Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

vragen over de T5
Plaats reactie
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door Bartacus0001 »

Hallo,

Wij willen overstappen naar een T5 California. We hebben nu een T4 102 pk Westfalia CC.

Er wordt ons een T5 130 5 cylinder TDI van 2007 aangeboden maar met hetzelfde uitrustingsn1vo ook een 1.9 TDI van
2004 met 55.000 km en een Abt chip (met chip 130 pk). Het prijsverschil is ruim 10.000 en qua leeftijd zit er 3 jaar tussen.

Is er iemand die wat kan zeggen over de verschillen in de rijeigenschappen tussen beide bussen? Wat is de verstandigste keuze?

Qua rijden zijn we ook nog erg tevreden over onze huidige bus met 102 pk.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door hendrikus »

mijn voorkeur zou uitgaan naar de 2.5 130pk. Ik vind de 5 cilinders mooier lopen en fijner rijden als de 4 cilinders. Als je eenmaal een 5 cilinder hebt gehad gaat het denk ik tegenvallen als je een 4 cilinder gaat rijden. Daarnaast heb je met de 130pk versie ook nog eens een 6 bak, wat zeker qua snelweg verkeer wel erg fijn is.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door Wim T4 935 »

Ik zou van de 2004 afblijven omdat met name het 1e modeljaar T5 toch wel berucht is om zijn kinderziektes en of die er met 55.000km allemaal uit zijn waag ik te betwijfelen. Mocht je er toch voor gaan beding dan in ieder geval minimaal een jaar volledige GARANTIE.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Polleke
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mar 2007, 20:18

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door Polleke »

Een hele late reactie:
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt. Een proefrit zal uitwijzen welke auto voor jou lekker rijdt. Ik heb ervaring met een 130pk 5 cyl. én een 105 pk 4 cyl.
Voordelen van de 105pk: (in jouw geval dus getuned naar 130) t.o.v. de 5 cyl.
- de aanschafprijs (10.000,- verschil)
- langere versnelingen, m.n. de eerste 2, t.o.v. van een 6-bak.
- best pittig en ook een relatief hoge top.

nadelen van de 4 cyl. t.o.v. de 5 cyl.
- als California camper zal deze trager zijn door het hoge camper gewicht
- de motor maakt meer toeren op de autobaan
- een lager koppel dan de 5-cyl, dus lange hellingen gaan iets moeizamer

objectief gezien:
- als je de camper doorgaans voor vakanties gebruikt zou je misschien relaxed rijden en is veel vermogen niet nodig
- de California is (afhankelijk van de uitvoering) goed geïsoleerd dus minder motorgeluiden dan een basis Transporter
- op deze site zul je misschien lezen, dat de nieuwere T5-en ook technische (motor)problemen hebben. Het advies van een extra garantie op het 2007 model tot 2010 kan geen kwaad. Ik heb ook problemen met de 130pk ondervonden, deze zijn vooral door mijn VW dealer keurig opgelost, onder garantie en coulance. (ook na 4,5 jaar nog)
- v.w.b. het campergedeelte (model 2004-2005) liet de kwaliteit van enkele interieurdelen en het mechaniek van het hefdak wel eens te wensen over. Als dit is verholpen is het probleem voorbij. (ik weet niet exact welke dingen dit betreft)
- een camper is meer waardevast. Het grote prijsverschil van 10.000,- bij aanschaf kan bij inruil op langere termijn wel eens resulteren in een gelijke inruilwaarde. Bij evt. particuliere verkoop gaan klanten vooral voor een mooie luxe en frisse camper, en minder voor het motorvermogen. (dit laatste punt is natuurlijk koffiedik-kijken)
Succes.
Groetjes Polleke T5 nr. 35
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door SanderS »

Ik ben gigantisch fan van de 5-cylinder, en ik koop uit principe al geen auto die al gechiptuned is. Mensen die een auto laten chiptunen zijn doorgaans wat sportievere rijders. Ik wil niet zeggen dat niet-gechiptunede auto's niet worden afgetrapt, maar bij die getunede bakken heeft bijv de turbo vaak wat meer op zijn kloten gehad. Net als met de trekhaak, dat een auto geen trekhaak heeft bij aankoop zie ik alleen maar als een voordeel (zet ik er zelf wel ff onder) :knipoog.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door EricP »

Rij een 2003/2004 130 pk 5 cyl. Op de beruchte waterpomp na nog geeeeeeeen problemen gehad en hij heeft nog geen slag verkeerd gegeven.
Heb af en toe met de 88 pk versie gereden (dus niet de 102 pk of gechipte) maar de 5 cyl rijdt veeeeeel lekkerder en rustiger.
Vooral berg op (Ardennen, Noorwegen, Alpen) is de 5 cyl een genot het koppel is groot (vanaf 1500 - 1600 rpm sleurt hij alles naar boven) en op de snelweg is hij stil bij cruise snelheden tot ca 150 - 160 km/h!!!
Verbruik op langere afstanden: 110 km/h: 1 op 14.5, 120 - 130 km/h 1 op 12.5, 140 - 150 km/h 1 op 10.

Zou voor de 5 cyl gaan

Groet EricP
Laatst gewijzigd door EricP op 04 dec 2008, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zwoegerd
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2008, 08:14

Re: 130 pk 5 cylinder of 130 ABT-pk's uit een 4 cylinder?

Bericht door zwoegerd »

Ik heb sinds anderhalf jaar een t5 174 pk met 140000 km op de klok van juli 2003 en heb er tot vandaag de dag nog geen problemen mee gehad.
Alleen de spiegel verwarming links doet het niet, maar is op te lossen.
Ben er echt tevreden over(misschien veel geluk of de vorige eigenaar heeft er al veel aan vervangen).
Plaats reactie