Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Technische keuring onzin trekhaak inrichting

vragen over de T4
Plaats reactie
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door dio5 »

Ging ik vandaag naar de technische keuring (belgie) en werd mijn bus afgekeurd voor een aantal redenen waaronder de trekkersinrichting.

Ik heb een bus met trekhaak, maar de haak/bol zelf heb ik 5 jaar geleden erafgehaald wegens niet gebruikt en heb toen dat ding ook weggesmeten wegens oud en niet nodig.

Nooit geen problemen gehad tot dit jaar: nu beweren ze plots op de keuring dat er een nieuwe wet is die verbied een inrichting te hebben als je er geen effectieve haak/bol op hebt staan?! Ik moet dus ook de stalen balk verwijderen waar normaal de haak aan komt.

Nu, los van het feit dat dit dikke zever is, lijkt me dit ook een beetje vreemd. Mijn achterbumper zit namelijk op 2 plekken ook vastgeschroefd op die balk. Als ik die balk weg moet doen, waar moet ik dan mijn bumper op vastzetten?! (als die balk er al af kan... )

Iemand enig idee?

Elk jaar opnieuw komen ze wel met nieuwe zever af....
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door Bikevouwer »

Beugels eraf slijpen, stekkerdoos verwijderen, alles netjes conserveren en zeggen dat het je bumperbalk is.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door dio5 »

Hmm, maar die stekkerdoos enz is er al af... (let niet op die groene spanband :-) )

Zo ziet het er uit:

Afbeelding

En onder deze 'rondjes' in mijn bumper zitten schroeven die tot in die balk gaan:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door Pascal-141 »

Jij hebt een type trekhaak , waarbij het nodig is om de "binnenbalk" van de bumper te verwijderen om de trekhaak te kunnen monteren.
Diegene die uw trekhaak gemonteerd heeft , heeft die binnenbalk eruit gehaald , en waarschijnlijk weggegooid .

Als jij nu de trekhaak volledig wil verwijderen , moet je (om uw bumper te kunnen monteren) terug een binnenbalk onder je bumper monteren.

Ik denk dat ik nog zo'n binnenbalk heb liggen , ik zal vanavond eens kijken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door Pascal-141 »

En het is reeds een tijdje zo , dat voor de Belgische keuring je "bol" erop moet zitten , indien je een trekhaak hebt op je voertuig.
Op mijn vrouw haar auto zit een afneembare trekhaak , en tijdens de keuring moet ik die bol er ook opzetten , of ze keuren hem ervoor af.
Dat komt omdat ze in principe de bol moeten opmeten op eventuele slijtage op te meten (maar dat doen ze bijna nooit) , alleen visuele controle.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door dio5 »

Ok, bedankt voor deze uitleg, ook al blijft het toch een beetje idioot lijkt me.. ik gebruik die bol niet en heb die niet eens, dus kan er ook geen slijtage aan komen :muur

Andere redenen tot afkeur waren een gescheurde stofhoes links vooraan en de staat van de spiraalvering achteraan.

Misschien deze keer toch echt maar eens denken aan een andere bus...
Gebruikersavatar
dusje
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:49
Locatie: Dessel België

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door dusje »

dio5 schreef:Ok, bedankt voor deze uitleg, ook al blijft het toch een beetje idioot lijkt me.. ik gebruik die bol niet en heb die niet eens, dus kan er ook geen slijtage aan komen :muur

Andere redenen tot afkeur waren een gescheurde stofhoes links vooraan en de staat van de spiraalvering achteraan.

Misschien deze keer toch echt maar eens denken aan een andere bus...
ik heb juist een trekhaak gestoken en de ouden beugels heb ik nog liggen ...

die mag je komen halen, ik wou ze vant weekend naar het oudijzer op het containerpark doen...

stuur maar een mailtje dan zal ik mijn adres geven.... :toppie
Er zijn 3 soorten mensen,

zij die kunnen tellen en zij die niet kunnen tellen...


voor foto's zie T4 - 1116
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Technische keuring onzin trekhaak inrichting

Bericht door Oskar 725 »

Pascal-141 schreef:En het is reeds een tijdje zo , dat voor de Belgische keuring je "bol" erop moet zitten , indien je een trekhaak hebt op je voertuig.
Op mijn vrouw haar auto zit een afneembare trekhaak , en tijdens de keuring moet ik die bol er ook opzetten , of ze keuren hem ervoor af.
Dat komt omdat ze in principe de bol moeten opmeten op eventuele slijtage op te meten (maar dat doen ze bijna nooit) , alleen visuele controle.
Leuk dat Europa en Europese gelijke wetgeving. de APK in Nederland zegt hier hele andere dingen over: de foto zoals dio5 laat zien is in Nederland geen trekhaak meer en wordt dus als zodanig ook niet gekeurd of afgekeurd.
een trekhaak met afneembare kogel (bol) hoeven wij niet af te keuren als de kogel (bol) er niet bij is. Moeten alleen op het formulier vermelden dat de kogel (Bol) niet aanwezig was bij de keuring! :bonk Leve de Europese eenwording :feest :huilen :bonk
Groet, Oskar.
Plaats reactie