Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Schurend geluid gedurende remmen
Schurend geluid gedurende remmen
L.S.,
Ik heb een VW T4 uit 97, 2.5 TDI. Sinds kort komt (alleen) tijdens het remmen een schurend geluid vrij. Welke afhankelijk van de remdruk toeneemt.
Ik heb het wiel er af gehaald; met motor uit
- lager/remschijf loopt vrij
- remblokken lopen niet aan
- schimmen lopen niet aan
- geen lekke ashoesen
- geen speling fusee/spoor kogels
Ik weet verder niet wat het euvel kan zijn. Zou het de homokineet kunnen zijn die ondanks dichte ashoes droog loopt? Ik heb niks gechecked met betrekking tot de hydrauliek. (Het valt me op dat de druk op het rempendaal 's ochtends heel hoog is, welke na het starten weer weg vloeit.)
Heeft iemand een idee? Wat is handig om te checken?
Bij voorbaat dank,
Mvg,
Martin
Ik heb een VW T4 uit 97, 2.5 TDI. Sinds kort komt (alleen) tijdens het remmen een schurend geluid vrij. Welke afhankelijk van de remdruk toeneemt.
Ik heb het wiel er af gehaald; met motor uit
- lager/remschijf loopt vrij
- remblokken lopen niet aan
- schimmen lopen niet aan
- geen lekke ashoesen
- geen speling fusee/spoor kogels
Ik weet verder niet wat het euvel kan zijn. Zou het de homokineet kunnen zijn die ondanks dichte ashoes droog loopt? Ik heb niks gechecked met betrekking tot de hydrauliek. (Het valt me op dat de druk op het rempendaal 's ochtends heel hoog is, welke na het starten weer weg vloeit.)
Heeft iemand een idee? Wat is handig om te checken?
Bij voorbaat dank,
Mvg,
Martin
Re: Schurend geluid gedurende remmen
ik denk dat er een remblok is versleten
gr chris bkm
gr chris bkm
Re: Schurend geluid gedurende remmen
of je rijd ff stukje achteruit ,er kan wel een steentje tussen zitten
heb ik ooit gehad bleek dat dit het was
hoefd niet maar kan wel
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
heb ik ooit gehad bleek dat dit het was
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
hoefd niet maar kan wel
Re: Schurend geluid gedurende remmen
versleten remblok had ie dan toch wel gezien denk ik
of het is de achterste die je niet goed kan zien ofzo
of het is de achterste die je niet goed kan zien ofzo
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Schurend geluid gedurende remmen
Een film op de remschijf?
Na het bezoeken van een wasstraat?
Egbert
Na het bezoeken van een wasstraat?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Schurend geluid gedurende remmen
asje blijft steken van je klauw zodat de klauw niet terug komt en de blokjes scheef komen te zitten en slijten
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Schurend geluid gedurende remmen
Dat je rempedaal 'sochtends hard aanvoelt is normaal.
Het remsysteem heeft een vacuumbekrachtiger, bij lang stilstaan verdwijt het vacuum. Als je 'smorgens instapt heb je dus infeit een auto zonder rembekrachtiger. De rembekrachtiger verveelvoudigd de kracht die jij op het pedaal uitoefend en daardoor kun je met de zelfde pedaalkracht meer kracht op de olie in het remsysteem uitoefenen.
Als je 'smorgens de voet op het pedaal zet en de motor start gaat de motor dmv de vacuumpomp onderdruk in je rembekrachtiger zuigen, daardoor gaat deze de kracht die jij op dat moment op het pedaal uitoefend vergroten en daardoor de remvloeistof een beetje samenpersen/ remmen aandrukken, daardoor voel je het pedaal een beetje wegzakken. 100% normaal.
Het schurende geluid:
Ik vermoed dat je remblokken niet heel ver van het einde af zijn en dat de remschijf ook wat slijtage heeft. De slijtage van de remschijf zorgt (bijna) altijd voor een randje buitenlangs, dit randje kan bij remblokken met relatief weinig voering tegen hett metaal van het remblokje aankomen.
Andere optie is het genoemde steentje dat klem zit tussen blok en schijf.
Even de blokjes demonteren, kijken hoevele voering ze nog hebben en hoeveel randje aan je schijven zit. Bij twijfel niet zelf aan prutsen, is wel HET systeem om je auto stil te krijgen
Het remsysteem heeft een vacuumbekrachtiger, bij lang stilstaan verdwijt het vacuum. Als je 'smorgens instapt heb je dus infeit een auto zonder rembekrachtiger. De rembekrachtiger verveelvoudigd de kracht die jij op het pedaal uitoefend en daardoor kun je met de zelfde pedaalkracht meer kracht op de olie in het remsysteem uitoefenen.
Als je 'smorgens de voet op het pedaal zet en de motor start gaat de motor dmv de vacuumpomp onderdruk in je rembekrachtiger zuigen, daardoor gaat deze de kracht die jij op dat moment op het pedaal uitoefend vergroten en daardoor de remvloeistof een beetje samenpersen/ remmen aandrukken, daardoor voel je het pedaal een beetje wegzakken. 100% normaal.
Het schurende geluid:
Ik vermoed dat je remblokken niet heel ver van het einde af zijn en dat de remschijf ook wat slijtage heeft. De slijtage van de remschijf zorgt (bijna) altijd voor een randje buitenlangs, dit randje kan bij remblokken met relatief weinig voering tegen hett metaal van het remblokje aankomen.
Andere optie is het genoemde steentje dat klem zit tussen blok en schijf.
Even de blokjes demonteren, kijken hoevele voering ze nog hebben en hoeveel randje aan je schijven zit. Bij twijfel niet zelf aan prutsen, is wel HET systeem om je auto stil te krijgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Schurend geluid gedurende remmen
Goh,Roger B. schreef:... is wel HET systeem om je auto stil te krijgen
ik zet gewoon het contact uit, dan is de auto ook stil...
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Schurend geluid gedurende remmen
L.S.,
bedankt voor de info ik ga de boel even demonteren en rapporteer de uitkomsten!
Mvg,
Geuster
bedankt voor de info ik ga de boel even demonteren en rapporteer de uitkomsten!
Mvg,
Geuster
Roger B. schreef:Dat je rempedaal 'sochtends hard aanvoelt is normaal.
Het remsysteem heeft een vacuumbekrachtiger, bij lang stilstaan verdwijt het vacuum. Als je 'smorgens instapt heb je dus infeit een auto zonder rembekrachtiger. De rembekrachtiger verveelvoudigd de kracht die jij op het pedaal uitoefend en daardoor kun je met de zelfde pedaalkracht meer kracht op de olie in het remsysteem uitoefenen.
Als je 'smorgens de voet op het pedaal zet en de motor start gaat de motor dmv de vacuumpomp onderdruk in je rembekrachtiger zuigen, daardoor gaat deze de kracht die jij op dat moment op het pedaal uitoefend vergroten en daardoor de remvloeistof een beetje samenpersen/ remmen aandrukken, daardoor voel je het pedaal een beetje wegzakken. 100% normaal.
Het schurende geluid:
Ik vermoed dat je remblokken niet heel ver van het einde af zijn en dat de remschijf ook wat slijtage heeft. De slijtage van de remschijf zorgt (bijna) altijd voor een randje buitenlangs, dit randje kan bij remblokken met relatief weinig voering tegen hett metaal van het remblokje aankomen.
Andere optie is het genoemde steentje dat klem zit tussen blok en schijf.
Even de blokjes demonteren, kijken hoevele voering ze nog hebben en hoeveel randje aan je schijven zit. Bij twijfel niet zelf aan prutsen, is wel HET systeem om je auto stil te krijgen