Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bart53
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:06
Locatie: Soest

Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door Bart53 »

Dinsdag 30 september is mijn spanrol van de distributieriem afgebroken na 30.000km :boos , wie heeft dit eerder meegemaakt of heeft ervaring hiermee. Kan je, mocht het zo blijken, dat het een fabricagefout is, dit op de leverancier van de spanrol verhalen??
De kleppen zijn krom en waarschijnlijk is ook de cilinderkop naar de knoppenen zit ik nu met een schade van ca. € 2675 :censor

Naschrift:
Ik heb al contact gehad met de garage, die wil de kapotte spanrol voorleggen aan de leverancier hiervan om eventueel de schade hierop te verhalen. Naar zijn zeggen, en dat zeggen er meerderen, kan het niet zo zijn, dat deze het na 30.000km al begeeft, met alle gevolgen vandien!!
Of het wat zal uithalen, dat is koffiedik kijken!!?
Laatst gewijzigd door Bart53 op 06 okt 2008, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Spanrol distrutieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door frank884 »

dat is niet zo mooi!!!!! en flink balen
Kun je niet terug naar de garage die wat de riem, rollen enz heeft vervangen????
ze moeten toch garantie geven.

Ik neem aan dat destijds (op rekening) (bewijs) alles is vervangen dwz ook nieuwe spanrollen,
nieuwe waterpomp, enz alles wat in het circuit

succes en sterkte ermee.

PS: Ik heb volgende week maandag een afspraak voor de D riem (92.000km erop)
hopelijk kom ik er beter vanaf.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spanrol distrutieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

zelf vervangen of door garage (al dan niet vw dealer)?
VW onderdeel of van automaterialenzaak?

als het door de garage gebeurd is... is het dan ook daadwerkelijk zo dat die rol vernieuwd is?

Als je het zelf gedaan hebt wordt het weer een welle-nietes spelletje of jij niet iets verkeerd gedaan hebt bij de montage...

als de garage het gedaan heeft is het sowieso probleem garage, waar zij het dan verhalen is hun probleem.

alss de garage de rol niet vervangen heeft, dan kun je gaan bakkeleien over waarom dat dan iet gebeurd is (tenzij jij gezegd heb dat het niet hoefde, dan is het weer jouw probleem)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Spanrol distrutieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door harry t5 191 »

Ja dat heb ik ook meegemaakt! Bij mijn vorige t4 102 pk.
En dat bij 29500 km! :muur
Gelukkig onder garantie een kompleet nieuwe motor gekregen.
Het gebeurd dus vaker!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door stijnh »

is de spanrol zelf gebroken?
of is ze doorgedraaid doordat het pinnetje die de spanrol normaal tegenhoud afgebroken

er is een stalen tandriemkap tegen de motor waar een stalen pinnetje is aan gelast en dat pinnentje verhinderd de spanrol om door te draaien
dit pinnetje kan uit het staal scheuren

toen bij ons de dichting van de oliepomp vervangen is hebben we opgemerkt dat het al lichtjes scheef zat en we hebben dit direct vernieuwd natuurlijk.
het gaat om dit nummer 074 109 121 C

iets om op te letten!!

misschien de moeite om eens na te kijken want ik denk dat dit een zwakker onderdeel is dan een nieuwe spanrol.


succes !
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door willem451 »

Heb net zelf de riemen en rollen vervangen je wordt wel erg benauwd als je dit zo leest. Succes hoop voor je dat je de schade vergoed kan krijgen. Heb ook naar het pinnetje gekeken dat zag er goed uit misschien volgende keer preventief vervangen om metaal moeheid voor te zijn.
Is trouwens redelijk goed zelf te doen, vond het makkelijker dan bij een 2,4 l pomp op tijd gezet in de garage zat er 2 graden naast.
Willem 451
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door stijnh »

op die 25 euro extra komt het dan ook niet meer
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door Pascal-141 »

Bart53 schreef:Dinsdag 30 september is mijn spanrol van de distributieriem afgebroken na 30.000km :boos , wie heeft dit eerder meegemaakt of heeft ervaring hiermee. Kan je, mocht het zo blijken, dat het een fabricagefout is, dit op de leverancier van de spanrol verhalen??
De kleppen zijn krom en waarschijnlijk is ook de cilinderkop naar de knoppenen zit ik nu met een schade van ca. € 2675 :censor

