Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste post...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

Re: eerste post...

Bericht door patje1010 »

Hoi Gijs,

Met mijn bus erbij hou je geld over :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap

geintje

Gr Patrick
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: eerste post...

Bericht door Henk Peter 856 »

Klopt , ik ben laatst in Hattem geweest om een tweedehands Brandrup Toprail te kopen, hij heeft veel onderdelen en camperinterieurs uit originele California T4 campers , er lagen ook hefdaken. :ikrij
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door pluuke »

Fabriekscamper (T4 Westfalia) mag je niet vergelijken met een zelfbouwcamper.
Functioneel gezien wel natuurlijk. (Je kunt met allebei camperen).

Qua marktwaarde ligt een zelfbouwcamper gemiddeld een stuk lager.
Dit is uiteraard voor een deel te wijten aan vraag en aanbod.
T4 Westfalia's zijn nu eenmaal zeer gewild, zelfbouwcampers niet.
Afwerkingsgraad van de originele Westfalia is doorgaans (veel) hoger dan van de zelfbouw.

Maar ik ben het met je eens dat ze veel te duur zijn t.o.v. de functionaliteit.
Als je ze afzet tegen een camper / buscamper heb je voor hetzelfde geld veel meer ruimte en voorzieningen.
Uiteraard is de T4 heerlijk compact en bovendien mooier om te zien.
(Ga maar eens even met een Hymer naar de supermarkt).
Zo heeft alles zijn voor en nadelen.
Ikzelf loop na mijn laatste vakantie ook weer over van de gedachtes.....
Maar succes met de zoektocht !
Afbeelding
Afbeelding

Zomaar een vergelijking (niet boos worden, het is een Fiat (Fix-It-Again-Tonio)
Afbeelding
Afbeelding
Kost 44.000 NIEUW
Afbeelding
Afbeelding
Kost 47.000, is van 2006.
Ok, een Fiat is geen VW, maar wat een verschil.
De bedragen liggen zeker niet binnen mijn budget, en ik heb ook veel liever de T5....maar het weer is nu eenmaal niet altijd even top en met 2 koters is wat (berg-)ruimte wel belangrijk.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Baliem
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:18

Re: eerste post...

Bericht door Baliem »

Hoi,
In Losser is een VW bedrijf die Transporters uit Duitsland invoert.
Schitterende VW campers ook.
Maar ook kun je daar een transporter tot camper laten bouwen.
Hefdak/slaapbank en keukentje voor een kleine 4000
Groetekes
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

@ Patrick: als ik die foto zie krijg ik meteen weer zin om op vakantie te gaan. Inderdaad krijg je bij Volkswagen niet veel camper voor je geld, maar het is juist de compactheid die zo aantrekkelijk is. En natuurlijk het feit dat VW hefdak campers een van de weinige campers zijn zonder camper (of bus) uitstraling.

@Baliem: klinkt interessant. Ik ben wat gaan zoeken en kom uit bij Marcel de Vries Campers. Is dat de juiste?
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: eerste post...

Bericht door Henk Peter 856 »

Een voordeel van het hefdak is dat de camper 1.99 hoog is . In de vakantie naar Kroatie heb ik gemerkt dat je op veerboten in een gunstig tarief blijft met vast hoog dak ben je veel duurder uit. Dit geldt ook op de Franse tolwegen. Verder is je verbruik uiteraard veel beter.
(T4 California 1999, 102 pk TDI, technoblauw) :T44EVER
Baliem
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:18

Re: eerste post...

Bericht door Baliem »

[

@Baliem: klinkt interessant. Ik ben wat gaan zoeken en kom uit bij Marcel de Vries Campers. Is dat de juiste?[/quote]
Het is: Auto Center Losser
Nijverheidstraat 5 Telf. 053-5360145 info@vw-center.nl
Succes met je plannen
Wij hadden onze bus ook zelf tot campertje gemaakt,was in 1997 toen we in de vut gingen.
Heel simpel zonder hefdakje maar wel doeltreffend en nog mooi ook.
Hebben daar veel lol aan beleefd.
Maar nu alweer enige tijd een T5 comfortline.
Ook in Losser aangeschaft
Was op geel en heb hem toen over laten zetten op grijs.
Maar sinds dit jaar weer op geel laten zetten.
Heb daardoor zo'n 8000 Euroos in mijn zak gehouden. :adhd
En nu mogen erweer 9 personen in.
Hebben daar al heel wat toers mee gemaakt en as.za ,dus morgen,gaan we weer weg.
Nu naar Sicilie met de caravan. :ikrij
Okey...dit was het wel.
Groetekes Herman
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

Uitleg van duitse bus ombouwen en dan keuren

Als je de bus eerst invoert en dan ombouwt moet je twee keer keuren, een keer bij invoer en een keer na ombouwen.

Als je in duitsland een bus koopt, op een aanhanger of met exportkenteken naar nederland brengt en ergens op een oprit (of zoals je zelf zegt in een hal) neerzet en dan rustig ombouwt, dan ben je nog niet belastingplichtig omdat er geen kenteken op de bus zit, je mag er dan uiteraard ook niet mee rijden

Als je klaar bent met de ombouw naar de weging/keuring en je hebt als het ware een camper ingevoerd.

informeer wel even hoe dit met BPM na-heffing zit omdat je als camper zijnde wellicht meer BPM moet betalen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

@Herman: ok vw-center, goed om te weten.

@Roger: ok, da's duidelijk. Is toch wel iets om goed uit te zoeken. Beter geld steken in de droombus dan in de staatskas

groeten,
Gijs

:camping
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: eerste post...

Bericht door ardesch 879 »

Roger B. schreef:Uitleg van duitse bus ombouwen en dan keuren

Als je de bus eerst invoert en dan ombouwt moet je twee keer keuren, een keer bij invoer en een keer na ombouwen.

Als je in duitsland een bus koopt, op een aanhanger of met exportkenteken naar nederland brengt en ergens op een oprit (of zoals je zelf zegt in een hal) neerzet en dan rustig ombouwt, dan ben je nog niet belastingplichtig omdat er geen kenteken op de bus zit, je mag er dan uiteraard ook niet mee rijden

Als je klaar bent met de ombouw naar de weging/keuring en je hebt als het ware een camper ingevoerd.

informeer wel even hoe dit met BPM na-heffing zit omdat je als camper zijnde wellicht meer BPM moet betalen
De bpm op een camper is goedkoper dan een gewone bus, ik heb even in de vw prijslijst gekeken.
California trendline 130pk ex. ex. € 35.438,00 bpm ca.€ 10.000,00 btw ca. € 7.000,00 totaal incl. € 52.200,00
Combi highline 130pk ex. ex. € 29.575,00 bpm ca.€ 16.087,00 btw ca. € 5.619,00 totaal incl. € 51.281,00
De kaalste T800 ook 130pkex.ex. € 22.590,00 bpm ca.€ 9.862,00 btw ca. € 4.292,00 totaal incl. € 36.744,00
Dus je hebt bij een camper een stuk voordeel, omdat de bpm in verhouding laag ? is
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door Multivan Generation »

volgens mij is de BPM een vast percentage van de netto prijs,
en heeft dat niets te maken met wel of geen camper zijn van de auto waar het over gaat.. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou... dat ligt een beetje moeilijk....

je betaald BPM over het nieuwwaarde bedrag van de auto in de uitvoering zoals jij hem ter invoer aanbied.....

dus als je een T4 kaal aanbied is dat een lager nieuwwaarde bedrag ==> lagere bpm

Bied je een erg luxe gebouwde camper aan met veel opties erop enzo dan is de nieuwwaarde ook hoger en zul je waarschijnlijk meer bpm betalen.

ik weet alleen niet hoe ze dat doen als je kunt aantonen dat je de bus kaal invoerde maar voor de keuring en waardebepaling in NEDERLAND hebt omgebouwd naar camper...... Bij omboouw met originele camper interieurdelen zodat je (bijna) niet kunt zien dat het geen echte is zul je meer kans hebben op hogere bpm dan met een duidelijke zelfbouw (wat niet per definitie betekend dat zelfbouw slechter of minder mooi hoeft te zijn)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door Multivan Generation »

lees het nog een keer Roger?
Het is een vast percentage...

Ik had het niet over de hoogte van het bedrag zelf... :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja vast percentage, maar hoeveel bpm je betaald heeft (in mijn ogen) wel degelijk te maken met of het wel of geen camper is..........
Multivan Generation schreef:en heeft dat niets te maken met wel of geen camper zijn van de auto waar het over gaat.. :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: eerste post...

Bericht door ardesch 879 »

Volgens mij is het percentage wel vast maar wordt het bij een camper berekent over een kale bus, en vandaar is dat lager.
In mijn voorbeeld zie je dat de bpm van de kaalste bus bijna net zoveel is als van de california trendline.
Deze prijzen komen van de volkswagen site
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie