Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden met velgen vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Banden met velgen vervangen

Bericht door ZwedenTransporter »

Mijn :T54LIFE rijd zo lekker dat ik langzaam aan hem wil gaan pimpen.
Ik heb er nu stalen velgen 195 x 70 x 15 onder zitten en die wil het eerst gaan vervangen door aluminium velgen. Op de stalen velgen zet ik dan winter banden.
Mijn vragen zijn :
Moet ik dezelfde maat velgen er weer onder zetten ?
Als ik andere neem moet ik dan alleen naar de steek kijken (5 x 112) ?
Als ik bv 16" of 18" neem welke maat banden moet ik dan nemen ?
Dit vanwegen de km teller afwijking !
Hoe wordt het rij comfor als je andere banden neem ?
Ik verwacht namelijk dat als ik er bv 75 of 80 banden onder zet dat die erg stug wordt met rijden maar het geeft wel meer speelruimte om naar andere velgen te gaan kijken.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Wil je grotere velgen plaatsen, dan worden de banden naar verhouding platter om toch dezelfde afrolomtrek te houden.
Voor 16 inch is 215-60-16 een mooie maat, maar 225-60-16 kan eventueel ook nog wel (eigenlijk te hoog)
Voor 17 inch is 235-45-17 een veel gebruikte maat, veel uitzoek, nog comfortabel.
Voor 18 inch is 235-40-18 een optie..

Let eventueel wel op de loadindices van de banden :knipoog

Hoe lager de bandhoogte des te minder wordt het comfort, kun je als vuistregel hanteren.
Het is altijd een compromis...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedankt, dat is duidelijk.
Maar het belangrijkste als ik andere maat velgen neem is denk ik de steek, 5 x 112 ?!
Is dat bij alle transporters het zelfde ?
Ik zie namelijk ook dat andere auto´s deze steek hebben en dat vergemakkelijkt de zoek keuze.
Ik zag bv alu velgen staan met banden maat 215 x 50 x 17 en als ik het uitreken zouden die aardig in de buurt komen bij de 195 x 70 x 15 of heb ik het mis ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door Multivan Generation »

standaard steekmaat van een T4 is inderdaad 5x112.
225-50-17 is ook wel een maat die gebruikt wordt onder een T4..

215-50-17 is dan eigenlijk net te plat, maar is ook wat je zelf wilt he .... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Nol,

Houd ook rekening met de ET-waarde van de velg, die bepaald hoever de velg naar buiten komt. Jou bus zal voor de standaard velgen een ET-waarde van 55 mm hebben (bouwjaar vanaf 1996 en 6Jx15" velg). De optimale ET-waarde is zodanig bepaald dat het midden van de velg boven het draaipunt van de fusee ligt, dit tbv van stabiel stuurgedrag. Een kleinere ET-waarde betekent dat het wiel verder naar buiten komt, dus de spoorbreedte wordt groter. Optisch betekent dit natuurlijk dat de auto breder lijkt! Er is wat speelruimte in die ET-waarde, maar een te kleine ET-waarde voor een velg, betekent dat het hart van de velg te ver van de fusee ligt en de besturing meer beïnvloed wordt door de weerstand die de wielen ondervinden (denk aan insporing, met 1 kant door plassen rijden en door de helling die normaal al in het wegdek zit, gaat de auto meer naar rechts trekken).
Het is wel zo, dat met het breder zijn van de velg die je uitkiest, de ET-waarde kleiner mag worden omdat er nog genoeg 'bandbreedte' aan de binnenzijde overblijft. Zo zou je als vuistregel kunnen nemen dat, gerekend vanaf de standaard velgbreedte van 6J (is 6"), met elke inch die een velg breder is, de ET-waarde een ca. 10mm kleiner kan zijn voor een satbiel weggedrag. Dus 7J ET45, 8J ET35. Een kleinere ET-waarde kan je beter niet kiezen, anders steken je banden te ver buiten je auto uit. 15" velgen vind je meestal tot 7J breed, 16" is normaal in 6,5J tot 7,5J. En 7,5J tot 8,5J en breder als 17"en 18" velgen.

Voor een duidelijke weergave van ET-waardes e.d. zie deze link (een platje zegt meer dan 1000 woorden :knipoog ). Hier vind je ook de bandenwijzer, de standaard afrolomtrek voor je T4 is 2000 mm. Je mag hier max. 2% van afwijken, dus bij voorkeur tussen 1960mm en 2040mm kiezen.
Voor mij was het ook ff zoeken en bovenstaande is een samenvatting van de info die ik via :wjw kreeg :jumpklap dus met dank aan alle forumleden :toppie .
Mijn 1e set LM-velgen was ook een vergissing mbt bovenstaande.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door koos 890 »

Multivan Generation schreef:standaard steekmaat van een T4 is inderdaad 5x112.
ZwedenTransporter schreef:Mijn :T54LIFE rijd zo lekker dat ik langzaam aan hem wil gaan pimpen.

Mvg
Nol
volgens mij wordt hier over een t4 gepraat terwijl het een t5 moet zijn ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door Wim T4 935 »

koos 890 schreef: volgens mij wordt hier over een t4 gepraat terwijl het een t5 moet zijn ?????
Als ik Nol zijn Avatar bekijk en ik zie dat hij het in het T4 forum heeft geplaatst denk ik eerder dat hij de verkeerde Smilie heeft gebruikt.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door ZwedenTransporter »

Gezien het stukje van de link van Dirk ben ik blij dat ik de vraag gesteld heb en iik zal het zorgvuldig gaan lezen. Ik wil wel gelijk de juiste keuze maken.
Voor mijn :T44EVER, inderdaad een :T44EVER

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Banden met velgen vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb 225/55/16 (das de juiste maat voor de T4) en dat bevalt me prima.

Ja een band wordt stugger naarmate hij platter wordt daarnaast wordt ie ook koersvaster


Waarop moet je letten:

-buitenomtrek van de band moet gelijk (ongeveer) zijn aan je originele bandenmaat
-breedte van de velg moet passen bij de breedte van de gekozen band
-neem de ET zie voor de T4 van jouw type passend is, een kleine afwijking van standaard is niet zo erg.
-Als je het kunt bemachtigen (site velgenfabrikant) probeer dan een ABE te krijgen voor je velg en jouw t4, daarop staat ook aangegeven welke banden er op mogen en welke beperkingen er dan aan de montage van de banden zitten (spatborden verbreden/uitkloppen)
-zorg vooral ook dat de draagkracht van je velg voldoende is om de max wiellast van je bus makkelijk te dragen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie