Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Problemen met nieuwe Multivan
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 10:12
Problemen met nieuwe Multivan
Sinds februari 2008 heb ik een nieuwe multivan 2.5 TDI.
Mooie wagen, praktisch met 4 kinderen, maar hij rijdt niet prettig.
- Motor slaat heel vaak af (bij optrekken, oversteken van een weg, afremmen voor een oversteekplaats)
- Tijdens het rijden houdt de moter vaak in (schokkerig).
- Regelmatig hangt er een geur van verbrand rubber onder de auto (zowel bij korte als lange ritten op de snelweg waar je op de cruisecontrol rijdt en niet koppelt).
Ik heb de indruk dat dit met elkaar te maken heeft. In het begin denk je nog dat een motor die afslaat komt doordat je moet wennen aan een nieuwe auto. Maar ik rijd al 20 jaar in allerlei typen auto's (ook VW) en heb nooit problemen gehad met motoren die afslaan. De eerste keer dat de auto zo stonk was na het achteruit rijden met de caravan toen ik deze had opgehaald (de 50 meter oprit op). Volgens de dealer kwam de stank van de koppeling. Een lege caravan moet je toch achteruit kunnen rijden? Maar ook daarna kwam de stank regelmatig terug. Gewoon na een rit op de snelweg, op cruise control gereden, niet gekoppeld.'
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Van een collega hoorde ik dat de Touran 2.0 TDI diesel 2003 - 205 ook een probleem met de koppeling heeft gehad. Dat was een fabricagefout. Ik zie meer berichten op het forum van mensen met koppelingsproblemen. Zou dit ook een fout zijn? Met onze andere auto hebben we dit soort problemen nooit.
Alvast bedankt.
Mooie wagen, praktisch met 4 kinderen, maar hij rijdt niet prettig.
- Motor slaat heel vaak af (bij optrekken, oversteken van een weg, afremmen voor een oversteekplaats)
- Tijdens het rijden houdt de moter vaak in (schokkerig).
- Regelmatig hangt er een geur van verbrand rubber onder de auto (zowel bij korte als lange ritten op de snelweg waar je op de cruisecontrol rijdt en niet koppelt).
Ik heb de indruk dat dit met elkaar te maken heeft. In het begin denk je nog dat een motor die afslaat komt doordat je moet wennen aan een nieuwe auto. Maar ik rijd al 20 jaar in allerlei typen auto's (ook VW) en heb nooit problemen gehad met motoren die afslaan. De eerste keer dat de auto zo stonk was na het achteruit rijden met de caravan toen ik deze had opgehaald (de 50 meter oprit op). Volgens de dealer kwam de stank van de koppeling. Een lege caravan moet je toch achteruit kunnen rijden? Maar ook daarna kwam de stank regelmatig terug. Gewoon na een rit op de snelweg, op cruise control gereden, niet gekoppeld.'
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Van een collega hoorde ik dat de Touran 2.0 TDI diesel 2003 - 205 ook een probleem met de koppeling heeft gehad. Dat was een fabricagefout. Ik zie meer berichten op het forum van mensen met koppelingsproblemen. Zou dit ook een fout zijn? Met onze andere auto hebben we dit soort problemen nooit.
Alvast bedankt.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Hoi hans, welkom op dit forum. Je hebt een mooie bus Jammer van je problemen. Wat zegt de dealer hiervan? Aangezien je 2 jaar garantie hebt, kunnen ze mijns inziens nog heel veel voor je betekenen. Ik hoor wel meer over de 1e versnelling (dat 'ie zo kort is) maar over het algemeen zijn de meeste forumleden wel heel wijs met hun transporter. Succes ermee!
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Hoi Hans,
Jammer dat je nu al problemen hebt met deze mooie bus. Zelf rij ik een Multivan Dubbele cabine van juni 2004. Deze bus heeft ook wel wat problemen gehad (versnellingsbak en de stuurbekrachtiging pomp zijn voor garantie vervangen). Ik raad je aan het probleem bij de dealer neer te leggen. Het is natuurlijk niet normaal dat de auto stinkt en afslaat. Mijn Multivan heeft nu 97.000 km gelopen en ik heb verder geen enkel probleem meer. Het is een 174 pk door Abt opgewaardeerd naar 195 pk. Ook ik trek hiermee een Fendt caravan van totaal gewicht 1700 kg. Dit gaat zonder problemen. Trek je niet teveel aan van de negatieve berichtgeving over de T5 op dit forum. Natuurlijk zijn er auto's die problemen geven en natuurlijk zijn er dealers die het niet netjes oplossen. Echter de mensen die erg tevreden zijn over hun T5 zijn in de meerderheid kijk maar eens op de tevredenheidsmeter boven in dit forum. Ik hoop dat je problemen snel verholpen worden en dat je tot in lengte van jaren veel lol mag beleven aan deze geweldige auto
Jammer dat je nu al problemen hebt met deze mooie bus. Zelf rij ik een Multivan Dubbele cabine van juni 2004. Deze bus heeft ook wel wat problemen gehad (versnellingsbak en de stuurbekrachtiging pomp zijn voor garantie vervangen). Ik raad je aan het probleem bij de dealer neer te leggen. Het is natuurlijk niet normaal dat de auto stinkt en afslaat. Mijn Multivan heeft nu 97.000 km gelopen en ik heb verder geen enkel probleem meer. Het is een 174 pk door Abt opgewaardeerd naar 195 pk. Ook ik trek hiermee een Fendt caravan van totaal gewicht 1700 kg. Dit gaat zonder problemen. Trek je niet teveel aan van de negatieve berichtgeving over de T5 op dit forum. Natuurlijk zijn er auto's die problemen geven en natuurlijk zijn er dealers die het niet netjes oplossen. Echter de mensen die erg tevreden zijn over hun T5 zijn in de meerderheid kijk maar eens op de tevredenheidsmeter boven in dit forum. Ik hoop dat je problemen snel verholpen worden en dat je tot in lengte van jaren veel lol mag beleven aan deze geweldige auto
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Ik 'heb zo'n hekel aan die koppeling en bak dat die van mij binnen 2maanden weer op internet stond.
Beetje steken en prikken en je ruikt de koppeling al.
Je moet h'm bijna rijden als een benzine wagen, veel gas en slippende koppeling.
Ook vind ik dat je niet lekker soepel kan overschakelen. Bijna altijd voel je een schok of iets dergelijks.
Mijn dealer zei dat ze wel wat wisten van slechte koppelingen of de bediening ervan maar dat was een kwestie van wennen.
P.S. Je leest bijna alleen maar slechte dingen hier over de busjes maar dat komt omdat er weinig zijn die posten dat ze heel blij zijn met hun busje.
Als ik mijn koppeling en bak even buiten beschouwing laat heb ik echt een SuperCar
Beetje steken en prikken en je ruikt de koppeling al.
Je moet h'm bijna rijden als een benzine wagen, veel gas en slippende koppeling.
Ook vind ik dat je niet lekker soepel kan overschakelen. Bijna altijd voel je een schok of iets dergelijks.
Mijn dealer zei dat ze wel wat wisten van slechte koppelingen of de bediening ervan maar dat was een kwestie van wennen.
P.S. Je leest bijna alleen maar slechte dingen hier over de busjes maar dat komt omdat er weinig zijn die posten dat ze heel blij zijn met hun busje.
Als ik mijn koppeling en bak even buiten beschouwing laat heb ik echt een SuperCar
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Ik kan vanaf hier niet beoordelen of je het schakelen onder de knie hebt, maar ik weet uit ervaring dat veel mensen slecht schakelen. Je dient het mechaniek de tijd te geven. Veel mensen trappen de koppeling niet voldoende in of trekken de versnellingspook in een (1) ruk van de ene in de andere versnelling. Ook wordt de koppeling vaak zonder gevoel bedient. Ik wil hier niet mee zeggen dat je niet kunt schakelen, maar denk hier eens aan en misschien zijn je schakelproblemen dan verdwenen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 10:12
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Bedankt voor de reacties.
Ik ben even langs de dealer gereden. Voor wat betreft het probleem met het afslaan van de motor vertelden zij dat dit waarschijnlijk komt door de bediening van het koppelings- en gaspedaal. Zij vermoeden dat we de koppeling iets te ver op laten komen en dan te weinig gas geven. Bij een te laag toerental slaat de motor automatisch af. De boordcomputer waarschuwt hier niet voor en je voelt/hoort het ook niet aankomen. Omdat het hydraulische koppeling is, kunnen ze er niets aan instellen. Maar de dealer gaat de koppeling wel nakijken (ook ivm de stank), want er kan natuurlijk altijd iets kapot zijn.
Op zich klinkt het logisch, maar ik blijf het wel vreemd vinden dat ons dit alleen bij deze auto overkomt en niet bij de vele andere auto's (ook VW transporters) waar ik in heb gereden.
Ik ben even langs de dealer gereden. Voor wat betreft het probleem met het afslaan van de motor vertelden zij dat dit waarschijnlijk komt door de bediening van het koppelings- en gaspedaal. Zij vermoeden dat we de koppeling iets te ver op laten komen en dan te weinig gas geven. Bij een te laag toerental slaat de motor automatisch af. De boordcomputer waarschuwt hier niet voor en je voelt/hoort het ook niet aankomen. Omdat het hydraulische koppeling is, kunnen ze er niets aan instellen. Maar de dealer gaat de koppeling wel nakijken (ook ivm de stank), want er kan natuurlijk altijd iets kapot zijn.
Op zich klinkt het logisch, maar ik blijf het wel vreemd vinden dat ons dit alleen bij deze auto overkomt en niet bij de vele andere auto's (ook VW transporters) waar ik in heb gereden.
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Wat de dealer je vertelde is correct. Ik rij al in busjes sinds de T1, en alleen in de T5 slaat ook bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) nog af en toe de motor af bij te weinig gas geven en te snel de koppeling op laten komen. Het motormanagement schakelt inderdaad bij een te laag toerental de motor uit, wat gepaard gaat met een enge knal en schok. Van mij mag VW dit wel wijzigen...
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Dat de motor afslaat bij te weinig gas geven is mij in het begin ook vaak overkomen!
Daar had mijn t4 geen last van.
Het maakt ook niet uit of je een 4 of 5 cylinder hebt,beide hebben deze rot kwaal.
VW mag dat inderdaad wel eens veranderen,practisch iedereen overkomt het afslaan van de motor wel eens!
Daar had mijn t4 geen last van.
Het maakt ook niet uit of je een 4 of 5 cylinder hebt,beide hebben deze rot kwaal.
VW mag dat inderdaad wel eens veranderen,practisch iedereen overkomt het afslaan van de motor wel eens!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Hoe oud ben jij wel niet ?Gerard 136 schreef:Wat de dealer je vertelde is correct. Ik rij al in busjes sinds de T1, en alleen in de T5 slaat ook bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) nog af en toe de motor af bij te weinig gas geven en te snel de koppeling op laten komen. Het motormanagement schakelt inderdaad bij een te laag toerental de motor uit, wat gepaard gaat met een enge knal en schok. Van mij mag VW dit wel wijzigen...
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Zo nu en dan rij ik in een T5 van het werk. Regelmatig overkomt het mij ook dat de auto afslaat. Geeft soms ook nog gevaarlijke situaties ook omdat de bus niet gelijk wil aanslaan. Dacht dat het komt dat ik gewend ben aan de koppeling van mijn eigen T4. Daarmee heb ik dit nog nooit gehad en ook niet met andere auto`s. Wellicht wendt het vanzelf als je vaker in de wagen rijdt, maar vindt het gevaarlijk en irritant. Wel lekker makkelijk van de dealer om zo van het probleem af te zijn. Ligt niet aan de auto maar aan uw rijstijl. Overigens vindt ik de T5 ook niet lekker klinken. Het motorgeluid is duidelijk anders dan bij een T4. Hij klinkt nog al rauw en blikkerig. Ik hoor het ook als er een andere T5 langs rijdt. Verder is het natuurlijke een mooie auto en een weer een stapje verder in ontwikkeling als de T4.
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
Re: Problemen met nieuwe Multivan
ik heb bij mijn nieuwe bus ook last gehad van die geur. Is automatisch overgegaan na een tijdje, volgens de garage kon het met van alles te maken hebben, zoals stickers op nieuwe onderdelen die heet worden. Die schijnen soms te blijven zitten en dan een tijdje te stinken. Bij mij is het helemaal weg. Ik kan me even niet herinneren wanneer het ophield met stinken, maar ik heb er in elk geval geen last meer van.
succes!
succes!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
- Gerard 136
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08
Re: Problemen met nieuwe Multivan
Zoiets vraag je niet aan een Heer, Guus ... (57)Hoe oud ben jij wel niet ?
@ Wilko, Dat blikkerige rauwe geluid hebben we te danken aan de tandwieltrein voor de distributie e.d. Klinkt idd niet mooi, maar je hoeft niet bang meer te zijn voor kosten aan de distibutieketting of -riem!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.
Gerard.