Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwarte rook

vragen over de T4
Plaats reactie
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Zwarte rook

Bericht door Bartacus0001 »

Hallo,

Ik heb een Westfalia CC van 2001 met ca 150.000 km op de klok. Bus doet het prima, motor loopt mooi, geen olie verbruik en hij heeft net een kleine beurt gekregen inclusief APK en dus ook roetmeting.

Tot aan deze beurt heb ik nooit last gehad van zwarte rook uit de uitlaat bij hogere belasting. En daarmee bedoel ik verder doortrekken dan nodig is in een versnelling en tijdens het rijden in bergachtig gebied.

Nu heb ik vorige week de bus opgehaald bij de dealer en op weg naar huis viel me iets in de achteruitkijkspiegel op: een dikke rookpluim bij het oprijden van een helling van ca. 7% die ongeveer 400 meter lang is. Maar wel zo een waardoor je het achteropkomend verkeer niet meer ziet. De bus is overigens niet gechipt!

Ik heb wel eens gehoord dat bij de roetmeting de motor flink belast wordt.

Mijn vragen zijn nu eigenlijk:

- kan er iets mis zijn gegaan bij de roetmeting?
- waardoor onstaat zo'n zwarte rookpluim?
- wat kan ik er aan doen om het weer in orde te krijgen?

We gaan over 2 weken weer op vakantie naar de bergen en wil niet als een oude vrachtwagen zwarte wolken uitbraken...

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zwarte rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

- kan er iets mis zijn gegaan bij de roetmeting?
Ja, dat kan. Het is niet zozeer dat de motor belast wordt, maar hij krijgt wel een dot toeren voor zijn kiezen (toerenbegrenzing) dit zou bij jouw leeftijd en kilometerstand eigenlijk geen probleem mogen zijn, maar het kan wel (wanneer is je distributieriem vervangen, hij zou nu wel aan de volgende wissel toe kunnen zijn en daardoor meer kans op timingproblemen geven bijvoorbeeld)

- waardoor onstaat zo'n zwarte rookpluim?
Dat kan verschillende oorzaken hebben, te weinig lucht (hebben ze ergens een stekker niet goed terug gezset dit ze los gehad hebben of slangetje ofzo?) of verkeerde timing zijn enkele mogelijkheden.

- wat kan ik er aan doen om het weer in orde te krijgen?
Allereerst terug naar de garage, voor hun werkzaamheden was het goed, daarna niet meer, dat vraagt om onderzoek door hun en lijkt me in elk geval het onderzoek onder garantie te vallen.

Nadat je hun erop aangesproken hebt kun je afhankelijk van de uitkomst(en) eventueel zelf dingen gaan doen.
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 13 jul 2008, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: Zwarte rook

Bericht door henk106 »

Zwarte of donkergrijze uitlaatrook

Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof, het inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook het gebruik van de motor speelt een rol in de samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens de lagere luchtdruk en minder goede cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan de volgende punten aandacht worden geschonken:
- Te veel ingespoten brandstof
- Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
- Versleten verstuiver(s)
- Niet de juiste verstuiver(s)
- Slecht gerichte brandstofstralen
- Foutief inspuitmoment
- Vervuild luchtfilter
- Te lage compressiedruk
- Niet de juiste of onzuivere brandstof
- Inspuitpomp defect of versleten
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte rook

Bericht door Multivan Generation »

henk106 schreef:Zwarte of donkergrijze uitlaatrook

Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof, het inspuitmechanisme of de toestand van de motor.
zwarte rook duidt op een te veel aan brandstof in verhouding tot de aangevoerde lucht.
Dus kan ook goed mogelijk zijn, dat er te weinig lucht naar binnen komt,
of dat de lucht niet goed gemeten (geregistreerd) wordt.

Hoe is het rijgedrag voor de rest, trekt hij minder?
Haalt hij gemakkelijk de 3000 rpm of gaat het met hangen en wurgen?

Misschien zit de stekker van de LMM niet helemaal goed vast, dat kwam bij iemand anders ook al voor :knipoog :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartacus0002
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2008, 14:55

Re: Zwarte rook

Bericht door Bartacus0002 »

Zo, da's fijn..... Bedankt voor de reacties!

De beurt die ze hebben uitgevoerd was een kleine. Ze hebben eigenlijk alleen de olie gewisseld en iets aan de uitlaat gerepareerd (niet aangegeven wat ze gerepareerd hebben). En de APK, natuurlijk...

Verder loopt de motor als een zonnetje en, vreemd misschien, had ik het idee dat hij zelfs iets beter oppakte en vlotter doorliep. Maar dat kan misschien ook aan de nieuwe olie liggen (?).

Ik heb in mijn eigen vriendenkring eens rondgevraagd en daar werd geopperd om eens wat reinigings spul bij de diesel te doen om de inspuiters eens te reinigen. Zou dat helpen?

Ik zal ook eens naar het luchtfilter kijken. Dat heb ik er zelf ca. 10.000 km geleden nieuw in geplaatst. Tijdens de winter heeft de bus weinig gereden en in weer en wind gestaan. Zou dat van invloed kunnen zijn op het luchtfilter?

Waar zit de stekker van de LMM eigenlijk?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte rook

Bericht door Multivan Generation »

Bartacus0002 schreef:Waar zit de stekker van de LMM eigenlijk?
Kijk naar je luchtfilterhuis, uit je luchtfilterhuis, komt een stukje buis,
daarop zit verticaal een stekker gemonteerd. Dat is de stekker van de lucht massa meter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zwarte rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

welke motor ligt er overigens in je T4 westfalia?? (de meesten gaan uit van een tdi denk ik, maar zou ook iets anders kunnen zijn toch?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Zwarte rook

Bericht door bartt4 »

verwcht een tdi want hij heeft het over niet gechipt en een 1.9 is al helemaal niette chippen Nou ja niet?? Heb smith's in me keukenkastje :bonk :bonk :bonk :bifun :bifun :wjw
Zou inderdaad wel dat stekkertje zijn van de lucht massa meter. Had ik laats ook bij moter wissel van tdi 2.5 alles terug geplaats proefrijden en geen trekkracht en veel rook bleeek stekker niet goed contact te maken.
RUBBEREXPRESS
Bartacus0002
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2008, 14:55

Re: Zwarte rook

Bericht door Bartacus0002 »

Het is inderdaad een 2.5 TDI.

Het vreemde is dat de motor wel goed loopt en er geen vermogensverlies is. Als ik de snelweg oprij en doe dat een beetje rustig, dan is er vrijwel geen rook te zien. Rij ik vervolgsens flink door, zeg maar 140-150 km/h, dan gaat 'ie wel wat zwart roken maar niet heel erg. Dat deed de bus trouwens niet voordat hij voor de beurt ging....

Het lijkt dus alleen bij (veel) hogere toerentallen te gebeuren of als hij flink er aan moet trekken bij de beklimming van een heuvel of berg.
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Zwarte rook

Bericht door Paulus »

Laat de motor eens stationair draaien,knijp in je turbo slang,en laat een ander even kortstondig snel gasgeven,
daar waar je knijpt moet de slang dikker worden,
gebeurt dit niet dan zal er een lekkage in je inlaat traject vanaf de turbo naar je spruitstuk zijn.Wat is er aan je uitlaat gerepareerd,misschien een vacuum slangetje stuk op je membraan op de turbo,of je waste gate blijft iets open staan waardoor je turbo druk niet bereikt wordt.Gevolg geen goede brandstof luchtverhouding.Vraag de garage even wat er precies is gebeurt,scheelt vaak een hoop zoeken.


Paulus :wjw
VW T5 1.9TDI Lwb
Plaats reactie