Naschrift:
Ik heb al contact gehad met de garage, die wil de kapotte spanrol voorleggen aan de leverancier hiervan om eventueel de schade hierop te verhalen. Naar zijn zeggen, en dat zeggen er meerderen, kan het niet zo zijn, dat deze het na 30.000km al begeeft, met alle gevolgen vandien!!
Of het wat zal uithalen, dat is koffiedik kijken!!?
Ik heb het ook al meegemaakt , dat de spanrol kapot ging (na +/- 20-25.000km).
Het was tijdens het rijden dat ik een raar geluid hoorde . DIRECT de motor afgezet , en gecontroleerd : riem was 2 tanden versprongen , oorzaak = spanrol kapotgelopen.
De distributieriem was voordien vervangen door de VW dealer , na onderzoek bleek dat het binnenste gedeelte van de spanrol (= aluminium gedeelte met een "haakje" eraan) gebroken was, en de brokstukken waren mee tussen de riem gedraaid en daardoor 2 tanden versprongen.
Gelukkig géén schade aan de motor , de kleppen raken pas de zuigers wanneer de riem 3 tanden verspringt .
De beide riemen en alle spanrollen zijn toen vervangen geweest . Alle vervangen onderdelen zijn toen in een doos gestopt en naar de invoerder gestuurd , en alles is netjes onder garantie vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door frank884 »

stijnh schreef:is de spanrol zelf gebroken?
of is ze doorgedraaid doordat het pinnetje die de spanrol normaal tegenhoud afgebroken

er is een stalen tandriemkap tegen de motor waar een stalen pinnetje is aan gelast en dat pinnentje verhinderd de spanrol om door te draaien
dit pinnetje kan uit het staal scheuren

toen bij ons de dichting van de oliepomp vervangen is hebben we opgemerkt dat het al lichtjes scheef zat en we hebben dit direct vernieuwd natuurlijk.
het gaat om dit nummer 074 109 121 C

iets om op te letten!!

misschien de moeite om eens na te kijken want ik denk dat dit een zwakker onderdeel is dan een nieuwe spanrol.


succes !
stijn volgens etka is 074 109 121 C een tandriemkap klopt dat???
moet de hele kap dan gewisseld worden of is dat een los pinnetje
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door stijnh »

de hele kap
het pinnetje is er elektrisch op gepuntlast
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan het me even niet voor de geest halen, maar de motor kan toch zeker ook lopen zonder distributiedeksel, waarom zou dat pinnetje in de kap dan de spanrol op zijn plek houden??

kan iemand me dit uitleggen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
willem451
Berichten: 352
Lid geworden op: 04 feb 2007, 23:10
Locatie: Värmland Zweden

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door willem451 »

Pinnetje zit op de achterste plaat direkt tegen het blok aan, heet volgens mij geen distributie deksel, dat zou ik de "buitenste" kappen noemen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

ah, oké, ik begreep dat het pennetje op de distributiekap zat (die kap die de riem afdekt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door stijnh »

het noemt kap maar het zit op de motor
tussen riem een motor
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Spanrol distributieriem afgebroken na 30.000km!!

Bericht door robertTREBOR »

ook kapotte spanrol gehad

ik heb exact hetzelfde probleem gehad ook , lijkt wel een stuk wijzer wat op de spanrol zit afgebroken en tussen de riem gekomen.

volgens zeggen stond de riem te slap en gaat die "wijzer" kapot tgv slaan tegen de afslag.

35000 km terug bij de dealer was alles vervangen, reed in zuid fr. en merkte dat ik ineens stuk vermogen kwijt was.

moets betalen bij de tol, deed mn raam open en wist niet wat ik hoorde, een en al geratel, ben toen rustig doorgereden naar

vw dealer, nw cijlkop erop, kosten 2700 euro !!

had org. VW rekening en alle kapotte delen meegenomen, duurde wel 3 mnd. maar ALLES is vergoed door de dealer !!

laat diestributie werk altijd door de VW garage doen !! poelies moeten gelijmd worden, spec. gereedschap, enz. is niets voor jan de beunhaas of doe het zelver, zelfs bij de dealer gaat het wel eens fout maar dan is het garantie
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie