Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slingerende krukas poelie 1.9td, help!

vragen over de T4
Plaats reactie
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Slingerende krukas poelie 1.9td, help!

Bericht door Mark783 »

Hmm even kijken hoe ik zal beginnen.

Ik ben woonachtig in het buitenland en nu voor twee weken terug in Nederland. Ik heb hier een T4 1.9TD uit 1996 in de opslag. Nu willen wij (mijn vriendin en ik) weer terug naar nederland.

Daarom hebben we de bus uit de stalling gehaald en deze bij een garage een (zeer) grote beurt laten geven. Hierbij is ook de koppeling gewissld. Gedurende de beurt heeft de garage gebeld dat ook de krukas poelie slingerde en hij adviseerde er dus een nieuwe poelie op te leggen. Ik heb de oude poelie naderhand ook bekeken en het rubber van de poelie was naar buitenm gedrukt. Later ook nog even naar de draaiende motor gekeken en gezien dat de nieuwe poelie minimaal slingerden.

De afgelopen weken heerlijk met de bus gereden, omdat ik van plan ben nog wel even met de bus door te rijden heb ik ook besloten mijzelf een klein kado te doen door er een airco in te zetten.
Aldu ben ik gister naar Peter geweest en hij heeft voor mij deze airco geinstalleerd. Het was erg fijn dat Peter dit op korte termijn kon doen. Tijdens de laatste inspectie wees Peter mij op het feit dat de krukas poelie alweer enorm slingerde.

Vandaag ben ik dus bij een andere garage geweest om eens te bekijken wat er aan de hand is. Hij staat nu op de brug, maar de prognose is niet goed.

de krukas poelie slingerd inderdaad dus danig dat hij het "huis" raakt, dit is te zien aan de beschadiging aan de wang van de poelie.

Heeft iemand een idee, wat ik raar vind is dat de poelie minder dan 2 weken geleden gewisseld is voor de zelfde klacht, het probleem toen verholpen is door een nieuwe (originele) poelie. Nu wordt mij verteld dat de krukas krom is.

Zoals altijd komt dit natuurlijk zeer ongelegen, zeker het feit wij van plan zijn komende zondag terug te rijden naar Noorwegen. Dit is een lange rit, waarbij ik niet onderweg stil wil komen te staan met een in elkaar gedraaide motor.

Wie kan er zinning advies geven met deze beschrijving?

Mark
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Slingerende krukas poelie 1.9td, help!

Bericht door Pim 328 »

Dan heeft de eerste garage het probleem niet goed opgelost.

Je moet in ieder geval weer een nieuwe poulie laten monteren.
De poulie waar de distributie riem overloopt deze moet vervangen worden.
Als de poulie er af is gehaald kun je met een spciaal stuk gereedschap de krukas weer vlak slijpen, dit is de eerste keer niet gebeurd vandaar dat je nu weer het zelfde probleem hebt.

Als het pasvlak weer mooi rechts is kun je de nieuwe poulie monteren en deze met het juiste moment aandraaien 120Nm en 90 graden

Het bijslijpen van de krukas kan maar eenmalig. Dit omdat er anders teveel materiaal wordt weggehaald en dan loopt je poulie tegen de flens aan.
Als het zover is dan moet de krukas wel vernieuwd worden.


Hoop dat ik je een beetje goed heb kunnen informeren.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Plaats reactie