Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan Schuifdeur binnenpaneel

vragen over de T4
Plaats reactie
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door berendraap »

Mijn Multivan (2001) heeft altijd een beetje gerammeld bij de schuifdeur. Onlangs ging bij de schuifdeur ook de centrale vergrendeling niet meer helemaal goed. Daarna zag ik dat het binnenpaneel helemaal los begon te raken. Vanmidaag dan maar alles even los gemaakt en toen bleek dat alle bevestigingspunten die normaal tegen het binnenpaneel zitten gelijmd los waren. Met welke lijm kan ik dat het beste weer vastlijmen en hoe is dan de montagevolgorde. Heeft iemand daar ervaringen mee??

Groet, Berend
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door pluuke »

Hoi Berend,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, rammel in de schuifdeur....en rammeltjes daar wordt ik :gekte van !
Bij mij was het de horizontale trekstang die vanaf slot naar achterkant schuifdeur loopt.
Deze zat te jutteren tegen het plaatwerk van de deur, vooral bij stationair toerental.
Deze allen wat verder geknikt op sommige plaatsen en het was over.

Binnenpaneel eraf is best lastig, kan uiteraard niet als de deur dicht is, dus deze moet "net open" staan.
Met je vingers eronderdoor voelen waar de klikkers zitten en vervolgens zo dicht mogelijk erbij lostrekken, zitten soms erg vast.
Als je het paneel eraf hebt blijkt dat de helft van de klikkers nog op de deur zit, deze zitten idd gelijmd op het paneel, soms is dit losgescheurd (is tenslotte ook maar een soort hardboard), soms is de lijm van de klikker af, dit kunststof is zo glad dat de originele lijm moeilijk hecht.

Ik heb met Sikaflex 252 alle klikkers weer op het paneel gelijmd, waar de kunststof had losgelaten van de lijm, dit eerst opgeruwd met grof schurpapier.

Voordeel van deze kitlijm is dat ie flexibel blijft, dus wordt er hard aan getrokken
(als je paneel er nog eens af moet) dan kan het heel wat opvangen.

Hetzelfde heb ik overigens ook gedaan met het paneel van de achterklep.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke, nou mis ik wel DE tip om hem terug te plaatsen.. :lach

Tip van mij dan maar: bij het terugplaatsen, moet je zeker weten dat je overal gele klemmetjes hebt, dat zijn de specifieke schuifdeurpaneel klemmetjes. Als je het paneel op de grond legt, pak dan wat schilderstape en markeer aan de zichtkant de plaatsen waar alle klemmen zich bevinden aan de binnenzijde. Dan zet je het paneel er tegen en begint op de gemarkeerde plaatsen te drukken, één voor één, en voila je paneel netjes vast op alle klemmetjes :knipoog
Hierna het schroefje en deurpen, en als afwerking het kapje aan de onderzijde en klaar ben je...


Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door berendraap »

Bedankt voor de tips. Ik heb overigens maar twee gele klemmetjes, voor de rest zwarte. De zwarte klemmetjes kan ik allemaal uit de deur krijgen maar de twee gele niet. Ze zijn te slap om er houvast op te krijgen. Wat is trouwens de speciale functie van die gele klemmetjes?

Groet, Berend
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door Multivan Generation »

berendraap schreef:Bedankt voor de tips. Ik heb overigens maar twee gele klemmetjes, voor de rest zwarte. De zwarte klemmetjes kan ik allemaal uit de deur krijgen maar de twee gele niet. Ze zijn te slap om er houvast op te krijgen. Wat is trouwens de speciale functie van die gele klemmetjes?

Groet, Berend
De gele klemmen beter en zijn origineel voor de schuifdeur,
De zwarte komen los...
Op de klemmetjes staat het onderdeelnummer...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door berendraap »

Oooo,

Ik dacht even, omdat die zwarte inderdaad vrij makkelijk loskomen van de deur dat dat ook de bedoeling was. Klemmetjetje in de plaatjes op het paneel schuiven en dan in zijn geheel er op drukken. Moeten dus de klemmetjes in de deur blijven zitten en de plaatjes met het paneel daar op gedrukt worden. Als ik bijna alleen maar zwarte klemmetjes heb betekent dat trouwens dat iemand daar ooit al eens mee heeft lopen rotzooien? Heb de wagen gekocht toen die 8 mnd oud was.

Groet, Berend
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door Multivan Generation »

berendraap schreef:Oooo,

Ik dacht even, omdat die zwarte inderdaad vrij makkelijk loskomen van de deur dat dat ook de bedoeling was. Klemmetjetje in de plaatjes op het paneel schuiven en dan in zijn geheel er op drukken. Moeten dus de klemmetjes in de deur blijven zitten en de plaatjes met het paneel daar op gedrukt worden. Als ik bijna alleen maar zwarte klemmetjes heb betekent dat trouwens dat iemand daar ooit al eens mee heeft lopen rotzooien? Heb de wagen gekocht toen die 8 mnd oud was.

Groet, Berend
inderdaad heeft er dan iemand mee aan het rotzooien geweest.
Eerst de plaatsen van de klemmetjes op je zichtzijde van je schuifdeur markeren, bijvoorbeeld met wat schilderstape.
Dan op alle plaatsen de klemmetjes in de plaatjes schuiven,
schuifdeurpaneel tegen je schuifdeur houden en klikken maar.

Doe je het zoals jij dacht, dan kunnen de klemplaatjes afbreken of beschadigen, en dan wordt het lastig :bonk
Die zwarte klemmetjes worden overigens wel voor andere panelen gebruikt , maar zijn niet voor het schuifdeurpaneel bedoeld, die zwarte zijn ook wat brosser, je drukt ze zo scheef of plat :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door pluuke »

Uhm....ik heb ook maar 2 gele klemmetjes, dus lijkt me gewoon origineel zo.
Ik had om de klemmetjes op de goede plaatsen vast te duwen in de deur geen plakbandjes nodig, ik kon net onthouden waar ze zaten :nuts .
De gele kun jer eruit krijgen door aan de binnenkant met een punttang de klikker een beetje dicht te knijpen waardoor hij wel eruit wil.
Geen idee waarom er gele en zwarte zijn gebruikt, de gele zitten idd veel vaster.
Misschien om te voorkomen dat het paneel zichzelf losgooit bij het dichtgooien van de deur, maar daar zijn de 2 schroeven ook voor.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: Multivan Schuifdeur binnenpaneel

Bericht door berendraap »

Sorry voor het misverstand. Dat was ook wat ik bedoelde. klemmetjes in de plaatjes schuiven en dan klikken. Blijkbaar is slechts twee gele klemmetjes dus wel origineel??

groet, Berend
Plaats reactie