Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
probleem met me bus(OPGELOST)
probleem met me bus(OPGELOST)
Had al 3 dagen smorgens last dat de bus netjes aanslaaat regelmatig loopt maar dan na 20 30 secals ik weg rijd net of die een verkeerd mengsel van brandstof en lucht krijgt.
Vanmorgen weer het zelfde maar paar honderd meter verder hoord ik vloeistof lopen (spuiten) meteen gestopt en zag dat me olie filter lekte.
nu net verder gekeken en gehele filter staat bol. Verwijderd en nieuwe + olie er in. Alles aan me moter is nieuw behalve het turbotje. nadat ik de slangen van de turbo los heb gehaald zag ik dat aan de inlaat zijdedus vanaf het luchtfilter een bad olie is ook in de inlaat slang naar de intercooler bad olie.
Dus turbo is dood en vermoet dat die bij gasgeven lekt naar de olie en zo dus de oleidruk mega hoog maakt.
tis een 1.9 td.
Morgen maar eens kijken om ander turbotje.
Vanmorgen weer het zelfde maar paar honderd meter verder hoord ik vloeistof lopen (spuiten) meteen gestopt en zag dat me olie filter lekte.
nu net verder gekeken en gehele filter staat bol. Verwijderd en nieuwe + olie er in. Alles aan me moter is nieuw behalve het turbotje. nadat ik de slangen van de turbo los heb gehaald zag ik dat aan de inlaat zijdedus vanaf het luchtfilter een bad olie is ook in de inlaat slang naar de intercooler bad olie.
Dus turbo is dood en vermoet dat die bij gasgeven lekt naar de olie en zo dus de oleidruk mega hoog maakt.
tis een 1.9 td.
Morgen maar eens kijken om ander turbotje.
Laatst gewijzigd door bartt4 op 20 jul 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: probleem met me bus
ik denk niet dat die 2 bar druk je filter bol drukken (twee bar luchtdruk op je oliesysteem van meer dan 2 bar zetten maakt niet die druk 2 bar hoger!!)
Ik vermoed dat er dus (misschien naast je turbo) ook nog een ander probleem is.
Is je motor een gereviseerd exemplaar of gebruikte motor uit andere auto?
kan zijn dat er een vuiltje (splinter metaal) je overdrukventiel in het oliesysteem blokkeerd waardoor hij teveel druk opbouwt.
wellicht is nu daardoor je turbo ook naar de haaien.
(mijn vader heeft ooit bij een kennis een 1500diesel uit een golf1 laten reviseren, daar is dus dat ventiel blijven hangen door een spaantje metaal en dat heeft inderdaad het filter doen ploffen.)
Ik vermoed dat er dus (misschien naast je turbo) ook nog een ander probleem is.
Is je motor een gereviseerd exemplaar of gebruikte motor uit andere auto?
kan zijn dat er een vuiltje (splinter metaal) je overdrukventiel in het oliesysteem blokkeerd waardoor hij teveel druk opbouwt.
wellicht is nu daardoor je turbo ook naar de haaien.
(mijn vader heeft ooit bij een kennis een 1500diesel uit een golf1 laten reviseren, daar is dus dat ventiel blijven hangen door een spaantje metaal en dat heeft inderdaad het filter doen ploffen.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: probleem met me bus
Hebnet nog ff gekeken denk iets in die richting inderdaad morgen maar eens verder opereren. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Morgen carter pan er maar eens onderweg trekken.
Morgen carter pan er maar eens onderweg trekken.
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: probleem met me bus
je verveelt je van het weekend in elk geval niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: probleem met me bus
dat doe ik nooit hahah denk dat het inderdaad een spaantje moet zijn. Bijde ombouw moest ik aan de achterkant gat boren en tappen voor retour slang van turbo daarna wel de boel gespoeld maar vermoed inderdaad dat er iets in is blijven liggen. vandaar ook de olie die in het aanzuig huis zit vanwege de hoge drukopboouw in de olie kanalen.
Morgen pan er onderuit de boel spoelen pomp er uit en reinigen en dan weertesten. Verkklaard ook bijde koude start dat die onregelmatig gaat lopen vanwege de hydaulische kleppen.
Bedankt voor het mee denken.
Ach soms zit het mee soms iets minder tis en was een gok die tot nu toe god beviel met nu dus ff een dipje hehehhe we blijven lachen
Morgen pan er onderuit de boel spoelen pomp er uit en reinigen en dan weertesten. Verkklaard ook bijde koude start dat die onregelmatig gaat lopen vanwege de hydaulische kleppen.
Bedankt voor het mee denken.
Ach soms zit het mee soms iets minder tis en was een gok die tot nu toe god beviel met nu dus ff een dipje hehehhe we blijven lachen
Laatst gewijzigd door bartt4 op 20 jul 2008, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
RUBBEREXPRESS
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: probleem met me bus
Als je pijp van luchtfilter naar de turbo voor olie staat denk ik eerder aan een te hoge carterdruk.
Als je oliefilter zo bol staat zit er misschien ergens in je oliesysteem een blokkade, dit betekent misschien ook dat je smering gering is geweest, en daardoor overmatige slijtage.
Wat weer een hoge carterdruk veroorzaakt.
Ik zou eerst een compressiemeting doen voor je het carter eronderuit schroeft.
Succes Chris
Als je oliefilter zo bol staat zit er misschien ergens in je oliesysteem een blokkade, dit betekent misschien ook dat je smering gering is geweest, en daardoor overmatige slijtage.
Wat weer een hoge carterdruk veroorzaakt.
Ik zou eerst een compressiemeting doen voor je het carter eronderuit schroeft.
Succes Chris
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: probleem met me bus
doorgaans doe je compressiemeting met warme motor.... hoe realiseer je dat als je oliefilter eruitgeklapt is??Christoffel schreef:
Ik zou eerst een compressiemeting doen voor je het carter eronderuit schroeft.
Succes Chris
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: probleem met me bus
Geen last van carter druk geen last van compressie verlies Olie druk opbouw is gewoon te hoog geweest en daardoor filter geklapt en daardoor ook olie in de turbo slang gekregen. @ dagen geleden alles nog voledig netjes droog ivm het passen en aanpasssen van de interkoeler de slangen toen nog los gehad. Net nog ff de olie druk gemeten niks mis mee maar hou nu op met knutselen morgen de boel ff er onderweg en goed door spoelen en dan weer opbouwen en dan zien we wel weer hoe en wat. carterpan is maar paar schroefjes dus dat valt wel mee. verders niet meer met de bus gereden ivm dus al 3 ochtenden met die onregelmatige loop van de motor. dacht eerst zelf mischien lucht in een brandstof leiding en dat die dus ff 3 4 tellen wat lucht moest slikken. vanmorgen ff vrij dus vandaar ff de straat uit en kijken wat die deed. Nou olie spugen dus ahhahaa. Hmmmm milieu delict sssssssssst.
dus bang voor slijtage ben ik nog niet heeft hoog uit 30 sec gelopen en denk daar geen probleem mee te krijgen.
dus bang voor slijtage ben ik nog niet heeft hoog uit 30 sec gelopen en denk daar geen probleem mee te krijgen.
RUBBEREXPRESS
Re: probleem met me bus(OPGELOST)
Vanmorgen carterpan er onderweg gedraaid. Olie pompje er onderuitgehaald. En uitmekaar gedraaid.bartt4 schreef:Had al 3 dagen smorgens last dat de bus netjes aanslaaat regelmatig loopt maar dan na 20 30 secals ik weg rijd net of die een verkeerd mengsel van brandstof en lucht krijgt.
Vanmorgen weer het zelfde maar paar honderd meter verder hoord ik vloeistof lopen (spuiten) meteen gestopt en zag dat me olie filter lekte.
nu net verder gekeken en gehele filter staat bol. Verwijderd en nieuwe + olie er in. Alles aan me moter is nieuw behalve het turbotje. nadat ik de slangen van de turbo los heb gehaald zag ik dat aan de inlaat zijdedus vanaf het luchtfilter een bad olie is ook in de inlaat slang naar de intercooler bad olie.
Dus turbo is dood en vermoet dat die bij gasgeven lekt naar de olie en zo dus de oliedruk mega hoog maakt.
tis een 1.9 td.
Morgen maar eens kijken om ander turbotje.
Leek op eerste gezicht schoon. In een bakje met wasbenzine de boel uitspoelen en daarna met beetje lucht uit compressor uit geblaast en inderdaad 1 lullig spaantje. grrrrrrrrrrrrrrrr Waarschijnlijk blijven zitten nade ombouw naar turbo. Moest namelijk op de achterkant van me motor nog een gat boren en draad tappen voor de retourslang van de olie uit de turbo. Toen ook de boel uitgespoeld. Maar toch 1 blijven zitten.
Motor uitgespoeld met diesel. Smerig karwijtje. Maar weet nu zekers dat er nik geen vuilig heid meer over is.
Nieuw filter er opgezet nieuwe carter pakking en de boel weer gemonteerd.
Vanmiddig ff proefritje gemaakt auto loopt weer netjes rustig niet meer onregelmatig en mooi stil.
Dus was inderdaad het overdrukventiel op het oliepompje.
Gelukkig niet meer met de bus gereden alleen een paar keer geprobeerd.
Dus niks ernstigs kapot gedraaid turbo blijft nu ook weer gewoon schoon aan de inlaat zijde.
Heb 150 km gedraaid vanmiddag dat heb er weer vertrouwen in.
Dankje voor het mee denken allemaal.
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: probleem met me bus(OPGELOST)
goed dat ie weer loopt zoals het hoort veel probleemloze kilometers!!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: probleem met me bus(OPGELOST)
Hee bedankt ja hoop nu weer op wat kilometertjes te draaien
RUBBEREXPRESS