Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

150 Pk tov 102 Pk motor

vragen over de T4
Plaats reactie
king
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2008, 19:34

150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door king »

Hallo,

Kunnen jullie mij vertellen hoe de turbo van een 2,5 Tdi 111KW 150 Pk werkt en wat de grootste verschillen zijn t.o.v. een 102 Pk?

Bvd

Gr. Mark
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door Peter 887 »

Wekom op :wjw Mark. :klappen :jumpklap
Er zal heus wel een antwoord komen op je vraag,
alleen kan ik je het niet vertellen :bonk
Nog veel plezier met je T4 :T44EVER
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
goorden
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:24
Locatie: roosendaal

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door goorden »

Een 150pk heeft een variabele turbo een grotere intercooler ander motormanagement verstuivers en andere versnellingsbak verhoudingen plus 16 inch onderstel.
groeten Jos
king
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2008, 19:34

Re: Turbo 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door king »

Beste Jos,

Bedankt voor je reactie.
Wellicht kun je de volgende vraag beantwoorden.
Bij het test rijden in de eerste versnelling lijkt het alsof er twee turbo's zijn. Je voelt eerst een in de lage toeren die daarna wordt overgepakt naar de hoge toeren. Kan dit?

Gr. Mark
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door Multivan Generation »

dat is de verstelling van de schoepen van de variabele turbo,
dus ja dat kun je voelen.

Na de verstelling gaat hij er in eens echt serieus van door
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
king
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2008, 19:34

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door king »

Oke,

Gelukkig was al bang dat ik er wat mis was, sinds ik de gelukkige eigenaar ben van een T4 Multivan 111Kw.

Gr. Mark
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door René »

Heeee, weer een 150pk vriend erbij, van harte welkom bij DE club.

René
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door carl »

Welkome en veel :ikrij plezier met je T4.

Dat brenkt mij ook op een vraagje René Hoe veel: 90 , 102 , 150 pktjes er zijn?

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: 150 Pk tov 102 Pk motor

Bericht door pluuke »

Hey King

Kijk hier maar even, onderste plaatje maakt een hoop duidelijk..
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html
Afhankelijk van de onderdruk in je inlaat wordt de stand van de schoepen geregeld.
Bij lage toerentallen staan de schoepen "het meest haaks op de luchtstroom", waardoor de turbo snel op toeren is. Bij oplopend toerental (en grotere uitlaatgastroom) gaan de schoepen steeds "vlakker" liggen om zo op de maximale laaddruk te blijven (en niet eroverheen).

Bij welke toerental bedoel je hetgeen wat je beschrijft....
Het is makkelijk te verwarren met het op toeren komen van de turbo in het algemeen.
Onder de 1900 toeren heb je nu eenmaal nog maar weinig turbolading.
(Daarna breekt de hel los :toppie )

Ik heb bij mij de verstelling nooit echt gevoeld, wat wel soms hoorbaar is, is dat je het motortoerental tijdens optrekken hoort oplopen en de turbofluit tegelijk niet verder hoort oplopen, of zelfs in toon hoort dalen. Maw het terugregelen van de turbo om de laaddruk constant te houden.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie