Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

TDI dieselt soms

vragen over de T4
Plaats reactie
Blekborn
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2007, 22:08

TDI dieselt soms

Bericht door Blekborn »

Als mijn busje 2003/ 102pk enige weken ongebruikt binnen heeft gestaan, heeft hij bij het starten wel eens de neiging te gaan dieselen als een 4 cylinder benzinemotor die op drie poten loopt. Het is overigens met enkele seconden over. Bij dagelijks gebruik komt het heel sporadisch voor. Wie heeft een idee waar dit door kan komen?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: TDI dieselt soms

Bericht door Harry 341 »

één of meer van de gloeiers stuk.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: TDI dieselt soms

Bericht door chv »

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Zodra de motor even gelopen hield het 'driepoten' op. Mijn garage zei dat kwam doordat mijn brandstofpomp lekte waardoor bij het starten ook lucht ipv alleen diesel werd ingespoten. Bij mij is dus de brandstofpomp vervangen en was het euvel opgelost (en een paar honderd euro van eigenaar gewisseld)
Ik hoop voor je dat het toch je gloeibougies zijn (wat overigens ook de eerste diagnose was van de gargage toen ik hem bracht, maar ja)
mt vr gr
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: TDI dieselt soms

Bericht door bartt4 »

De mijne (1.9 td ) deed dat ook bij koude start dacht ook gloeiers maar v en dan weer wel dan weer niet.
Aan gezien ik troubles had met extreme hoge oliedruk ivm overdrukventiel door domme fout verstopt. Is dus me keering uit me turbo gegaan waardoor die dus lekte en 500 km 2 liter olie.
Met koude start lag dus inlaat kanaal vol met olie wat die met veel gerammel en gesnik bij koude start met moeite kon verbranden.
Volgende week nieuwe turbo en dan probleem verholpen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: TDI dieselt soms

Bericht door chv »

Wat ik was vergeten is dat mijn probleem zich voordeed bij mijn 1,9 TD uit 95. zonder intercooler dus.
Mvrgr
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: TDI dieselt soms

Bericht door JJ@ »

mischien wel een slechte accu,en een vervuilde luchtfilter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: TDI dieselt soms

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij een TDI merk je bij deze temperaturen echt niet zo duidelijk als de gloeiboegies het neit doen (zelfs als ze het alle vijf niet doen)

Ik denk dat ie inderdaad ergens lucht trekt, vaak is de O-ring van het filtervoorverwarmingselement (kunststof busje dat bovenop brandstoffilter zit met clip erdoor) even brandstoffilter INCLUSIEF dat ringetje vervangen en kijkne wat ie doet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: TDI dieselt soms

Bericht door Roger B. (11)61 »

chv schreef:Wat ik was vergeten is dat mijn probleem zich voordeed bij mijn 1,9 TD uit 95. zonder intercooler dus.
Mvrgr
Charles Vos
De intercooler is niet het enige grote verschil tussen een TD en een TDI.

TD=TurboDiesel
TDI=Turbo Direct injection (intercooler niet persee aanwezig)

Een TDI is direct ingespoten (inspuiting direct in de verbrandingsruimte) bij de andere diesels van VW is het geen directe inspuiting, de verstuiver (en gloeibougie) zit daarbij in een voorkamer, een kleine ruimte die met een relatief klein gat met de cilinder verbonden is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: TDI dieselt soms

Bericht door JJ@ »

TD = Tof Dieselen
Blekborn
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2007, 22:08

Re: TDI dieselt soms

Bericht door Blekborn »

Na een aantal metingen denk ik dat het inderdaad een slechte accu is.
Bedankt voor jullie hulp.posting.php?mode=reply&f=2&t=14855&sid= ... 03642883d0#
Plaats reactie