Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrisch raam defect

vragen over de T4
Plaats reactie
VAR
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:47

Elektrisch raam defect

Bericht door VAR »

Bij mij is tijdens de vakantie het elektrisch bediende raam defect geraakt.(Bestuurders kant)
Plotseling wilde hij niet meer open na een aantal keer al een beetje te hebben geprotesteerd.
Na een tijdje ontdekte ik dat ook mijn elektrische spiegels het niet meer deden.
Ik ben bij de dealer langs geweest en die vertelde dat het waarschijnlijk de stekkers waren die los zaten.Ik ben thuis toch behoorlijk aan het worstelen geweest om de deurplaat los te krijgen en uiteindelijk heb ik de raam besturings unit los gekregen.Daarna wel een hele klus om de deurplaat weer vast te krijgen. ( Wat is de beste methode om deze te demonteren en weer te monteren ?)
Maar stekkers zaten gewoon goed vast.Dus dat kan het niet zijn.Gek is wel dat het knopje van de duo passagiers kant het wel doet.Is het misschien de hele unit die kapot is of zou het een andere oorzaak kunnen hebben ? Volgens de dealer was de kans op draad breuk niet noemenswaardig.
Ik heb op het forum eens gelezen van iemand die volgens mij de hele raam unit heeft vervangen.Schijnt vrij duur te zijn.Volgens het boekje schijnt de zekering voor de elektrische spiegels en raam onder zekering 14 te zitten.( Was heel ) Ik hoop dat iemand weet wat nou de beste methode is om erachter te komen wat het nu precies is.Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door Reny »

Hoi Var,

Ik kan je niet uileggen hoe je die deur plaat moet (de)monteren maar bij T4 tips en trucs staat het een paar keer met foto's uitgelegd.
Succes

groetjes
Rény
fotogalerij 1120
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door Harry 341 »

Draadbreuk tussen portier en stijl.Die dealer? :knipoog
Gebeurt zeer vaak....(die draadbreuk dus)
grtz.Harry
VAR
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:47

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door VAR »

Ik ben er inmiddels achter hoe het bedieningspaneel uit de deur komt en zie daar de drie stekkers zitten van de spiegels en beide ramen.Maar waar loopt nou de stekker heen in de auto.Zit die achter de zekeringskast ? En hoe vervang je dat ? (waar zit de plaats waar je de stekker insteekt in de auto ?) Ik neem tenminste aan dat je de draden boom koopt en dan vanuit de deur de auto intrekt.
Is dit makkelijk te doen of vereist dit enige sleutel ervaring en speciaal gereedschap.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door koos 890 »

Var , je kan ook enkelt de draad vervangen waar de draadbreuk in zit ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door René »

Stekkers met bedrading lopen via de deur tule door naar en de zekeringenkast en naar de andere kant van de auto (rechterdeur).
De deurbekleding haal je het makkelijkste los op de volgende manier:

Het slot pennetje losschroeven.

De deurgreep bestaat uit twee delen. Met een kleine schroevendraaier kun je de twee delen uit elkaar halen. Onder de greep zitten drie kruiskopschroeven, draai deze ook los. Dan komt het tweede gedeelte van de handgreep ook los.

Aan de voorkant van de deur zit een heel klein kruiskop schroefje, deze moet ook los. Als je de deur volledig opent kun je hem zien vlak boven het bovenste scharnier.

Aan de linkerkant van de deur zit ook nog een klein grijs dopje. Deze moet je ook nog verwijderen.

Als deze delen los zijn moet je het deurpaneel omhoog trekken. Let er op dat je het wel stevig, maar voorzichtig doet. Als het goed is komt hij nu los en kun je het deurpaneel van de deur halen. Trek de stekkers van de raam en spiegel bediening en (als er geen speakers in je deurbak zitten) kun je hem nu voorzichtig ergens neerzetten.

Nu de deurtule uit je deur losmaken en je bedrading bekijken waar de kapotte draden zich bevinden. Deze kun je dan repareren. Als je gaat solderen of klemstrookjes (ampies) gaat gebruiken zorg er dan voor dat de reparatie plek niet in de deurtule komt, dan is ie in no time weer kapot.

Bij het terugplaatsen is het soms handig om je zwarte kapje wat op je deurpaneel zit te verwijderen, je slot stangetje wil wel eens wegvallen zodat je de slotknop er niet op kunt draaien.

Succes.

René
Gebruikersavatar
peter 882
Berichten: 259
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:26
Locatie: Emmen

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door peter 882 »

Maar als er geluidboxen in de deurpaneel zitten ,dan zitten daar ook nog 3 schroeven. :nuts
Anders krijg je het deurpaneel nooit omhoog. :muur




Gr Peter 882 :T44EVER :T44EVER :T44EVER
P.Donker Metselwerken voor al uw Metsel en voegwerken
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door René »

Als het multivan speaker bakken zijn wel, dan alleen ff de bedrading losmaken.
Gaat als 1 geheel omhoog incl. speakers en bak.

René
VAR
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:47

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door VAR »

Nou heb ik geen idee of het Multivan bakken zijn.Het zijn standaard bakken kleur lichtgrijs.
Je kan de beschermkap van de speaker er af wippen en dan zitten daar 4 schroeven.Ik heb niet de deurplaat los kunnen krijgen want die zat muurvast.(ik heb dan ook niets met de speakers gedaan) Maar ik heb de stekkers wel los kunnen krijgen.En daar zag ik weinig draadbreuk.Ook heb ik tussen deur en auto het stof om de draden iets weggetrokken en niets kunnen zien.Zijn er kwetsbare plekken waar de breuk meestal ontstaat ?
En ik moet zeggen dat ik nog nooit aan een dradenboom heb lopen solderen of met klemstrookjes heb gewerkt.Dus om nou te zeggen dat ik precies weet hoe ik moet solderen, nee.Zijn er nog andere opties of is het dat wel een beetje.Zijn er mensen die dit eerder hebben gedaan en hoe ? Maar ik begrijp dat een dradenboom vervangen dus ook niet meevalt.Als je de dradenboom ook helemaal naar de andere kant van de auto moet leggen.

Alsnog bedankt voor alle hulp van iedereen tot nu toe.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door René »

Kom maar eens langs, dan doe ik het wel voor.

René

Kom uit Heerhugowaard ;)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrisch raam defect

Bericht door Multivan Generation »

VAR schreef:Nou heb ik geen idee of het Multivan bakken zijn.Het zijn standaard bakken kleur lichtgrijs.
Je kan de beschermkap van de speaker er af wippen en dan zitten daar 4 schroeven.Ik heb niet de deurplaat los kunnen krijgen want die zat muurvast.(ik heb dan ook niets met de speakers gedaan)
Nee, logisch dat je het deurpaneel niet loskrijgt :knipoog
speakerrooster verwijderen,
dan de vier schroeven voor de speaker losdraaien,
speaker verwijderen, stekker los,
3 schroeven die de speakerhouder vasthouden losdraaien

draai je die drie schroeven niet los,
dan zul je het deurpaneel niet loskrijgen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie