Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Claxon bijna niet te horen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Claxon bijna niet te horen

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb gelezen dat velen meegemaakt hebben dat de claxon kapot was gegaan maar die van mij doet het nog alleen is die bijna niet te horen.
Is dat normaal of betekend het dat die aan het einde van zijn leven is ?
Of kan ik hem nog oppeppen ?
Ik heb maar 1 claxon onder de T4 zitten.

Nol
Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door stijnh »

volgens mij een probleem met de sleepring aan je stuur.
Heb het ook al eens voor gehad maar niet bij een t4

hij krijgt waarschijnlijk te weinig stroom door een slecht contact in de sleepring


of een claxon half kapot kan gaan dat weet ik niet

meet de voltage eens die je claxon krijgt, dan kan je direct het probleem localiseren


succes
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door ZwedenTransporter »

Totaal even niet aan gedacht :muur , ga ik morgen gelijk doen.
Kan ik ook gelijk even testen met direkt 12 volt op de claxon te zetten. :alarm

Nol
Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door stijnh »

inderdaad :knipoog

gewoon met een draadje de plus van je batterij verbinden met de plus van je klaxon
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Dennis 449 »

Nou dat draadje zal niet veel uithalen.....

De claxon wordt via de min geschakeld. Er staat dus plus op als het kontact aan gezet wordt.
Het stuur maakt sluiting met massa als de toeterknop wordt gedrukt.

Zit er geen rotzooi in het slakkenhuis van de claxon?

Wat ook veel voorkomt: de stekkertjes onder de rubberkapjes zitten nauwelijks nog aan de kabel, want de kabel is dan weggerot.
Herkenbaar aan witgrijze pulver dat er zit. Dit geleidt nauwelijks stroom en daardoor toetert hij niet.
Oplossing: de kabeltjes een stuk inkorten tot een vers stuk koperdraad in beeld is en een nieuw stukje aanzetten met nieuw stekkertje. De verbinding wel weer goed isoleren.

Suc7
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dennis 449 schreef:
Zit er geen rotzooi in het slakkenhuis van de claxon?
Slakkenhuis? bij een T4?? de mijne (96ér tdi) heeft links en rechts zo'n schijf hangen, niks slakkenhuis
Dennis 449 schreef: Wat ook veel voorkomt: de stekkertjes onder de rubberkapjes zitten nauwelijks nog aan de kabel, want de kabel is dan weggerot.
Herkenbaar aan witgrijze pulver dat er zit. Dit geleidt nauwelijks stroom en daardoor toetert hij niet.
Oplossing: de kabeltjes een stuk inkorten tot een vers stuk koperdraad in beeld is en een nieuw stukje aanzetten met nieuw stekkertje. De verbinding wel weer goed isoleren.
Suc7
Met het oog hierop ook meten van spanning doen tussen plus(toeter) en chassis, en tussen +pool en massa(toeter) terwijl je de toeter (laat) bedien(t)(en) Onbelast zul je best de goede spanning hebben, maar als de toeter moet werken loopt er stroom en
stroom x weerstand = spanningsval.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Multivan Generation »

ik heb 2 slakkenhuis vormige claxons rechts onder de voorbumper hangen.
Ik zou zeker de bedrading controleren en de eventueel nieuwe stekkers nog af-isoleren met krimkous er extra overheen te doen,
zodat er bijna geen vocht in kan komen vanaf boven.
Ook zou ik de toeter met de open zijde niet in de rijrichting plaatsen maar wat verdraaien,
zodat vocht en troep minder kans maken om in de claxon te kunnen komen..

succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door stijnh »

Dennis 449 schreef:Nou dat draadje zal niet veel uithalen.....

De claxon wordt via de min geschakeld. Er staat dus plus op als het kontact aan gezet wordt.
Het stuur maakt sluiting met massa als de toeterknop wordt gedrukt.

Suc7
bedankt om mij te verbeteren

had het eens bij een andere auto voor daar was het de plus die geschkeld werd

voor de t4 wist ik het niet

is allemaal eenvoudig uit te meten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb de test gedaan maar het is en blijft een zielig toontje. Het is geen claxon met hoorn dus van vuil kan er (bijna) geen sprake zijn.
Ik ga morgen maar even kijken naar een stoere claxon, één die past bij een stoere auto :lach
Iemand nog een idee ? Een luchthoorn bv ?

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Roger B. (11)61 »

de claxons zonder hoorn (die schijf modellen dus) gaan roesten doordat er water in komt, hierdoor gaat er vanalles vaster zitten dan het moet en trilt het plaatje niet meer zoals het moet.... wellicht dat een nechtje in een bak met kruipolie nog helpt, maar vervangen is langdurigere oplossing.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Mark783 »

Ik heb bij mijn auto een gedeelte van de bedrading vervangen. Dit is het gedeelte dicht bij de claxon. Er kan vovht via de connector de draad in trekken. Hierdoor neemt de weerstand toe.

In de praktijk houdt dit in dat je in de connector wel 12 volt meet, maar de toeter steeds zachter wordt.
Natuurlijk kun je eerst proberen de connector schoon te maken met contact spray.

Mocht de bedrading gecorrodeerd zijn kun zal je deze open moeten knippen, je zult dan zijn hat de koper bedrading groen is uit geslagen. Je kunt dit oplossen door een nieuw stuk bedrading in te splicen.

PS zowel de contact spray en luchthoorn zijn beide te verkrijgen bij Biltema in Zweden.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Mark783 schreef:
In de praktijk houdt dit in dat je in de connector wel 12 volt meet,
In rust wel, als je meet terwijl de toeter in werking is zul je door de weerstand een lagere spanning meten (er loopt dan stroom door de draad met weerstand en dat zorgt voor spanningsval) zie ook mijn eerdere posting...
Mark783 schreef: Mocht de bedrading gecorrodeerd zijn kun zal je deze open moeten knippen, je zult dan zijn hat de koper bedrading groen is uit geslagen. Je kunt dit oplossen door een nieuw stuk bedrading in te splicen.
Ik weet niet of je hiermee bedoeld dat je de draden alleen kops in elkaar drukt en dan samen wikkeld? Zoja, dan is dit echt niet voldoende. Altijd beter om te solderen nadat je de draden in elkaar gedraaid hebt, wel GOED laten vloeien die soldeertin
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Mark783 »

Hoi Roger,

Natuurlijk meet je spanning in een niet wekend circuit, dat heeft geen zin. Echter spanning staat, stroom gaat.
Vooral met verouderde bedrading of bedrading die constant wordt bloot gesteld aan vocht is de weerstand in de draad en de overgangs weerstand op connector, schakelaars vaak onderschat.

Verder "splicen" is een algemene term om bedrading op elkaar aan te sluiten. Zoals je zegt solderen is een redelijke manier van splicen.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door ZwedenTransporter »

@Mark783
Inderdaad, het is de kabel die is gecorrodeerd. Als ik hem stript is die groen uitgeslagen
Ik heb het even schoongeschuurd en er nieuwe stekkers aan gemaakt en het werkt weer.
Er zal een nieuwe kabel moeten worden getrokken maar niet zo lang want zodra de kabel in de accu gedeelte komt zit er weer een stekker en hopelijk hoef ik alleen dat stuk maar te vernieuwen.
Bedankt voor de tip.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: Claxon bijna niet te horen

Bericht door Dennis 449 »

Ahum......
Die verrotte kabels gaf ik al eerder aan....

Maar goed, Jaj snakke ikke Svensk og Norsk....

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Plaats reactie