Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gasveren achterklep t4

vragen over de T4
peterkarin
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:31

gasveren achterklep t4

Bericht door peterkarin »

Hallo,

Wij hebben een T4 met een fietsendrager op de klep. Kun je zwaardere gasveren krijgen zodat de klep ook met fietsendrager open blijft?
Ik heb hier geen idee van.

misschien kan iemand ons verder helpen.

Vriendelijke groet,

Peter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja, er zijn verschillende gasdrukveren in de handel voor de T4 achterklep.

Meestal wordt er aangegeven welke opties op de klep zitten bij gebruik van die betreffende demper. (ruitenwisser, bekleding, soms staat het glas ook genoemd)


Ik denk dat die allemaal niet berekend zijn op het geicht van de drager (+fietsen)

Laatst heb ik voor mijn caravelle (met warmteglas, bekleding en ruitenwisser) gasdrukveren nieuw op ebay besteld, binnen duitsland 27 euri incl verzenden voor 2 veren......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
leen
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 sep 2007, 21:56

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door leen »

Er zijn voor de t4 3 soorten achterklep gasveren, voor gebruik van fietsendrager
de zwaarste nemen. Je kunt ze gewoom bij de VW dealer bestellen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Beckontheroad »

Heb ze bij mij voorheen ook vervangen.
zijn er idd in 3 sterkten. de sterkste is geloof ik 900Nm, er zat bij mij 720 Nm
Heb ze gehaald via een autosloperij, nieuw uit Duitsland voor ca € 65,- de 2. Dit was wat de dealer voor een enkele vroeg.
Later kwam ik bij de lokale Brezan en die kenden een hervuller. Voor mijn hefdag kreeg ik een gasveer van een Nissan, samen € 20,-

Dus even zoeken.
Vervangen is heel simpel

suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Roger B. (11)61 »

op ebay vind je ze echt wel ruim onder de 65 euro per set... 20 á 30 euro per set is heel gangbare prijs

even zoeken naar een advertentie die 900N vermeld of ïsolierglas, formverkleidung en scheibenwischer vermeld als opties die WEL op de achterklep mogen zitten (allemaal, anders kan het een lichtere variant zijn) maar meestal staat de kracht of druk wel vermeld
zoekterm: T4 Gasfeder in titel EN beschrijving zoeken op http://www.ebay.de

Link mat zoekterm al ingegeven:klik hier
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door chv »

Ik heb bij busschmiede in Duitsland voor 80,- een set extra sterke gasdempers gekocht (via internet)
Die zijn 1250 nano. Die houdt met gemak mijn fietsendrager met 2 fietsen omhoog.
de url: http://www.busschmiede.de/
"Heckklappendaempfer" zoals ze zo mooi zeggen in Duitsland.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Multivan Generation »

1250 Nm is wel heel zwaar.
Ik dacht dat een California Couch zware veren had ivm gebruik met de fietsendrager.

730, 770, 830 en ik heb bij die campers 970 Nm gezien

1250 is wel heel veel, je zult de achterklep bijna niet meer dichtkrijgen :lach
of er aan gaan hangen :jump :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door chv »

Nou nee,
Je moet wel wat kracht zetten zonder de fietsen erop maar het is heel best te doen.
Ik heb ze het hele jaar door erop zitten.
Die zogenaamde versterkte van vw stellen echt niets voor.
Kortom ik ben hier heel tevreden mee.
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door ThomasH »

Ik heb hier ook nog wel een vraag over. Mijn T4 California Coach heeft 900N-gasveren voor de achterklep, maar sinds een tijdje heeft de klep bij het opengaan op het einde wat hulp nodig. Ik duw 'm dan het laatste stukje omhoog. Dat is dan ook nog zonder fietsen er op. Bij het volkswagen campercentrum vroeg ik ze om ze te vervangen, maar zij gaven aan dat de zwaarste versie er al op zit. Toch leek de kelp in het verleden makkelijker uit zichzelf omhoog te gaan. Moeten die gasveren om de zoveel tijd sowieso vervangen worden? Raken ze op? Of is het de buitentemperatuur waardoor ze momenteel minder goed werken dan voorheen? nog zwaardere er opzetten lijkt me wat ver gaan en met 900N zou het dus moeten kunnen. Maar op het moment dus niet en als ik mijn fiets er op doe (lichtgewicht mountainbike van 13kilo) zal het niet beter worden. Dus is vervangen zinvol?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door CapoJan »

Met mijn beperkte ervaring: de gasveren takelen langzaam af. Hoe kouder het is, hoe slechter ze het doen. Als je er nu al problemen mee hebt, is het tijd om te vervangen, denk ik. Ik bestelde er onlangs via autoonderdelen.be: 30 euro per set (910 Nm). Moet ze wel nog monteren, dus meer kan ik er niet over zeggen.
In mijn geval: achterklep met Fiamma fietsendrager. Huidige veren 770 Nm en dat is te weinig.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door autocaravana »

Die van Busschmiede zijn niet goedkoop. Ik heb daar die van 990nm gekocht en die doen hun werk naar behoren. Om twee mountainbikes omhoog te houden lukt meestal niet helemaal (afhankelijk van de temperatuur), dus hun beloften worden niet helemaal nagekomen. Maar het is toch een hele verbetering ten opzichte van de standaard gemonteerde veren.
De zwaarste lijken mij niet prettig als je geen fietsen achterop hebt.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Jonathan L »

Ik heb die van buschmiede. Werken goed een poosje. Na 2 jaar werken ze goed als het warm is. Nu dus een uitschuifbare tentstok er tussen. Uiteindelijk zonde van het geld
Hans Duurland
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:08

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door Hans Duurland »

Een van de gasveren is afgebroken, die moet dus vervangen worden. Maar is het nodig om ze beide te vervangen of kan ik volstaan met die ene?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: gasveren achterklep t4

Bericht door J vd Pal »

Ik zou ze allebei vervangen. Dikke kans dat de andere binnenkort ook kapot gaat.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie