Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak kapot!!!!!!!!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ullette
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2008, 09:56
Locatie: hillegom
Contacteer:

versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door ullette »

Hallo allemaal, heb me vandaag eindelijk aangemeld maar kijk al ruim anderhalf jaar op deze site.
Heb een zilvergrijze t5 dc een 1.9 met 105 pk, hij is nu anderhalf jaar oud en er staat 56.000 km op de teller.
Nu het volgende probleem, reed gisteren met de auto en vond bij het op en terug schakelen dat hij dat niet zo deed als normaal, gelijk maar naar de garage gereden en die zeiden dat de versnellingsbak stuk was, gelijk de auto laten staan was beter zeiden hun, de monteur zei dat de bak er onderuit ging en werd opgestuurd naar vw die beslissen dan of het onder de garantie valt of dat het moetwillig is stuk gemaakt( zijn ze hellemaal van de pot gerukt!!!!!).Kreeg zolang een leenauto mee (moet ik wel voor betalen, ook belachelijk!!!).Vrijdag ga ik op vakantie hoop dat hij dan in iedergeval weer gemaakt is.
Nu heb ik via een bekende gehoord dat er een terugroepactie zit op de transporter weet iemand daar iets van.
Gelijk maandag maar even met pon bellen denk ik

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ullette op 27 jul 2008, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Barry t5gp 180 pk
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Jeroen T5 204 »

Er zit een terugroepactie op de oliekoeler. Die van mij is er ook voor terug geweest. Vraag bij de dealer of jou bus er ook recht op heeft.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Pim 328 »

Er zit een terugroepactie op de versnellingsbak olie (alleen bij 1.9 Tdi).

Wat is precies het probleem, kraakt de versnellingsbak van 1 naar 2 en omgekeerd. Dit is probleem van olie, hiervoor moet de bak uit elkaar en moeten er synchromesh ringen vernieuwd worden. Staat ook in de terugroepactie dat er bij geluiden alleen de delen vervangen mogen worden en dat ze een complete bak niet kunnen claimen.

Of schakeld die zwaar in 1 en 2, kan zijn dat de schakelklok op de versnellingsbak los zit, deze zou dan vernieuwd moeten worden.
Hoef je alleen het schakelmechanisme te vernieuwen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Wim T4 935 »

ullette schreef:Kreeg zolang een leenauto mee (moet ik wel voor betalen, ook belachelijk!!!).
Ja dat is het leuke aan die mobiliteitsgarantie. Als jezelf nog rijdend naar de garage kunt ben je nog mobiel en is ie dus niet van toepassing. En enige vorm van service is Pon, want bijna alle VW dealers zijn eigendom van Pon, al lang vreemd. Hoogmoed (arrogantie) komt voor de val.

Sterkte met je gevecht want dat wordt het ongetwijfeld.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
ullette
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2008, 09:56
Locatie: hillegom
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door ullette »

Pim 328 schreef:Er zit een terugroepactie op de versnellingsbak olie (alleen bij 1.9 Tdi).

Wat is precies het probleem, kraakt de versnellingsbak van 1 naar 2 en omgekeerd. Dit is probleem van olie, hiervoor moet de bak uit elkaar en moeten er synchromesh ringen vernieuwd worden. Staat ook in de terugroepactie dat er bij geluiden alleen de delen vervangen mogen worden en dat ze een complete bak niet kunnen claimen.

Of schakeld die zwaar in 1 en 2, kan zijn dat de schakelklok op de versnellingsbak los zit, deze zou dan vernieuwd moeten worden.
Hoef je alleen het schakelmechanisme te vernieuwen.

Ik heb inderdaad alleen last met op en terug schakelen naar z'n 2e vesnelling, volgens de garage moesten inderdaad de syncchromesh ringen vervangen worden
Groetjes Barry t5gp 180 pk
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Pim 328 »

Wim T4 935 schreef:
ullette schreef:Kreeg zolang een leenauto mee (moet ik wel voor betalen, ook belachelijk!!!).
Ja dat is het leuke aan die mobiliteitsgarantie. Als jezelf nog rijdend naar de garage kunt ben je nog mobiel en is ie dus niet van toepassing. En enige vorm van service is Pon, want bijna alle VW dealers zijn eigendom van Pon, al lang vreemd. Hoogmoed (arrogantie) komt voor de val.

Sterkte met je gevecht want dat wordt het ongetwijfeld.

Dat je rijdend aan bent gekomen dan klopt het verhaal inderdaad van dat je geen recht hebt een vervangend auto, vind het zelf ook belachelijk. Maar als de dealer nog geen werkorder heeft gemaakt, dan zouden ze ook tegen de klant kunnen zeggen dat die mobiliteit moet bellen en dat die maar zegt dat die 500 meter van de dealer is verwijderd.

Tevens wat je zegt dat bijna alle dealers eigendom van Pon zijn klopt niet. Er zijn in totaal nog maar 5 dealer bedrijven eigendom van Pon.
De rest staat allemaal op zich zelf.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Wim T4 935 »

Pim 328 schreef: Tevens wat je zegt dat bijna alle dealers eigendom van Pon zijn klopt niet. Er zijn in totaal nog maar 5 dealer bedrijven eigendom van Pon.
De rest staat allemaal op zich zelf.
Nog maar 5? Het is uiteraard mogelijk dat mijn informatie gedateerd is en ik vond het nooit een fijn idee die verwantschap tussen dealer en importeur.

Maar vertel eens welke 5 dan of is die info niet publiekelijk?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Henk-1 »

Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Multivan »

Jammer dat sommige mensen slechte ervaringen hebben met hun dealer. Ik rij sinds 1977 vw, heb 11 golfjes gehad en daarna nog 1 touran. Omdat ik graag een bus wilde rijden heb ik een T5 multivan gekocht van 1 jaar oud. De auto is gekocht bij een garage in Oldebroek (geen vw dealer) en is in onderhoudt gegeven bij mijn vaste vw garage in Delfzijl. Na een half jaar kreeg ik problemen met mijn versnellingsbak. Dacht dat het met opnieuw afstellen kon worden verholpen, echter na een uur kreeg ik een telefoontje van mijn dealer dat de bak stuk was en dat ik voor garantie een nieuwe versnellingsbak zou krijgen. In de tussentijd mocht ik een nieuwe polo gebruike tegen brandstofkosten. Na een week was de multivan gereed en had ik dus een nieuwe versnellingsbak voor garantie. Enige tijd later bracht ik de Multivan voor een grote beurt naar de dealer. In de oop van de dag werd ik gebeld dat de stuurbekrachtigingspomp defect was (had zelf niets gemerkt en dus ook niets doorgegeven aan de dealer) Ik was verbaasd dat ze zelf over dit probleem begonnen. Ze deelden mij mede dat ze dit nog beter even in de garantie periode konden gaan verhelpen dan dat ze naar drie maanden een boze klant kregen die nergens meer recht op had (hoe zo volkswagen geeft geen service).
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Mixed Emotions »

@ Pim.

Kan jij eens vertellen om welk bouwjaar bussen het gaat.
Ik zit vanaf het begin (2004) te klooien met mijn versnellingsbak, hij lekt vanaf het begin af aan al iets olie.
Men noemt het normaal zweten, maar dat vanaf nieuw??

De bak schakeld naar mijn mening goed, maar mijn pa, die heel af en toe in mijn bus rijd vindt de bus k. schakelen.
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door marko t5 114 »

Ik herken heel veel uit de bovenstaande verhalen, alleen heb ik een 2.5 TDI uit 2005. schakelen van 1 naar 2 ging altijd al lastig. Nu heb ik (nog steeds) problemen met de 6e versnelling. Maar met dubbel clutchen gaat het prima. Omdat de bus ouder is dan 3 jaar is er geen coulance en de opties zijn revisie (1000 euro) of een nieuwe bak (3000 euro) Dus rij ik vooralsnog gewoon door en gebruik de 6 alleen maarop de snelweg. Maar optimaal is het natuurlijk niet. Ik dacht eerst: hee, terugroepactie, waarom is die van mij niet teruggeroepen? Maar ik las dat het ging om de 1.9 motoren. Maar goed: hoe nu verder? Heeft er iemand tips voor mij? Aanvechten of ergens op een goed adres de bak reviseren, de synchromeshringen van 1 en 2 en 6 vervangen? En Barry en Cirilo, succes met jullie problemen! :T54LIFE
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door Pim 328 »

@ mixed emotions

Terugroepactie geldt alleen voor 2006/2007 modellen

Dat die olie lekt kan zijn door een aandrijfaskering de eerste modeljaren hadden daar wat last van.
Kwestie van een nieuwe kering en je bent klaar.

Kan ook er aan liggen dat de schakelkabels niet goed afgesteld staan, dit is ook vrij eenvoudig afte stellen, maar moet je wel het speciaal gereedschap hebben.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
ullette
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2008, 09:56
Locatie: hillegom
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door ullette »

de mijne is dus van december 2006
Groetjes Barry t5gp 180 pk
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door harry t5 191 »

@ ullette,

Alsnog welkom op :wjw !
Ik hoop dat de reparatie onder garantie gedaan wordt!
Bij mij bus is alleen de olie vervangen,(is van juli 2006)dit is gebeurd tijdens de eerste beurt.
Prettige vakantie staks met een fijn :ikrij bus!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
ullette
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2008, 09:56
Locatie: hillegom
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot!!!!!!!!

Bericht door ullette »

Kan hem gelukkig weer ophalen, kan ik toch nog met het bussie op vakantie. :ikrij
Alles viel onder de garantie :klappen
Groetjes Barry t5gp 180 pk
Plaats reactie