Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

knarsen in bocht

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

knarsen in bocht

Bericht door Reimocamper »

Hallo, mijn VW-camper uit 1992 heeft al een tijdje last van knarsende geluiden bij het in de bocht sturen naar links waarbij er enige hobbeling in de weg is (bijv. een putdeksel).
Het geluid leek in eerste instantie op de homokineten maar na het vervangen van de aandrijfassen is het niet verdwenen. Onze monteur heeft hier al herhaaldelijk naar gekeken en zegt niets bijzonders te kunnen vinden.
Ik heb al gesuggereerd of het niet de schokbreker kon zijn, maar volgens hem is daar niets mis mee.
Ik heb de indruk dat het erger wordt en vraag me af of we nog veilig rijden.
Het klinkt alsof er metaal op elkaar schuurt met schokkerige droge tikken (ik noem het knoeperen)

Wie weet wat het zou kunnen zijn? Of heeft hetzelfde ervaren?
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: knarsen in bocht

Bericht door Mastodont »

Mmmmmmm,

Al aan de fusee kogels gedacht ??

succes.

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: knarsen in bocht

Bericht door bartt4 »

Heb bij mijn groene bus een keer gehad dat de bouten van de draagarm (die je kunt stellen) iets los zat kwart slagje vaster gezet en klaar.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: knarsen in bocht

Bericht door René »

Waar kom je vandaan, wil het wel eens ervaren als het kan. Klinkt mij ook als fusee's in de oren.

Schokbreker kan het zijn, of je stabilisatorstang die in uitgelubberde rubbers hangt

Rene
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: knarsen in bocht

Bericht door Reimocamper »

Hallo mensen,
bedankt voor de reacties. fusekogels zijn ook al nagezien, die zitten zo strak als een huis.
Maar die ophangrubbers zijn inderdaad aan de ruime kant. Daar ga ik eens nader naar kijken.

Ondertussen nog een ander probleempje wat ik jullie wil voorleggen: Mijn temperatuurmeter geeft volledige uitsturing terwijl de motor nog koud is. Ik dacht eerst aan de sensor, die vervangen, zelfde. Toen las ik op het forum van T4-WIKI dat het de spanningsregelaar en/of losse soldeercontacten konden zijn. Vervangend regelaartje erin (LM2940T-10 gespiegeld monteren) en soldeerpunten hoewel ogenschijnlijk OK toch nog even doorgesoldeerd. Helaas!
Nou heb ik het metertje even gedemonteerd en die is behoorlijk verhit geweest het spoeltje om het bi-metaal is nogal zwartgebakken. Ik vermoed echter dat het aan het IC-tje DOEH-682 ligt. Iemand andere ideen

Meld me later weer

Henk
Gebruikersavatar
Reimocamper
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mei 2008, 23:36
Locatie: Veenendaal

Re: knarsen in bocht

Bericht door Reimocamper »

Ik had laatst gemeld dat de fusee kogels goed waren, nou onze monteur heeft nu weer gekeken en nu kon hij wel ruimte voelen. Uitgebouwd en toen bleek er bijna een centimeter speling op te zitten. Da's nu dus opgelost.

Nog een tip voor mensen die tikkerende geluiden als lijkend de klepstoters in de motor hebben:
Bij mij bleek de veer in de vacuumpomp verouderd te zijn waardoor de plunger die met de nokkenas meeloopt daarover heen stuitert. Nieuwe veren laten maken (originele zijn nieuw ca. 55N veerdruk, deze hebben nu ca 65N druk)
probleem verholpen.

groeten,
Henk
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: knarsen in bocht

Bericht door Harry 341 »

Henk,ik denk dat je wel wat van die veren verkopen kunt.Het tikken van de pomp is een veel voorkomende kwaal.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie