Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhouds beurten

vragen over de T4
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Onderhouds beurten

Bericht door wilko »

Aangezien ik geen onderhoudsboekje bij mijn bus heb met daarin omschreven welke werkzaamheden er uitgevoerd moeten worden bij welke km-standen stel ik de vraag maar hier. Is er wellicht ergens een overzicht te verkrijgen. Mijn bus zit nu op 125.000 km en moet in iedergeval binnenkort weer voot de APK. Wil ter gelijker tijd ook een grote beurt laten uitvoeren. Ik zou graag willen weten wat er dan al zo dient te gebeuren.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Harry 341 »

Ik zou om te beginnen maar heel snel de distributie laten vervangen!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Onderhouds beurten

Bericht door wilko »

is in 2003 bij 80.000 km door vorige eigenaar al gebeurt. Heb wel lichte olielekkage van de pakking bij de oliepomp. Wil dit toch laten verhelpen en dan moet de distributieriem toch los, dus denk dat ik de riemen en rollen dus meten maar laat vervangen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Roger B. (11)61 »

zet er dan ook meteen een nieuwe waterpomp op, die wordt door de distributieriem aangedreven, als die straks gaat lekken of anders kapot gaat voor je aan de nieuwe riem toe bent kun je de boel weer loshalen, pomp kost maar iets van 60 of 70 euro, arbeid voor vervangen als de boel niet toch al los ligt vele malen meer....

In het onderhoudsboekje staat overigens echt niet wat er bij de beurt gedaan moet worden volgens mij.

Kleine beurt
olie en filter verversen
vloeistofniveau's controleren
controleren remvoering
controleren verlichting
controleren lekkages
smeren sloten en scharnieren
controleren bandenspanning+profiel
controle wielophanging/stuurinrichting
(vermoed dat de officiele kleine beurt sommige dingen niet en andere die ik gemist heb wel omvat)

Grote beurt:
kleine beurt +
luchtfilter vervangen
pollenfilter vervangen
oliepeil in versnellingsbak controleren
eventueel afvoer zonnedak controleren/reinigen
storingsgeheugen uitlezen/wissen
water aftappen uit brandstoffilter


dan nog op afwijkende tijdstippen
brandstoffilter vervangen (meen elke 60.000km)
distributie vervangen (meen 120.000 of 6 jaar)
remvloeistof vervangen (liefst elk jaar, vaak andere periode aangegeven)
tegenwoordig geeft VW ook vervangingstermijn voor versnellingsbakolie aan (dacht 60.000)


Dit even zo snel uit het hoofd en zonder specifieke kennis van het onderhoudsschema van de t4, er zijn hier enkele VW monteurs die dit vast wel kunnen corrigeren en aanvullen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: Onderhouds beurten

Bericht door ron832 »

Volgens mij moet de distributie ook na 5 jaar vervangen worden, dus niet alleen de kilometers zijn bepalend. :ie
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Onderhouds beurten

Bericht door stijnh »

even ter aanvulling: voor de luchtfilter geeft vw 60.000 km of twee jaar,

bij mij staat dit echter ongeveer allemaal in het boekje (nog wat uitgebreider)

@roger : geeft vw nu echt aan om om de 60.000 km versnellingsbak olie te vervangen? dat is dan bij de t5 en andere nieuwe auto's het geval
is het niet aan te raden om na 200.000 km de versnellingsbakolie te vervangen?

weet jij toevallig of er een aftapplug is, of moet de olie eruit langs de peil opening?




klein onderhoud:

Dieselmotoren: in landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte (geldt niet voor Duitsland) moet elke 7500 km de motorolie worden ververst en het brandstoffilter worden vervangen. Voor de betreffende landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte de National Sales Company (NSC) raadplegen.
Kleine Onderhoud Service uitvoeren bij:
t Wagens met ‘LongLife Service’ (PR-nummer QG1) die niet met de nieuwe motorolie volgens VW-norm 503 00 (benzine) resp. VW-norm 506 00 (diesel) zijn gevuld.
t Wagens met ‘LongLife Service’ (PR-nummer QG1) waarbij door oneconomische rijstijl of door extreme gebruiksomstandigheden het onderhoudsinterval tot ca. 18.000 km of tot 14 maanden bedraagt.
t Wagens met ‘Tijd- of afstandafhankelijke Service’ (PR-nummer QG0 of QG2): wagens met benzinemotor en wagens met dieselmotor.
Kleine Onderhoud Service intervallen bij:
t Wagens met ‘Tijd- of afstandafhankelijke Service’ (PR-nummer QG0 of QG2): elke 15.000 km of elke 12 maanden (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt) en dieselmotoren met motorcode ABL, AJA = elke 10.000 km of elke 12 maanden (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt).
t Wagens met ‘LongLife Service’ (PR-nummer QG1) en extreme gebruiksomstandigheden: tot 18.000 km of tot 14 maanden.
Werkzaamheden Kleine Onderhoud Service/wagens 2000 ?
Aanwijzingt Als in het kader van de Kleine Onderhoud Service gebreken worden vastgesteld waarbij reparatie noodzakelijk is, dan moet de klant worden geïnformeerd.
t De volgorde van de afzonderlijke servicepunten is getest en geoptimaliseerd. Deze dient ter voorkoming van onnodige onderbrekingen te worden aangehouden.
t De klant vragen of er nieuwe wisserbladen moeten worden ingebouwd en of er geconcentreerde ruitenreiniger met antivries G 052 164 voor de ruitensproeiers moet worden bijgevuld.
t Controleren of de houdbaarheidsdatum van de verbanddoos is overschreden ? Subhoofdstuk. Als dit het geval is, de klant vragen of de verbanddoos moet worden vervangen.
t Motorruimte-afdekking (dempingsplaat) uit- en inbouwen ? Subhoofdstuk.
Aanwijzingt Wagens met benzinemotor met PR-nummer QG1 (motorcode AMV): omdat de service-interval-indicatie op 12 maanden / 15.000 km moet worden gecodeerd, is olie volgens VW-norm 500 00, 501 01, 502 00 voldoende.
t TDI-wagens met PR-nummer QG1: omdat de service-interval-indicatie op 12 maanden / 15.000 km moet worden gecodeerd, is olie volgens VW-norm 505 00, 505 01 voldoende.

Werkzaamheden Kleine Onderhoud Service/wagens 2000 ?
t Brandstoffilter:
– Water aftappen
l Alleen bij wagens met dieselmotor die op biodiesel volgens ‘DIN E 51606’ rijden
t Elke 15.000 km
? Subhoofdstuk
t Motorolie:
– Aftappen of afzuigen, oliefilter vervangen
? Subhoofdstuk
t Remblokken voor en achter:
– Dikte controleren
? Subhoofdstuk
t Motorolie:
– Bijvullen ? Opmerking
? Subhoofdstuk
t Service-interval-indicatie:
– Terugzetten
? Subhoofdstuk
t Service-interval-indicatie:
– Omcoderen op vaste intervallen (15.000 km / 1 jaar)
l Betreft alleen de volgende wagens met PR-nummer -QG1-: TDI-motoren en benzinemotor met motorcode AMV
? Subhoofdstuk
t Servicesticker ? Opmerking‘Volgende Service’:
– Grote Onderhoud Service volgens maand/jaar/km aankruisen en datum/km-stand invullen; zo nodig ook extra werkzaamheden (b.v. getande riem vervangen) en Remvloeistof Service aankruisen en datum/km-stand invullen; sticker op de portierstijl (B-stijl) aan bestuurderszijde plakken - service-intervallen ? Subhoofdstuk
? Subhoofdstuk

1) Dieselmotoren: in landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte (geldt niet voor Duitsland) moet elke 7500 km de motorolie worden ververst en het brandstoffilter worden vervangen. Voor de betreffende landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte de National Sales Company (NSC) raadplegen.



groot onderhoud:

Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
AanwijzingDieselmotoren: in landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte (geldt niet voor Duitsland) moet elke 7500 km de motorolie worden ververst en het brandstoffilter worden vervangen. Voor de betreffende landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte de National Sales Company (NSC) raadplegen.
t Zo nodig moeten bij de Grote Onderhoud Service - afhankelijk van de gebruiksomstandigheden en uitvoering van de wagen - extra onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd: Tijd- en/of afstandafhankelijke extra onderhoudswerkzaamheden ? Subhoofdstuk.
LongLife Service resp. Tijd- of afstandafhankelijke Service voor:
t Wagens met LongLife Service met PR-nummer QG1 (met variabele service-interval-indicatie)
t Wagens met Tijd- of afstandafhankelijke Service met PR-nummer QG0 of QG2 (met vaste service-interval-indicatie)
Onderhoudsintervallen voor:
t Wagens met LongLife Service volgens variabele service-interval-indicatie.
t Wagens met Tijd- of afstandafhankelijke Service volgens (vaste) service-interval-indicatie / elke 2 jaar of elke 30.000 km.
Aanwijzingt Wanneer in het kader van Grote Onderhoud Service gebreken worden vastgesteld die reparatie noodzakelijk maken, moet men de klant daarvan op de hoogte stellen.
t De volgorde van de afzonderlijke servicepunten is getest en geoptimaliseerd. Deze dient ter voorkoming van onnodige onderbrekingen te worden aangehouden.
t De klant vragen of er nieuwe wisserbladen moeten worden ingebouwd en of er geconcentreerde ruitenreiniger met antivries G 052 164 voor de ruitensproeiers moet worden bijgevuld.
t Controleren of de houdbaarheidsdatum van de verbanddoos is overschreden ? Subhoofdstuk. Als dit het geval is, de klant vragen of de verbanddoos moet worden vervangen.
t Motorruimte-afdekking (dempingsplaat) uit- en inbouwen ? Subhoofdstuk.
Volgende werkzaamheden uitvoeren:

Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Elektrische installatie
t Verlichting voorzijde - stadslicht, dimlicht, grootlicht, mistlampen, knipperlichten, alarmlichten:
– Werking controleren

t Verlichting achterzijde - remlicht (ook derde remlicht), achterlicht, achteruitrijlamp, mistachterlicht, kentekenplaatverlichting, bagageruimteverlichting, knipperlichten, alarmlichten:
– Werking controleren

t Verlichting van interieur en dashboardkastje, sigarettenaansteker, claxon en controlelampjes:
– Werking controleren

t Airbag voor bestuurder en bijrijder:
– Visuele controle van de airbageenheden op uitwendige beschadigingen uitvoeren
? Subhoofdstuk
t Zelfdiagnose:
– Storinggeheugen van alle systemen afvragen
? Subhoofdstuk
t Service-interval-indicatie:
– Terugzetten
? Subhoofdstuk


Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Buitenzijde van de wagen
t Portiervangers en bevestigingsbouten:
– Smeren
? Subhoofdstuk
t Schuifdak:
– Werking controleren, geleidingsrails schoonmaken en met speciaal vet G 000 450 02 invetten
? Subhoofdstuk
t Ruitenwissers/-sproeiers en koplampsproeiers:
– Werking en afstelling controleren
? Subhoofdstuk
t Ruitenwisserbladen:
– Op beschadiging controleren; ruststand controleren; alleen bij ‘bobberen’ van wisserbladen: montagehoek controleren
? Subhoofdstuk


Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Banden
t Band linksvoor:
– Toestand, slijtagepatroon, bandenspanning en profieldiepte controleren; profieldiepte _______ mm
? Subhoofdstuk
t Band linksachter:
– Toestand, slijtagepatroon, bandenspanning en profieldiepte controleren; profieldiepte _______ mm
? Subhoofdstuk
t Band rechtsachter:
– Toestand, slijtagepatroon, bandenspanning en profieldiepte controleren; profieldiepte _______ mm
? Subhoofdstuk
t Band rechtsvoor:
– Toestand, slijtagepatroon, bandenspanning en profieldiepte controleren; profieldiepte _______ mm
? Subhoofdstuk
t Band reservewiel:
– Toestand, slijtagepatroon, bandenspanning en profieldiepte controleren; profieldiepte _______ mm
? Subhoofdstuk


Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Onderzijde van de wagen
t Motorolie:
– Aftappen of afzuigen, oliefilter vervangen
? Subhoofdstuk
t Motor en onderdelen in de motorruimte (van onderaf):
t Versnellingsbak
t Asaandrijving
t Hoezen
– Visuele controle uitvoeren
t op lekkages
t en beschadigingen
t Bij ongewoon vloeistofverlies als extra werkzaamheid de oorzaak vaststellen en verhelpen
? Subhoofdstuk
t V-riem:
– Toestand en spanning controleren
? Subhoofdstuk
t Geribde riem:
– Toestand controleren en bij motoren zonder automatische spanrol ook riem spannen
t Elke 60.000 km
? Subhoofdstuk
t Versnellingsbak, asaandrijving en hoezen:
– Visuele controle op lekkages en beschadigingen uitvoeren
? Subhoofdstuk
t Schakelbak/voorasaandrijving:
– Oliepeil controleren
? Subhoofdstuk
t Achterasaandrijving:
– Peil versnellingsbakolie controleren
? Subhoofdstuk
t Automatische versnellingsbak:
– Oliepeil asaandrijving controleren
t Elke 60.000 km
? Subhoofdstuk
t Remsysteem:
– Visuele controle op lekkages en beschadigingen uitvoeren
? Subhoofdstuk
t Remblokken voor en achter:
– Dikte controleren
? Subhoofdstuk
t Bodembescherming:
– Visuele controle op beschadigingen uitvoeren
? Subhoofdstuk
t Uitlaatsysteem:
– Visuele controle uitvoeren
t op lekkages
t bevestiging
t en beschadigingen

t Spoorstangeinden:
– Controleren op:
t speling
t bevestiging
t en stofkappen
? Subhoofdstuk
t Fuseekogel-stofkappen:
– Controleren op:
t lekkages
t en beschadigingen
? Subhoofdstuk
t Stuurinrichting:
– Hoezen op lekkages en beschadigingen controleren
? Subhoofdstuk


Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Motorruimte
t Motorolie:
– Bijvullen ? Opmerking
? Subhoofdstuk
t Motor en onderdelen in de motorruimte (van bovenaf):
– Visuele controle op lekkages en beschadigingen uitvoeren
t Bij ongewoon vloeistofverlies als extra werkzaamheid de oorzaak vaststellen en verhelpen
? Subhoofdstuk
t Ruitenwissers/-sproeiers:
– Vloeistof bijvullen
? Subhoofdstuk
t Koelsysteem:
– Koelvloeistofpeil en bescherming tegen bevriezing controleren / voorgeschreven waarde -25 °C werkelijke waarde (gemeten waarde): ____ °C
l In landen met extreem koud klimaat - 35 °C
? Subhoofdstuk
t Bougies:
– Vervangen
t Elke 60.000 km of elke 4 jaar, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt
t Let op inbouwdatum!
? Subhoofdstuk
t Interieurluchtfilter (motor/passagiersruimte, indien aanwezig):
– Filterelement vervangen
? Subhoofdstuk
t Getande riem voor nokkenasaandrijving:
– Toestand en spanning controleren
l Dieselmotor met halfautomatische spaninrichting
t Elke 60.000 km
t Het spannen van de getande riem is een extra werkzaamheid tegen aparte berekening!
? Subhoofdstuk
t Getande riem voor nokkenasaandrijving:
– Toestand controleren
l Wagens met 4-cilinder benzinemotor
t Bij 90.000 km, daarna elke 30.000 km
? Subhoofdstuk
t Luchtfilter:
– Behuizing schoonmaken en filterelement vervangen
t Zonder onderhoudsindicatie: elke 2 jaar of elke 60.000 km - afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt
t Met onderhoudsindicatie: als verontreinigingsgraad 75% is bereikt
? Subhoofdstuk
t Brandstoffilter:
– Vervangen
l Wagens die op dieselolie volgens ‘DIN EN 590’ rijden
t Elke 60.000 km
? Subhoofdstuk
t Brandstoffilter:
– Vervangen
l Wagens die op biodiesel volgens ‘DIN E 51606’ rijden
t Elke 30.000 km
? Subhoofdstuk
t Brandstoffilter:
– Water aftappen
l Wagens met dieselmotor
t Bij km-stand 30.000, 90.000, 150.000 enz.:
? Subhoofdstuk
t Automatische versnellingsbak:
– ATF verversen
l Wagens met V6-benzinemotor - motorcode AMV
t Elke 60.000 km
? Subhoofdstuk
t Automatische versnellingsbak:
– ATF-peil controleren
t Elke 60.000 km
? Subhoofdstuk
t Stuurbekrachtiging:
– Oliepeil controleren
t Elke 60.000 km
t Bij onjuist vloeistofpeil als extra werkzaamheid de oorzaak vaststellen en verhelpen
? Subhoofdstuk
t Remvloeistofpeil (afhankelijk van remblokslijtage):
– Controleren
t Let op specificatie van de remvloeistof ? Subhoofdstuk
t Bij onjuist vloeistofpeil als extra werkzaamheid de oorzaak vaststellen en verhelpen
? Subhoofdstuk
t Accu (ook tweede accu, indien aanwezig):
– Visuele controle uitvoeren
t Bij onjuist vloeistofpeil als extra werkzaamheid de oorzaak vaststellen en verhelpen
? Subhoofdstuk
t Stationair toerental:
– Controleren
l Wagens met dieselmotor - motorcode ABL, AJA - waarbij geen uitlaatgastest noodzakelijk is
? Subhoofdstuk


Werkzaamheden Grote Onderhoud Service / wagens 2000 ? (Y ?)
Afrondende werkzaamheden
t Koplampafstelling:
– Controleren
? Subhoofdstuk
t Servicesticker ? Opmerking ? Opmerking‘Volgende Service’:
– Kleine Onderhoud Service of Grote Onderhoud Service (afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt) volgens variabele service-interval-indicatie of maand/jaar/km aankruisen en zo nodig datum/km-stand invullen; zo nodig ook extra werkzaamheden (b.v. getande riem vervangen) en Remvloeistof Service aankruisen en datum/km-stand invullen; sticker op de portierstijl (B-stijl) aan bestuurderszijde plakken - service-intervallen ? Subhoofdstuk
? Subhoofdstuk
t Proefrit:
– Maken
? Subhoofdstuk

1) Wagens met ‘Tijd- of afstandafhankelijke Service’ zijn af fabriek met motorolie volgens VW-norm 503 00 (benzinemotor) resp. VW-norm 506 00 (TDI) gevuld. Ook de voor wagens ? 1999 goedgekeurde oliesoorten mogen worden bijgevuld.
2) Bij wagens met ‘LongLife Service’ (PR-nummer QG1) ‘Grote Onderhoud Service’ volgens variabele service-interval-indicatie aankruisen, als motorolie volgens VW-norm 503 00 (benzinemotor) resp. VW-norm 506 00 (TDI) is bijgevuld. Controleren of de service-interval-indicatie ‘variabel’ gecodeerd is ? Subhoofdstuk.
3) Dieselmotoren: in landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte (geldt niet voor Duitsland) moet elke 7500 km de motorolie worden ververst en het brandstoffilter worden vervangen. Voor de betreffende landen met dieselolie met een hoog zwavelgehalte de National Sales Company (NSC) raadplegen.
Bij wagens met ‘LongLife Service’ waarbij geen motorolie volgens VW-norm 503 00 (benzinemotor) resp. VW-norm 506 00 (TDI) is gebruikt, ‘Grote Onderhoud Service’ volgens tijd/km aankruisen. In dit geval de service-interval-indicatie op 15.000 km / 12 maanden coderen ? Subhoofdstuk.
Bij wagens met ‘Tijd- of afstandafhankelijke Service’ (PR-nummer QG0 of QG2) ‘Grote Onderhoud Service’ volgens tijd/km aankruisen.


sorry voor de slechte lay-out
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Henk-1 »

Bij tips en truc staat ook wat

http://www.weetjewel.com/onderhoud.htm

:ikrij :zwaai
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Multivan Generation »

@Stijn,
de versnellingsbak olie kun je er uit laten lopen,
door de bout met inwendige imbus eruit te draaien.
Die imbus is een aparte maat,
en het beste is een imbus bit die je met een dopsleutel losdraait,
ivm de ruimte die je ervoor hebt.

Vullen, net zolang totdat het aan de bovenzijde er weer uitkomt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Roger B. (11)61 »

200.000km is in mijn ogen ECHT veel te lang voor versenllingsbakolie

ik meen dat vw tegenwoordig voor alle auto's een kortere termijn voorschrijft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Multivan Generation »

ik heb het toen bij 200.000 km laten vervangen en je zag er nog niets aan.
Wel kon ik er na merken dat het iets soepeler schakelde en dat de bak iets minder lawaai maakte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
chucky
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 mar 2007, 20:40
Locatie: noord holland

Re: Onderhouds beurten

Bericht door chucky »

Hoi
Wat voor olie heb jij er in, Peter (in de bak)
Groetjes John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Multivan Generation »

Ik geloof dat er 75W90 van kroon oil in is gegaan
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Onderhouds beurten

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Voor versnellingsbakolie kijk je even hier: http://213.239.212.66/wiki/Getriebe%C3%B6l.

Heb vorige week, na 301.000 km de olie ververst. Kroon SP 1011 SAE 75W-90, API GL-3, GL-4, GL-5. Deze olie heeft hogere specificaties dan VW voorschrijft.

Ik heb zelf een inbus gemaakt van een bout met kop 17. Tegen de kop een moer gelast van 17. Daarmee ging het prima. Je hebt dan geen speciale korte inbus nodig, die daarna in een kist verdwijnt. Maak wel altijd eerst de vulopening los, om te controleren of je die wel echt loskrijgt. Laat je de olie af en gaat de vulopening niet los, heb je een probleem.
Het betrof een 2.4D uit 1992 met OB2 CCY versnellingsbak. Er moet 2.5 liter olie in deze bak. Vullen tot 5 mm onder de vulopening. Je kunt de inhouden en de juiste olie ovoor jouw bus ook terugvinden bij Kroonoil.nl.

Succes met evt. vervangen.

Groet,
Herman744
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Onderhouds beurten

Bericht door stijnh »

bedankt voor de reacties

die olie gaat er dan maar af
waarschijnlijk op de brug binnen een maand dat is toch iets eenvoudiger

@peter: inderdaad vw geeft 75w90 op

ik heb het ook al eens gedaan bij een jetta met een bout die ik zelf gelast heb, gaat inderdaad prima

in de garage zeggen ze daar allemaal niets van
buiten het allerbelangrijkste doen die niets


mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Onderhouds beurten

Bericht door wilko »

net reactie gehad op prijs opvraag:
Grote beurt, alle filters €295.- ex btw
Distributieriemen, rollen en waterpomp €525,- ex btw
Olielekkage oliepomp €175,- ex btw in combinatie vervangen distriutieriemen
Voor de olielekkage moeten de distributie,carterpan en oliepomp gede-en gemonteerd worden.
Is geen dealer maar wel gespecialiseerd in Audi,VW, Skoda en Seat
Lijken mij redelijke prijzen of heb ik het bij het verkeerd eind? :bonk
Plaats reactie