Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Levensduur gloeipluggen

vragen over de T4
Plaats reactie
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Levensduur gloeipluggen

Bericht door Koen »

Een half jaar geleden heb ik de gloeipluggen van mijn T4 1999 laten vervangen omdat er 3 van de 4 stuk waren. De garage heeft toen een coulance regeling toegepast omdat deze binnen een jaar al stuk waren. Op dit moment zie ik weer een rookontwikkeling bij het starten en ik vermoed dat er weer iets met de gloeipluggen mis is. Ik heb ook ontdekt dat ook al is de motor nog warm bij het weer starten toch weer het gloeilampje brand en dus de gloeipluggen weer hun werk doen. Dit lijkt mij overbodig en met als gevolg dat de levensduur verkort wordt. Is dit normaal?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Harry 341 »

Waarom maar drie van de vier??is wel een beetje verkeerde zuinigheid.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Koen »

Ik heb er wel 4 laten vervangen. 3 waren stuk
Harry 341 schreef:Waarom maar drie van de vier??is wel een beetje verkeerde zuinigheid.
grtz.Harry
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Harry 341 »

Koen,zet 's morgens eens even een draad van de plus(accu) op de zekering ,een paar seconden is genoeg.(zwart kastje boven de accu.)Als ie dan wel meteen aanslaat weet je dat het relais op stap is.
Bij mij klikte het relais wel,maar gaf niks door aan de zekering.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Pascal-141 »

Koen schreef:Een half jaar geleden heb ik de gloeipluggen van mijn T4 1999 laten vervangen omdat er 3 van de 4 stuk waren. De garage heeft toen een coulance regeling toegepast omdat deze binnen een jaar al stuk waren. Op dit moment zie ik weer een rookontwikkeling bij het starten en ik vermoed dat er weer iets met de gloeipluggen mis is. Ik heb ook ontdekt dat ook al is de motor nog warm bij het weer starten toch weer het gloeilampje brand en dus de gloeipluggen weer hun werk doen. Dit lijkt mij overbodig en met als gevolg dat de levensduur verkort wordt. Is dit normaal?

Bij een 1.9 motor begint de voorgloeing reeds te werken zodra je de bestuurdersdeur opent . Misschien doe jij vaak de deur open (om in de auto iets te nemen) zonder te starten ? Dan gaat steeds die voorgloeing werken en zullen de gloeipluggen snel de geest geven...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Koen »

Bedankt voor je reaktie! Zo juist heb ik gecontroleerd of dit ook bij mijn t4 1999TD het geval is. Dat bleek niet het geval; er komt geen spanning op de gloeibougies bij het openen van de bestuurdersdeur. Gemeten tussen rail en massa. Ter mijner controle; er was wel spanning bij het inschakelen van het contctslot.
Wat nu?
Pascal-141 schreef:
Koen schreef:Een half jaar geleden heb ik de gloeipluggen van mijn T4 1999 laten vervangen omdat er 3 van de 4 stuk waren. De garage heeft toen een coulance regeling toegepast omdat deze binnen een jaar al stuk waren. Op dit moment zie ik weer een rookontwikkeling bij het starten en ik vermoed dat er weer iets met de gloeipluggen mis is. Ik heb ook ontdekt dat ook al is de motor nog warm bij het weer starten toch weer het gloeilampje brand en dus de gloeipluggen weer hun werk doen. Dit lijkt mij overbodig en met als gevolg dat de levensduur verkort wordt. Is dit normaal?

Bij een 1.9 motor begint de voorgloeing reeds te werken zodra je de bestuurdersdeur opent . Misschien doe jij vaak de deur open (om in de auto iets te nemen) zonder te starten ? Dan gaat steeds die voorgloeing werken en zullen de gloeipluggen snel de geest geven...
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door JJ@ »

als lampje dan uit is van het gloeien starten die hap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Multivan Generation »

heeft een 1,9 een startvervroeger? Zeg maar een soort van choke?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Koen »

Ja deze 1,9 TD heeft een startvervroeger.
Multivan Generation schreef:heeft een 1,9 een startvervroeger? Zeg maar een soort van choke?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door Multivan Generation »

gebruik je die dan ook?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Levensduur gloeipluggen

Bericht door bartt4 »

Wat is de kmstand?
Kan namelijk ook zijn dat de verstuivers iets beginnen te druppelen of iets valse lucht uit brandstof pomp. Heb ik ook af en toe last van. Vant weekend ff andere pomp plaatsen wat heb gelukkig nog diverse reserve delen liggen. Trouwens mijn bus gloeid ookniet voor bij openen deur..
maar binnen jaar vervangen is wel erg vroeg.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie