel meer importeert..... oa banden van.... u raad het al..Continenal...

Sterker nog, Pon heeft jaren lang de banden van nieuwe auto's afkomstig vanaf de fabriek vervangen voor Conti's en de fabrieksmatig geleverde banden retour fabriek gestuurd (en VW ging hier nog mee accoord ook)......

de fabriek van continental is in hanover de buurman van de Nutzfahrzeuge fabriek
waar onze wagens in elkaar werden gezet/ T 5 worden gezet
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat voor banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

en toch kwam mijn T5 in maart 2004 bij de dealer aan op (gelukkig) bridgestonebanden......

VW neemt gewoon de band die ze op dat moment het best/goedkoopst kunnen krijgen... en Pon schijnt ze tegenwoordig gewoon erop te laten zitten (gelukkig)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Edo
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2008, 10:09

Re: wat voor banden

Bericht door Edo »

Ik zoek ook een setje nieuwe banden, en het gaan agilis bandjes worden. Op autobandenmarkt.nl staan echter 2 verschillende agilis banden, beide voor een bestelwagen.

Maar wat is nou het verschil tussen

Agilis 61 195/70 R15C 100R Dubbel merk 96T, M+S keurmerk uitloop 79,00 euro p/stuk

en

Agilis 195/70 R15C 104/102R NIEUW 100,80 euro p/stuk

Het scheelt redelijk wat geld, dat is duidelijk...........
2.5 tdi 75KW/102pk 1996
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: wat voor banden

Bericht door Wim T4 935 »

De eerste heeft een lager draagvermogen als de tweede. En de eerste betreft een uitloop d.w.z. een restpartij die leeg verkocht wordt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Edo
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2008, 10:09

Re: wat voor banden

Bericht door Edo »

Okay, ik ben behoorlijk groen.........ik neem aan dat beide banden geschikt zijn voor een T4 2.5TDI dubbele cabine die niet gebruikt wordt voor transporteren van zware lading?
Dus de 80 euro band zou prima voldoen?
2.5 tdi 75KW/102pk 1996
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat voor banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

Afhankelijk van de leeftijd van je bus EN het land waarin de auto op kenteken staat moet je wel of niet voldoen aan het draagvermogen van de bus.

In Nederland vanaf een bepaald bouwjaar, in Duitsland zondermeer en in België volgens mij ook zondermeer moeten de banden een draagvermogen hebben dat minimaal gelijk (sommige landen stellen liever een of twee klasses hoger) is aan de helft van de maximale asdruk van de zwaarst belastte as.

Voorbeeld, je T4 heeft een max.aslast voor van 1450kg en achter van 1400 kg, dan moet je banden hebben met een loadindex die een draagkracht van 725 (de helft van de 1450kg van de vooras)kilogram waarborgt.

Als je googled naar loadindex of loadindextabel vind je vanzelf een lijstje met de gewichten die bij verschillende loadindexen behoren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat voor banden

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:het is voor iedereen persoonlijk welke specifieke eigenschappen men belangrijk vindt.
Dat is inderdaad zo .
En mijn persoonlijke mening is dat ik NOOIT nog op standaard 195/70/15 bestelwagen banden zal rijden .
Ik vind die levensgevaarlijk wanneer je een sportieve rijstijl hebt , grip en baanvastheid is 0,0 bij nat weer . Ik heb er zo'n banden eens 1 week onder gehad , en ik gleed meer dan dat ik reed.
Maar dat is bij iedereen anders natuurlijk , ik had dat probleem omdat ik nogal ...euh ... "vlot doorrijd" , als je rijd als een oude sok dan heb je dat probleem niet en zullen het waarschijnlijk wel goede banden zijn. :knipoog

Ik ben heel tevreden van mijn 235/45/17 banden , die hebben goede grip en goede baanvastheid .
En ja , ze gaan niet zolang mee , en zijn iets duurder dan die standaard kruiwagenwielen , maar so what ?

:lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat voor banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef: Ik ben heel tevreden van mijn 235/45/17 banden , die hebben goede grip en goede baanvastheid .
En ja , ze gaan niet zolang mee , en zijn iets duurder dan die standaard kruiwagenwielen , maar so what ?

:lach
en dat zijn denk ik ook geen bestelwagenbanden maar personenautobanden, en gezien je in België woont zullen SI en LI wel kloppen nietwaar?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wat voor banden

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:
Pascal-141 schreef: Ik ben heel tevreden van mijn 235/45/17 banden , die hebben goede grip en goede baanvastheid .
En ja , ze gaan niet zolang mee , en zijn iets duurder dan die standaard kruiwagenwielen , maar so what ?

:lach
en dat zijn denk ik ook geen bestelwagenbanden maar personenautobanden, en gezien je in België woont zullen SI en LI wel kloppen nietwaar?

Mijn banden hebben laadindex van 97 , is op zich voldoende en veilig voor een T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: wat voor banden

Bericht door frank884 »

Roger schreef:
Hartstikke leuk dat een 195 zuiniger rijdt dan een 225.............. al merk ik het ECHT niet dat ik nu de brede banden er onder heb liggen. maar voor sommige mensen telt meer dan alleen goedkoop en zuinig (voor zover dit merkbaar is)[/quote]


Roger het is gewoon een bewezen feit dat smalle banden zuiniger zijn,...kijk de lupo 3L wat daar voor bandjes op zitten om hem maar zo zuinig mogelijk te maken, en op de fietsen van de tour de france: ....zo smal mogelijke banden zitten daarop,.. minder wrijving is minder verbruik...... als ik met de winterbanden (die zacht zijn) rijdt heb ik ook een hoger verbruik als op de kei harde zomerbanden.
Ik ben nu in Polen max 120-130 gereden 12 uur over gedaan door div file's en poolse brandstof actie's van Venlo naar Poznan 60 liter precies verbruikt
dat is 1:14.08 ik vindt brandstof verbruik met deze prijzen zeer belangrijk.
maar ik geef direct toe dat brede/platte banden mooier zijn.. maar ik ben meer een
economische T 4 rijder en met een gezin van 6 personen is dit de meest perfecte MPV die er maar bestaat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat voor banden

Bericht door Multivan Generation »

ervaringen met Lupo 3L, levensgevaarlijk weggedrag door die smalle bandjes..
Ervaringen met 195-70-15, remweg langer, minder stuurgevoel, sneller op de grens qua rijden, comfort mmmm, continental dus nee niet echt..
ervaringen met 235-45-17 remweg korter, meer stuurgevoel, de grens ligt veel verder weg, meer verbruik nihil, comfort okee..
Mijn banden hebben laadindex van 97 , is op zich voldoende en veilig voor een T4 .
Dat wel, maar als je een 102 pk hebt, dan is het minimaal een T1000 en die hebben volgens mij een hogere LI nodig als 97 :knipoog

Dus daarom heb je die fietswieltjes zeker nog liggen? voor de keuring :lach :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat voor banden

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet wel dat het bewezen is dat smalle banden zuiniger zijn, maar dat is maar een beperkte winst, zo weinig dat ik het niet zie in het verbruik.

Met mijn 17"235 breed reed ik 1:11,43 gemiddeld over de laatste 5 tankbeurten, daarna de standaard wielen erop (195/70/15) behalve dweilen als een dronkaard geen verschil gemerkt (6 tankbeurten gemiddeld 1:11.45.... nou voor die 20 meter per liter verschil rij ik liever op bredere banden.

Natuurlijk is mijn test niet eerlijk want het zijn totaal verschillende banden, ander profiel, ander rubber, andere fabrikant noem maar op.

Maar wat ik bedoel is dat die winst vaak zo marginaal is...dan kies ik liever voor betere wegligging (ben overigens naar 225/50/16 gegaan omdat ik de 17"banden te laag vond) dan voor dat beetje minder brandstof verbruik (rij tegenwoordig nog maar 1000km per maand gemiddeld) als je een keer door de betere wegligging iets niet raakt kun je erg veel kilometers onzuiniger rijden.

Maar het is iedereen vrij om zijn eigen bandenkeuze te monteren uiteraard.

De een legt nadruk op economische aspecten, de ander op visuele aspecten, weer een ander op wegligging en de meesten maken er een keuze ergens in het midden voor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat voor banden

Bericht door Multivan Generation »

ik kies voor veiligheid en tsja dan kom ik in een groter maatje uit.
Klinkt raar maar nog nooit last van waterdrijven gehad met 235 breed...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie