Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR schoongemaakt - Vraagje!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Caravelle
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 jan 2007, 00:29
Locatie: H berg
Contacteer:

EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door Caravelle »

Beste Weetjewellers,

Bij tips en trucs staat het een en ander over de EGR. Vanmiddag deze zelf eens nader bekeken en was benieuwd hoe vervuild deze was na 262 000 km...

Naar mijn weten is de EGR nog nooit opengeweest, of doet men dit bij de reguliere beurten?

Ik had een dikke laag smurrie verwacht, echter het viel mij heel erg mee. Brandschoon was tie niet maar een centimeters dikke aanslag zat er niet op. Het was een paar millimeter, makkelijk schoon te krijgen.

Mijn vraag is nu: Op de EGR zit bij mij een (extra) onderdeel welke een klep bestuurde, deze zit niet op de EGR van Sjoerd Zwaagstra (tips en trucs). Het onderdeel zit op de plek van de ribbels in het metaal... Caravelle is van 2002, 102 pk automaat. Misschien heeft het daar wat mee te maken...

Zie foto van Sjoerd Afbeelding

Wie weet wat ik bedoel? Alvast bedankt!!

Prettig weekend.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door stijnh »

inderdaad je hebt soorten kleppen
ik heb dezelfde als jou

ik denk dat de vervuiling ook afhangt van de olie die meekomt
bij mij is het een plakkerige smeurie met olie (misschien door verstopte olieafschijder ofzo?!? weet het zelf niet maar er is mij gezegt dat die olie normaal is, ik vind het toch maar vuil)

bij minder olie blijft alles zo niet plakken

in de garage doen ze er niets aan of het zou moeten toegestopt zijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door Roger B. (11)61 »

op zich is het niet de EGR maar het inlaatspruitsuk waar de plakzooi zit, in de egr komt alleen uitlaatgas voorbij, dat is "droog roet" dat valt wel mee.

Het probleem doet zich voor VOORBIJ de carterventilatie-aansluiting, vanaf daar zit er ook olie(damp) bij en gaat dat samen met de roetdeeltjes een plakkerige laag vormen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door stijnh »

wel, die buis die op het inlaatspruitstuk staat (egr) zit toch na de caterventilatie dus oliedamp en in deiezelfde buis komen uitlaatgassen dus de plakboel begint daar toch al

in het inlaatspruitstuk natuurlijk ook
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou moeten kijken hoe (vreemd of niet) het bij de T4 exact zit, maar doorgaans worden de gassen vanaf de EGR naar het inlaatspruitstuk geleid en vaak zit de carterventilatie op het inlaatspruitstuk of op de aanzuigbuis van de lucht (tussen intercooler en inlaatspruitstuk) aangesloten.

in de EGR en het buisje van EGR naar inlaatkanaal en inlaatspruitstuk hoort dus alleen maar uitlaatgas te komen en dus droog roet, zo bedoel ik het. Als de topicstarter dus zegt dat de EGR niet echt vies was, dan kan ik me dat wel voorstellen omdat de echte viezigheid daar niet zit maar in het inlaatkanaal/spruitstuk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door stijnh »

carterventilatie zit voor de turbo bij t4
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan is nog steeds in de EGR geen oliedamp aanwezig als het goed is.

Op zich wel logisch dat de carterventilatie VOOR de turbo zit, anders zet je met de turbo druk op je carter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:dan is nog steeds in de EGR geen oliedamp aanwezig als het goed is.
dit kan ik niet volgen hoor

die zwarte slang op de foto hierboven komt van de intercooler en daar zit toch al oliedamp bij

inlaat , daar wordt carterventilatie aangesloten, turbo , intercooler, egr (dus met oliedamp)

met egr bedoel ik wel de volledige buis in alu die op het inlaatspruitstuk staat
misschien gebruik ik hier een verkeerde benaming
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door hendrikus »

misschien een stom vraagje:

maar zit er ook een paking op de plek waar zo'n EGR plaatje komt? Ik heb nl nog een plaatje liggen en wil hem er vd week ff tussen schroeven, maar nu vroeg ik me dit zo af. En moet ik eventueel nog ergens op letten bij aankoop van een pakking?
T4 2.5TDI 88pk 1999
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door koos 890 »

@ hendrikus het enigste waar je op moet letten is : als je de buis los haalt dat de pakking die er tussen zit HEEL meekomt en anders de resten er af halen , dat de twee vlakken schoon zijn . En het plaatje rvs is , dit kun je controleren door er magneet voor te houden (rvs is NIET magneties) .Aan weerskanten van het plaatje een pakking doen en de boel gelijkmatig vast draaien .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
mrutgers
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:59

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door mrutgers »

Hallo Caravelle,

Die klep zit ook in mijn EGR. Ik heb op Internet een beschrijving gevonden waarin staat dat die klep alleen wordt aangestuurd bij het uitzetten van de motor. De motor zou daardoor wat fraaier uitgaan (minder nadieselen). Het artikel staat hier (in het Duits): http://www.t4-wiki.de/wiki/Saugrohrklappe

Ik weet dat Paulus problement heeft gehad met het afdoppen van de EGR in combinatie met deze klep. Hij geeft aan dat de klep ook bij stationair draaien gesloten is en dat de auto dan door die dichte klep moeilijk ademhaalt. Bij het plaatsen van een RVS afsluiting op je EGR zou je volgens hem daarom ook deze klep moeten verwijderen.

Zelf heb ik alleen het plaatje erin gezet en ik heb geen enkel probleem. Wellicht dat de meer auto-technische mensen hier op het forum er nog meer over kunnen roepen.

Groeten,

Marco 780
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door Roger B. (11)61 »

koos 890 schreef:(rvs is NIET magneties) .
Aluminium ook niet........... :nuts :muur :bonk
en een plaatje van staal (mits niet TE dun gaat ook tig jaar mee)

@stijn,

heb even gekeken hoe het bij de T4 precies zit, maar daar heb je inderdaad maar verdomd weinig EGR waar geen olie komt.

Bij landrover zat er een buis in een slang van de luchttoevoer en vanaf de egr (die op het uitlaatspruitstuk gemonteerd was) liep een metalen buisje naar de buis in het inlaattraject.... ging er eigenlijk blind vanuit dat het bij de T4 net zo zit. Mijn fout
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: EGR schoongemaakt - Vraagje!

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:
heb even gekeken hoe het bij de T4 precies zit, maar daar heb je inderdaad maar verdomd weinig EGR waar geen olie komt.

Bij landrover zat er een buis in een slang van de luchttoevoer en vanaf de egr (die op het uitlaatspruitstuk gemonteerd was) liep een metalen buisje naar de buis in het inlaattraject.... ging er eigenlijk blind vanuit dat het bij de T4 net zo zit. Mijn fout
niet erg
het idee is overal gelijk maar de uitwerking scheelt van merk tot merk en van model tot model

ik was er redelijk zeker van om dat ik weet dat het bij mij een smeerboel is (wordt dit weekend ergens eindelijk gereinigd)

ik vroeg mij eignenlijk wel af of een olieafscheider vervuild of verslecht in werking want bij mij zit daar naar mijn mening toch wat olie bij
waarschijnlijk wel normaal maar toch


voor de toppic starter nog enkele interessante links
http://www.t4-wiki.de/wiki/Abgasr%C3%BC ... illlegung)
http://www.t4-wiki.de/wiki/Abgasr%C3%BC ... Reinigung)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie