Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Conclusie EGR afsluiten

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef: Tank nou je auto een 10 keer vol en rijdt de tank zowat helemaal leeg,
en datzelfde doe je ook eens als het plaatje er weer in zit.
Dus kun je veel dingen al een beetje uitmiddelen..
dit lijkt mij zeer zinvol

als je het echt wil weten kan je ook je verbruik via computer meten
2 x dezelfe baan doen ( bij zelfe temp enzo) en het gemmiddelde laten uitrekenen

ik zou dit ook wel eens willen doen met en zonder intercooler, maar het nadeel is dat alle parameters hetzelfde moeten zijn dus zou je een baan moeten hebben waar je een constante snelheid kan rijden en waar er niet al te veel verkeer is
zo'n baan is er bij mij niet echt

ik ben wel geïnteresseerd in je testresultaten Ron
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ron---63--- schreef: Gisteren naar Drenthe gegaan zonder plaatje erin. Heb vanmiddag getankt en morgen weer ff plaatje erin zetten en dan onder DEZELFDE condities terug rijden en dan weer aftanken.
Groet Ron
En hoe wil je bewerkstelligen dat je dezelfde windrichting en -kracht voor de kiezen krijgt, bij de zelfde temperatuur rijdt en hetzelfde verkeersaanbod (accelereren en afremmen voor andere weggebruikers) tegenkomt???

Dit is bijna niet proefondervindelijk op de weg te controlleren.......

Overigens mbt airco en snelheid.... met dit topic in het hoofd vandaar op een lang stuk rechte snelweg met de caddy gekeken....

constant 120 op de CC....verbruik schommelt tussen 6,9 en 7,6 liter/100km (boordcomputeraanduiding) Airco aangezet...tussen 6,9 en 7,8 schommelen....Airco uit en 140 gaan rijden....tussen 8,9 en 10,8 schommelend verbruik..... am een idee te geven van wat een airco doet en wat 20km/h extra doet...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Jimbo »

Vorig jaar bij een kennis (t4 150pk) een plaatje erin gezet klaagde dat hij zo enorm rookte.
na 10 km belde hij op dat de t4 beduidend minder rookte en veel better trok.
Voor een paar weken terug was ik bij hem. Heeft een huisje in Frankrijk en rijd daar een paar keer per jaar naar toe.
Altijd zelfde rit. Laatste tankstations voor de grens tanken en dan door naar zijn huis. Moest altijd nog een keertje tanken. Nu rijd hij zonder problemen daar naar toe en kan nog een paar keer boodschappen doen. conclusie deze bus rijdt zuiniger, trekt beter, rookt minder.
Hetzelfde geld voor mijn bus. Maar kan me goed voorstellen dat er ook al diverse dichtgeslibte EGR buizen zijn.

Daarnaast heb ik zelf ooit eens een slopel vectra gehad met eenzelfde egr buis waarvan het luchthuis volledig dichtgeslib was waardoor de motor verbruikte en niet lekker liep. Na schoonbikken liep hij voor een week als een zonnetje (toen heb ik hem total-loss gereden :muur )
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door chv »

Dat is toch het beste wat je kan doen met een (sl)Opel Vectra?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Jimbo
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:55

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Jimbo »

Yep, kansloze autos voor mij niet meer. Ben blij dat de verzekering goed heeft uitgekeerd, waardoor ik 1,5 jaar bijna voor niets heb gereden. gelukkig :muur :muur :muur zijn we der redelijk gezond vanaf gekomen.

Zoals Berry zou zeggen. Don't try this at home.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Dennis 449 »

Eh Ron,

Ik denk dat ik het weet.....

Als je vanuit NL naar Frankrijk gaat ga je in principe merendeels berg op, met een volgeladen bus en begonnen met Nederlandse brandstof. Op de terugweg was je die mud aardappelen kwijt en die zes kisten bier, daarnaast ga je in deze richting meestal berg af.
En je zult ook een betere brandstof hebben getankt in het buitenland.

En voor de niet gelovenden vwb de kwaliteit van de brandstof, het is echt waar.
De brandstof aan de nederlandse pomp is betreurenswaardig.
Er hoort 42.800 kJ/kg uit te komen, maar dat haalt de in NL aangeboden diesel lang niet.........

Maar bij jullie in de buurt rijdt de bus toch zuiniger, er zit daar genoeg koolstof in de lucht.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Ron---63--- »

Ik ben er uit hoor.......

Op de heenreis met airco aan, 125 op de cruise control, zonder verlichting, zonder EGR plaatje, 235 km gereden met 20.8 liter-------> 1 op 11.3 km Was toen wel warmer dan de terugreis

Op de terugreis ook met airco aan, weer 125 op de cruise control, met dimlicht, MET EGR plaatje, 240 km gereden met 21.8 --------> 1 op 10.96

Conclusie moet ik dus maar ff bijstellen........maakt volgens mij dus helemaal niks uit, plaatje laat ik er toch maar inzitten :yes :yes

In ieder geval, allemaal erg bedankt voor het meedenken !!!

Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door stijnh »

@Peter
ik kan eventjes niet volgen
op je site staat ook dit

" Verder komt er meer zuurstof in de motor waardoor de verbranding optimaler wordt en optimalere verbranding betekend minder uitstoot van schadelijke gassen en deeltjes; de temperatuur in de verbrandingskamers zal iets stijgen maar ligt nog duidelijk lager als die bij volgas-toerental. Het verbruik zal hierdoor iets afnemen. Ook levert een EGR-plaatje een positieve bijdrage aan de soepelheid van de motor bij lage toerentallen. Bij deze lagere toerentallen, werkt normaal gesproken de EGR-klep het heftigste. De meeste uitlaatgassen worden teruggestuurd het inlaattraject in, bij lagere toerentallen. Zeg maar tot ong 1700 rpm. "

als ik het goed begrijp gaat deze uitleg over een motor met egr plaatje en schrijf je dat hij minder verbruikt wat volgens mij eigenlijk ook logisch is

eventjes een redenering:
met egr plaatje krijgt je motor meer zuurstof dus kan hij uit een bepaalde hoeveelheid diesel een bepaalde hoeveelheid energie halen.
maar doordat de lmm een hogere luchtmassa meet kan er dus ook meer brandstof worden ingespoten wat dus ook minder zuinig is.

"Hieronder even een diagram waarin de relatie tussen EGR en de rest zoals roet etc duidelijk word. Het brandstof verbruik zal na afsluiting van de EGR niet afnemen maar toenemen. De motor word ook niet warmer, maar eerder koeler."

ik dacht dat er uitlaatgassen werden toegevoegd om de temp in de cilinders te verlagen zodat er minder stikstofoxiden gevormd worden
nadeel er wordt meer co gevormd maar dat moet de katalysator dan oplossen.

is dit een tegenstrijdigheid op je site of interpreteer ik iets verkeerd?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef:ik dacht dat er uitlaatgassen werden toegevoegd om de temp in de cilinders te verlagen zodat er minder stikstofoxiden gevormd worden
nadeel er wordt meer co gevormd maar dat moet de katalysator dan oplossen.

is dit een tegenstrijdigheid op je site of interpreteer ik iets verkeerd?
Pfoe dat is meteen een heel diepe vraag..
Voor een zo optimaal mogelijk verbranding wil je zo veel mogelijk zuurstof naar binnen krijgen.
Als je de bypass (lees EGR) afsluit,
dan zal er nog steeds een zelfde volume benodigd zijn voor de verbranding.
Hierdoor wordt er meer lucht langs de LMM getrokken.

Bij een iets lagere temperatuur in de cylinders worden er inderdaad minder stikstofoxiden gevormd,
en iets meer roet. Het enige aspect hierbij is de roetmeting.
De jaarlijkse roetmeting zal beter uitkomen, doordat het gehele uitlaatsysteem door het jaar heen, wat warmer is geweest en hierdoor zal de roetuitstoot bij de jaarlijkse keuring wat lager uitvallen als zonder plaatje.
De verbranding is met EGR-plaatje misschien iets beter omdat de mengverhouding dieselpartikels: zuurstof wat beter is daarmee, en hierdoor zullen de uitlaatgassen ook binnen de perken blijven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Conclusie EGR afsluiten

Bericht door stijnh »

een nuttige toevoeging aan dit toppic denk ik

Afbeelding

de grafiek lijkt mij duidelijk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie