Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor houd in na Afdoppen EGR

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Hallo Mensen,

Aantal weken geleden heb ik de EGR van mijn busje schoongemaakt en afgedopt. Dit dankzij deze forum en informatie gekregen van jullie. Allereerst bedankt hiervoor. Ik heb echter een probleem!!

Vorige reed ik op de snelweg. Normaal met 120km/u. Het was rustig en ik wilde eens kijken of hij weer een keer 180 kon rijden. Gas goed ingetrapt. Maar helaas, hij wilde niet. Hij versnelde wel maar met tussenpozen van ong 2 sec houd hij zich in. Dus inhouden, trekken, inhouden, trekken. Het inhouden en trekken duurt allebei ong 2 a 3 seconden. Toen ik tegen de 150 aan zat was er helemaal geen power meer. Turbo op noodloop. Even gestopt, contact aan uit en aan, Turbo deed het weer maar heb daarna niet geprobeerd om weer harder te rijden.

Waar zou het aan kunnen liggen? Iemand bekend met dit probleem? Voor het afdoppen is Turbo vervangen en daarna ook (tot en met het afdoppen) geen problemen gehad.

Gaat om een 150PK AXG Motor. BJ 2000

Alvast bedankt voor de zeer waardevolle reacties...
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

Controleer je vacuumslangetje even op het membraan die je variabele turbo aanstuurt,stationair staat hier vol vacuum op.
Is dit niet het geval,volg je slangetjes en kijk of er nergens een los of gescheurdt is.

Succes,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Paulus,

Bedankt voor de reactie.

Met het membraan bedoel je volgens mij dat hard plastike doosje bovenop je turbo.

Zou het ook niet een andere oorzaak kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Roger B. (11)61 »

alle eventueel voor het afdoppen van de EGR losgemaakte slangetjes en stekkers ook weer op de juiste plek en goed terug gemonteerd?

klinkt een beetje alsof ie ergens verkeerde info vandaan krijgt...

Daarnaast heb ik ooit iets gelezen over de EGR bij nieuwere (150pk??) motoren die niet afgedopt kan worden omdat je dan problemen vanuit het management krijgt, daar moest een gaatje in het plaatje blijven..............bij nieuwere T5 is dat zeker zo, meen dat ze ook iets over de t4 schreven toen................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

Klopt Roger,op het moment dat je er een standaard chip(lees obd)in zet is er helemaal niet meer mee te rijden,daarom heb ik ook de extra inlaat klep verwijdert,en het management laten aanpassen op deze situatie.Rijd perfect :toppie
VW T5 1.9TDI Lwb
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Hmm ik kan dus beter die plaat er weer tussenuit halen. Dat ga ik dan weer even doen want rijden op deze manier is ook helemaal niets.

Bij wie kan ik anders terecht voor dit probleem om het management aan te passen aan een motor met afgedopte EGR.
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Paulus »

Heb goeie ervaringen met JD tuning,bel gerust voor info :toppie

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Dankje wel Paulus,

Heb je een telefoonnummer van JD tuning zodat ik even contact kan opnemen met ze. En natuurlijk niet onbelangrijk. ook niet voor andere weetjewellers, Kosten?
Gebruikersavatar
chris bkm
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:53
Locatie: lage zwaluwe NB
Contacteer:

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door chris bkm »

gewoon even kijken op Google en dan zoeken op JD Engineering B.V. of op Jeroen Dik

gr chris bkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Multivan Generation »

haal het EGR-plaatje er even van tussen.
Rijdt er weer hetzelfde testritje mee..

Rijdt de bus als vanouds, dan was het plaatje de oorzaak,
rijdt de bus nog steeds niet 100% dan zit het probleem dus ergens anders..

Neem ook eens contact op met Marja,
zij hebben ruimschootse ervaring met chiptunen (ook OBD) van TDI-motoren (ruim 10 jaar ervaring).
De ervaringen hierover zijn erg positief..

Doe er je voordeel mee...
Je kunt me ook een mailtje sturen als je meer wilt weten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door ossie38 »

Eigenlijk wil ik mijn busje niet laten tunen. Dus niet een chip waardoor je 180 pk krijgt maar gewoon zo het management inregelen (softwarematig) dat de bus normaal rijd met afgedopte EGR.

Wat is het beste hiervoor. MARJA of JD engineering??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Roger B. (11)61 »

vraag me af of dat zo simpel gaat of dat je dan toch een vorm van tuning doet (en dus ook de rpijs van tuning betaald) en het dan dus niet net zo gemakkelijk en verstandig is het hele gebeuren te optimaliseren.

JD ken ik niet, over Marja gehoord dat je kunt aangeven wat je wensen zijn (meer trekkracht onderin of juist boven in, meer nadruk op soepelheid enz enz) en dat zij dan een daarop aangepaste software in je management proppen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor houd in na Afdoppen EGR

Bericht door Multivan Generation »

ossie38 schreef: Wat is het beste hiervoor. MARJA of JD engineering??
Dat kun je niet zo zeggen,
het gaat er ook om, bij wie je zelf het beste gevoel hebt...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie