Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ventieldopjes...............

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

ventieldopjes...............

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dat standaard ventieldopjes zwart zijn is een ieder waarschijnlijk bekend.

Velen zullen ook wel eens groene ventieldopjes gezien hebben, en misschien ook weten dat dat betekend dat de banden met stikstof ipv lucht gevuld zijn en dat dat gebeurd omdat stikstof moleculen groter zijn en niet door het materiaal van de band heen kunnen (hetgeen een (deel van de) lucht moleculen wel kunnen waardoor je band dus langzaam iets druk verliest) ook heb ik al gehoord dat een band met stikstof zijn warmte beter kwijt zou kunnen...

Nu heb ik enkele weken terug een MX5 gekocht in zuidduitsland, op de ventielen van deze (donker blauwe) auto zitten RODE ventieldopjes....

Is dit een (nogal smaakloze) visuele upgrade..... of geeft ook deze kleur aan dat er een apart gas in de banden zit... (en welk dan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Multivan Generation »

(erg hoge stem modus) Ik denk helium















































:bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Frits611
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2007, 09:19

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Frits611 »

Is gewoon halfords rommel. Dus gewoon lekker zwarte opzetten, zit geen speciaal gas in.

Die alumininijmuiuuim ventieldopjes gaan nog wel eens vastzitten ook, waardoor je als je je banden op wilt pompen meteen het ventiel moet vernieuwen (4 stuks). Dus of kunststof spul monteren of beetje vet eran.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:(erg hoge stem modus) Ik denk helium
AAAHHH de vorige eigenaar heeft hem lichter willen maken :bifun :bifun
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 13 jul 2008, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Roger B. (11)61 »

Frits611 schreef:Is gewoon halfords rommel. Dus gewoon lekker zwarte opzetten, zit geen speciaal gas in.

Die alumininijmuiuuim ventieldopjes gaan nog wel eens vastzitten ook, waardoor je als je je banden op wilt pompen meteen het ventiel moet vernieuwen (4 stuks). Dus of kunststof spul monteren of beetje vet eran.

geen aluminium, gewoon kunststof, net zoals die groene, maar dan rood
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Rens 79 »

Helium :klappen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Multivan Generation »

@ Rens:
druk tegelijkertijd je control toets in en draai aan het wieltje van je muis.
De tekst kan dan groter worden..

Als je dan naar mijn eerste reactie kijkt,
dan zie je staan:....................................................???















































Juist ja... :lach :lach :lach :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: ventieldopjes...............

Bericht door jan517 »

Helium is niet waarschijnlijk, zijn hele kleine moleculen, is de band nog eerder leeg.
Stikstof vindt ik ook onzin, in lucht zit al 80% stikstof, vragen ze bij bandenboer voor stikstofvulling een paar euri per band, terwijl er al 80% inzit. M.i. geldklopperij :bonk :bonk
grtzz Jan
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ventieldopjes...............

Bericht door bartt4 »

jan517 schreef:Helium is niet waarschijnlijk, zijn hele kleine moleculen, is de band nog eerder leeg.
Stikstof vindt ik ook onzin, in lucht zit al 80% stikstof, vragen ze bij bandenboer voor stikstofvulling een paar euri per band, terwijl er al 80% inzit. M.i. geldklopperij :bonk :bonk
Werk zelf bij een bandenzaak(geen boeren bij ons behalve kalnten) en stikstof is zekers geen onzin. Bij gewone autos is niet een heel groot resultaat maar bij truck waar de druk gemiddeld op 8 to 9 bar staat is het verschil aannemelijk. minderdrukverhogingbij oplopende temperatuur en bij pompen scheeld.
zekers als er met een goedkoop simpel compressortje word gepomt zonder vocht afscheider ertussen en waarvan de ketel niet altevaak word leeg gelopen.
Dan pomp je namelijk redelijk wat water mee naar binnen wat weer drukverschil en roest opleverd !!!
Dus stikstof is zo gek nog nie eens. :wjw Bij ons trouwens 1 eurie perband en controle of bij vullen doen we gratis maar tja we zijn ook geen boeren :wjw :bonk :yes :zwaai
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: ventieldopjes...............

Bericht door jan517 »

sorry voor gebruik van de term boeren, is ook niet als zodanig bedoeld. :peace
Maar ik neem aan dat als je een goede compressor hebt bij een bandenzaak dat er geen water mee komt als je daar de banden laat vullen. Het zal heus wel een paar procent schelen.
Nog ff gegoogled, hierbij nog een link, zij komen er ook niet echt uit geloof ik
http://www.wetenschapsforum.nl/invision ... 14552.html .
Is waarschijnlijk toch wel een moeilijke materie, je gelooft er in of niet! :zwaai
grtzz Jan
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: ventieldopjes...............

Bericht door bartt4 »

die 20 procent andere stoffen zoals zuurstof etc die wil nog wel eensontsnappen. tis ook geen wonder middel maar bij een caravan of iets dergelijks wat veel stilstaat is het handig. Rijd inderdaad niks beter. bij de meeste bande bedrijfen zit hetwel goed met de compresoren maar bij de benzine pompen is het echt een drama.
Ach en dat bandeboer ben ik wel beetje gewend zie zo vaak de resultaten van die echte boeren overal lood oude ventielen vreemde merk banden etc.
wou gewoon ff reageren.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 jan 2007, 00:08
Locatie: Rijnmond

Re: ventieldopjes...............

Bericht door Rens 79 »

Multivan Generation schreef:(erg hoge stem modus) Ik denk helium

:ie hallo Peter bedankt voor de tip, had het echt niet gezien hoor. :muur













































:bifun
Plaats reactie