Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

warme lucht uit roosters

vragen over de T4
Plaats reactie
LindaT4
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2008, 10:40

warme lucht uit roosters

Bericht door LindaT4 »

Hallo weetjewellers

Sinds kort heb ik een T4 2.5 TDi 65 kw uit 1999. Ik zit direct al met een vraag. Uit de zij,voorruit- en voetenroosters komt warme lucht ook al staat de schakelaar op koud. Omdat ik nog garantie op de bus heb heeft de garage de kachelkraan vervangen. wel hadden ze de opmerking dat er altijd wel wat warme lucht uit de roosters komt omdat de toevoer langs de motor loopt. Uit de middelste roosters komt gewoon de buitenlucht naar binnen.

Na vervanging van de kachelkraan (ik denk dat ze er een gebruikte op hebben gezet, ze hebben best veel T4 bussen staan) heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Wel merk ik dat de lucht nog warmer wordt als ik de kachel op heet zet.

Toch vind ik het raar dat er behoorlijk warme/hete lucht uit de roosters komt als de kachel op koud staat. En ik vermoed dat de garage mij wat wijs probeert te maken (gebeurt nogal snel als je een vrouw bent)

Misschien ben ik wel verwend, mijn vorige auto was een Opel Zafira met climate control. Voor de rest ben ik super tevreden met mijn T4!

Graag hoor ik jullie mening hierover.

groeten

Linda
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door dennisvt4 »

dat er uit de middelste alleen koude lucht komt dat is bij somnige types normaal, met airco heb je dat niet voor zover ik weet

over de buitenste durf ik niks te zeggen maar wellicht dat andere dat kunnen vertellen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door Henk250 »

Hoi Linda.

Welkom hier.
Voor zover ik weet,moet de lucht gewoon koel zijn,en zeker zo koel als de buiten
lucht,mits je rijdt natuurlijk.

Als de auto koud is,wordt het dan meteen warm,of gaat dat met
de motor temperatuur omhoog??
Mogelijk is de kabel niet goed afgesteld,of gewoon de kraan niet goed.

Ik zou teruggaan tot het goed is,zeker als je garantie hebt.

Succes.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door erikt4 »

hoi linda welkom bij de club,

ik zelf heb en t4 uit 1995 en bij mij komen uit de middelste roosters alleen maar koude lucht en de buitenste roosters zijn koud als mijn kachel.ik kan me voorstellen dat er een paar graden temperatuur verschil in zit maar zeker niet meer als dat.

met vriendelijke groet erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door dennisvt4 »

erikt4 schreef:hoi linda welkom bij de club,

ik zelf heb en t4 uit 1995 en bij mij komen uit de middelste roosters alleen maar koude lucht en de buitenste roosters zijn koud als mijn kachel.ik kan me voorstellen dat er een paar graden temperatuur verschil in zit maar zeker niet meer als dat.

met vriendelijke groet erik

als mijn kachel ????
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door erikt4 »

''uit is'',moet dat zijn natuurlijk.heb je als het belletje gaat dat de bitterballen klaar zijn,dan vergeet je wel eens wat.

groetjes erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door Harm »

Hallo Linda,

Ik had ongeveer dezelfde vraag een paar weken geleden. Door de bedieningshendel van de kachel bij de motor, onder het expansietankje, met de hand iets verder dicht te duwen werd de inblaaslucht van de zijroosters lekker koel.

viewtopic.php?f=2&t=14763
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door Roger B. (11)61 »

in dat geval heeft de garage dus na het plaatsen van de "nieuwe"kraan de bedieningskabel ok niet afgesteld...

lekker terugbrengen en vertellen dat je echt wil dat het opgelost wordt.

De lucht uit je midden roosters komt vanaf de zelfde plek als de lucht uit de andere roosters, alleen gaat die andere lucht langs een radiator (die nu dus nog een beetje warm wordt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
LindaT4
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2008, 10:40

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door LindaT4 »

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties. Ik heb even onder de motorkap gekeken en inderdaad het hendeltje onder het expansievat gaat niet helemaal dicht. Omdat Ik niet (meer) zoveel vertrouwen heb in de garage (lekker makkelijk antwoord, de lucht aan de zijkanten is altijd wat warmer) en ik me afvraag wat ze nu werkelijk aan de kachel hebben gedaan heb ik voor de zekerheid maar een ANWB keuring afgesproken. Kost wel een paar centen, maar dan weet ik wel wat er eventueel nog mer niet klopt, daarna ga ik terug naar de garage en dan maar kijken hoe ze reageren.

Linda
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: warme lucht uit roosters

Bericht door Roger B. (11)61 »

nou waag ik te betwijfelen of je kachelprobleem bij een anwb keuring naar voren komt als jij ze daar vooraf niets over verteld....

maar als je garantie hebt en de keuring zou iets naar voren brengen zouden ze het volgens mij moeten repareren. Letwel, mankementen, niet (eventueel) aankomende mankementen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie