Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

momentsleutel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Snap-on is TOP gereedschap voor een (even zo) TOP prijs ik heb me laten vertellen dat de amerikaanse luchtvaartfederatie vereist dat het gereedschap waarmee aan vliegtuigen en vliegtuigmotoren gewerkt wordt snap-on is....

in de autosport wordt ook heel vaak Snap-On gebruikt.

Snap-on is prachtig gereedschap maar voor de hobby vind ik het (veel)te duur.

Zelf heb ik (zo goed als) alles van Facom, zoals peter al zei, levenslange garantie alles wordt zo omgeruild voor nieuw (mits niet duidelijk misbruik te zien is (een gebroken lemmet van een schroevendraaier waar de afdrukken van de waterpomptang in het handvat staan zul je niet vergoed krijgen) of het als normale slijtage te zien is(een bot gesleten schroevendraaier oid))

Waar ik zelf een fout mee gemaakt heb bij mijn moment sleutels is dat ze maar in één richting te gebruiken zijn (rechts om) Er zijn ook moment sleutels die zowel links- als rechtsom werken, die hebben mijn voorkeur omdat je dat soms nodig zou kunnen hebben (heb wat oude engelse meuk hier staan waar af en toe nog een linkse draad gebruikt wordt)

Moment sleutels moet je ALTIJD in de minimale stand opbergen, de veer is dan ontspannen en er zal dan geen verloop in de nauwkeurigheid optreden. Verzuim je de momentsleutel te ontspannen dan blijft de veer tijdens opgeborgen zijn op spanning staan en daardoor wordt ie (veel) minder nauwkeuring op de duur.

Eveneens zoals peter zei is het handiger om meer sleutels te hebben met overlappend bereik zodat je verschillende formaten hebt.

Enerzijds vanwege de ruimte die je soms niet hebt voor een lomp grote sleutel anderzijds voor je gevoel.

25nm met een sleutel van een meter is totaal gevoelloos en 600nm met een sleutel van 40cm daar moet je dan fors aan trekken/hangen
ik heb er 3
even globaal, geen zin naar de garage te lopen....

één van 5-25 nm met een 1/4" aansluiting lekker klein en handzaam voor kleine lichte werk (pakweg 20cm lang)
één van 20-100nm met een 1/2" aansluiting normale momentsleutel met handzame lengte (pakweg 30cm lang))
één van 100-250nm met een 1/2" aansluiting lange moment sleutel om ook de hogere momenten moeiteloos aan te trekken (pakweg 80cm lang)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: momentsleutel

Bericht door stijnh »

Roger bedankt voor de uitleg
dus jij hebt ook momentsleutels van facom als ik het goed begrijp?
heb jij dan die serie met plastiek venster waar je de Nm afleest of staan die in het staal van de sleutel gegraveerd?

ofwel worden het twee sleutels van hazet dan heb ik van 10 tot 320Nm
ofwel twee van facom dan heb ik van 10 tot 200 Nm

heb je eigenlijk ooit meer dan 200 nodig?

facom komt mij wel 100 euro goedkoper uit

ik ben er niet echt uit
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: momentsleutel

Bericht door stijnh »

ik heb de sleutels van facom besteld

normaal kan ik volgende week beginnen sleutelen :gekte
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb de sleutels al een tijdje, is nog oude model met rode handgreep met onderaan losse ronde schijf aan handgreep om in te stellen, de schaal is gegraveerd op de opening tussen de handgreep en die schijf
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: momentsleutel

Bericht door Multivan Generation »

die heb ik ook...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: momentsleutel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:die heb ik ook...
't is dat ik weet dat ik je pas een jaartje ken (hier op het forum).........................................

zelfde ideëen zo over het algemeen

nu ook al zelfde gereedschap..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie