Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat is slimmer 1.9td of 2.4d

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

Dag heren en dames,
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Reny, vrouw, 43 en niet echt gezegend met technisch verstand. :muur
Wij willen onze huidige camper verkopen en hebben onze zinnen gezet op een T4, liefst met westfalia (achtige) inbouw (omdat we die gewoon praktisch voor ons vinden) en hefdak.
Ik lees al een tijdje mee op jullie forum en dan vooral de inbouw topics, ik heb daar alle bewondering voor en bedacht dat dat dus niets voor mij is. Ik kan beter voor fabrieksbouw gaan.

Maar nu mijn vraag, waar ik met zoeken niet uitkwam.
Ik heb meestal achter de camper een aanhanger met daarop mijn motor van 350 kg, incl aanhanger ongeveer 500 kg. Wij rijden vaak naar zuid europa (zuid-frankrijk, italie) Als ik naar mijn budget kijk kom ik uit bij een T4 tussen 1991 en 1996 met een motor van 1.9d, 2.4d of 1.9td. Maar wat is nu slimmer qua vermogen? dat de 1.9d dan afvalt snap ik, maar welke van de andere 2 zouden jullie aanraden? Ik hoef geen 140 te scheuren maar heb graag gas over bij 120, echt bergbeklimmen doen we ook niet maar een heuvel opwandelen hoeft nu ook weet niet echt.
Anders gezegd, als er 2 naast elkaar staan, identiek alleen de 1 is een 1.9td en de ander een 2.4d aan welke zou ik mijn aanhanger moeten hangen? (en maakt km stand dan ook nog wat uit)

alvast bedankt voor het meedenken
groet
Rény
fotogalerij 1120
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door keestdi »

ik zou voor en 2.4 gaan,iets meer vermogen,ook voor in de bergen,ook omdat er een kar mee moet met een motor er op.en ik zelf ook een t4 heb en wel een 2.4. :T44EVER :zwaai
veel plezier met zoeken naar de juiste t4 :klappen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, ik denk dat een 2,4 sterker is voor het trekwerk, en dat ie soepeler zijn snelheden rijdt. Het is een vrij conventionele motor die zijn betrouwbaarheid bewezen heeft. (1,9 ook trouwens, maar heeft een turbo en die kunnen kapot) Hoe minder kilometers hoe beter (doorgaans) maar een ton of zelfs 2 hoeft nieet echt een probleem te zijn.

Persoonlijk met beide motoren geen ervaring, ben meteen voor de tdi gegaan, stuk duurder, maar ook stuk rapper....


@KeesTDI.............je rijdt 2,4?? en je naam suggereert een TDI.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

Alvast bedankt voor jullie advies :toppie
En wees gerust, ik zal vast nog wel ugh vragen hebben vlak voor en na de koop. In ieder geval is het tips bij aankoop al een goede :lach
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Roger B. (11)61 »

gezien je zelf al aangaf niet gehinderd te zijn door enige technische kennis :knipoog
is het wellicht verstandig iemand, bij het bekijken van een potentiele aankoop, mee te nemen die wel technisch onderlegd is en liefst ook wat over de T4 weet (of de tijd wil nemen zich hier behoorlijk in te lezen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

Hoi Roger, ja dat ben ik zeker van plan (koop nooit een auto alleen :lach ) maar dan heb ik altijd al wel bepaald welke ik wil. Ik zit nu ook in die fase. Kijk als jullie allemaal zeggen (gebaseerd op jullie ervaringen) een 1.9td niet doen of een 2.4d niet doen schrap ik die van mijn lijstje. Inlezen over een T4 doe ik het liefst zelf, ook al kan ik niet echt sleutelen aan een auto, ik wil het wel weten :knipoog
En ik heb geen technische kennis maar dingen doen die iemand anders heeft uitgedacht lukt weer wel (op mijn huidige camper ook zelf de achteruitrij camera geplaatst :yes )
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Roger B. (11)61 »

ohhh dan kom je zelf dus toch al een end met wat handleidingen (de site van Peter (multivan generation) al in je favorieten gezet??)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Reny »

hahahaha staat nog niet bij de favo's maar ik heb wel z'n hele verbouwing naar camper gelezen. (I'm impressed :jumpklap )
Ik heb bij de tips en trucs ook alles gelezen en de foto's bekeken. Wel handig foto's met pijltjes enzo, ik heb daardoor ook al aardig wat ideeen opgedaan (geluidsisolatie e.d.). Eerst de T4 en daarna van alles gaan proberen :knipoog
fotogalerij 1120
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Paulus »

Reny,kijk even http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... ation=zoek naar een TDI van 102 pk,deze zijn daar voor een redelijke prijs te koop,bpm valt best mee,dit rijd super,snel en vooral zuinig :toppie
Mocht je er na verloop van tijd van af willen,beur je altijd een leuke prijs weer..
Kijk wel voor een originele opbouw :klappen

Succes,Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door keestdi »

is er geen t4 verslaafde die deze vrouw wil bijstaan :muur
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door bartt4 »

rij zelf met een 1.9 td hiervoor een 1.9 zonder turbo bijde erg goed bevallen en zuiniger dan een 2.4 kwaliteit is voor bijde ongeveer het zelfde.
Bij normaal rijgedrag en onderhoud is 4 ton km geen probleem.
RUBBEREXPRESS
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door stijnh »

ik ken twee garagisten(vw en verschillende garage) en die zouden nooit een 2.4 aanraden
ze zeggen dat ze minder goed zijn van moter en dat het moeilijker is om eraan te werken

veel problemen mee gehad vroeger zeggen ze

de 1.9 zij veel beten volgens hen

ik ken ook iemand met een 2.4 en daar is de moter vervangen na een 100 d km

zelf kan ik er ook geen raad in geven, ik zeg juist wat ik weet
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door JJ@ »

ik ken ook alleen maar zeggen een T4 1.9 td rijd er al jaren mee .
maar een audi a3 station is ook niet verkeerd :toppie
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Fred-15 »

jawel 190.000Km achter de kiezen ( bijna) heel europa gezien. :jumpklap
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wat is slimmer 1.9td of 2.4d

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
gelet op jullie vakantie gebieden en het trekken van een aanhangwagen met een motor zou ik neigen naar een 1,9 TD.
Ook omdat die qua temperatuur net wat betrouwbaarder zijn.
De 2.4 kan nog wel eens een probleem met de koeling geven.

De turbo zal in de bergen net even wat meer geven als de wat meer statische 2.4D.

Nadeel van de 1,9 TD en in mindere mate toch ook de 2.4 Diesel zijn de toerentallen op de snelweg.
Beiden draaien ze bij 120 km/u toch richting de 4000 rpm,
en op langere ritten kan dat toch vermoeiend werken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie