Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Graag advies van de xperts

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef:maar wat is jullie ervaring met de 2.5i benzine motor? daar hoor ik graag wat over.
Ik rijd heel vaak met zo'n 2.5i motor (in een T4 Caravelle) en die motoren zijn gewoon héél goed. Ik durf ze zeker zo betrouwbaar te noemen als de TDI motoren.
De 2.5i uit de T4 is een langeslag motor , heeft een rustige , laagtoerige draaistijl en houd er van om op koppel gereden te worden (net zoals een TDI) , deze motor zijn zeker geen racemotoren en als je ze in toeren trekt hoor je dat je de motor pijn doet .
Diegene waar ik heel vaak mee rijd heeft nu bijna 190.000km en die rijd en trekt nog even goed als toen die nieuw was.

De 2.5i motor was een beetje een afstammeling van de 2.2i (5E) motor uit de Audi's , en die waren ook nagenoeg onverslijtbaar . (Die draaiden ook probleemloos 400.000km )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door Keely 798 »

Ik rijd nu al in mijn derde Wesfalia camper, dus heb daar vrij veel ervaring mee. Ik wil desnoods wel voor je gaan kijken in Almelo, want ik woon er tenslotte maar 50 km vanaf. Ga eventueel zelf eens kijken bij:

http://www.poptop.nl/

Dit is niet zover bij jou vandaan en dan heb je wat vergelijkings materiaal. Deze campers zijn stukken duurder maar misschien leer je er wat van.
Mocht je interesse hebben geef dan even je Tel. nummer door

Succes George Haga
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door chv »

Dit ziet er uit als een later omgebouwde bus het is zeker geen Westfaliabus. "af fabriek voorzien van hefdak" lijkt me ook onzin want zoals al terecht is opgemerkt het is een SCA dak. VW zelf is alleen met Westfalia in zee gegaan. Verder zie ik geen Westfalia interieur en er staat er niets over een schoonwatertank, vuilwatertank, standkachel, huishoudaccu('s), etc. Zijn die er niet of worden ze niet genoemd.
Het busje ziet er wel erg mooi uit voor z'n 18 jaar. Misschien al een keertje overgespoten?
Het busje 'in een kwartier ombouwen tot een bestelbusje " Zonder "overbodige kasten" kan een hele dure grap worden, als je zonder de camper inrichting rijdt terwijl op je kenteken staat dat het een kampeerbus is en je word gesnaaid kan je een forse boete en naheffing met terugwerkende kracht opleveren. Om belastingontduiking te ontmoedigen. Dus iemand die dat in z'n advertentie zet belazert de boel m.i.

Tenslotte wat is goedkoper: kwart tarief of vol gewoon tarief in een goedkopere gewichtsklasse?
Overigens: het kwarttarief van een diesel is een veel groter prijsvoordeel dan het kwarttarief van een in de belasting toch al veel goedkopere bezine uitvoering.
Met de huidige benzineprijzen en dorstige 2,5 benzinemotor die in elk geval niet minder dan 165000 heeft gereden denk ik niet "goh wat een koopje!"

Sterke met de beslissing!
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door sgsdebruijn »

Iedereen bedankt voor de reacties en zelfs het aanbod om te gaan kijken!!

Ik denk dat ik hem toch laat lopen en in het 1ste kwartaal van volgend jaar voor een camper ga.
Nu eerst een beetje de info op dit forum blijven volgen zodat ik een beetje de zwakke punten te weten kom van de T4.
Verder eens wat campers gaan bekijken.

Dat er een T4 komt is zeker, denk wel dat ik iets meer uit moet trekken als 6000 euro om zodoende een iets nieuwere te kunnen scoren.
Waar ik wel mee zit is dat de Westfalia volgens mij geen 3punts gordels heeft achterin, das wel essentieel met 2 kinderzitjes/maxi cossi.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door California man »

Ik heb al menig westfalia camper gehad (hobby importeur) en ze hebben bijna allemaal 2 3punts gordels achterin en 2 hoofdsteunen.
De 2.5 i motoren zijn beresterk maar gruwlijk dorstig, neem een 2.5 tdi lekker lang rijden op een tank (+/- 900 km) en heerlijk rijden.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door sgsdebruijn »

California man schreef:Ik heb al menig westfalia camper gehad (hobby importeur) en ze hebben bijna allemaal 2 3punts gordels achterin en 2 hoofdsteunen.
De 2.5 i motoren zijn beresterk maar gruwlijk dorstig, neem een 2.5 tdi lekker lang rijden op een tank (+/- 900 km) en heerlijk rijden.
waar moet je een beetje op rekenen kwa verbruik op de snelweg? eventueel heuvelig landschap? binnenwegen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
koos 1008
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:21
Locatie: venhuizen
Contacteer:

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door koos 1008 »

je kan ook gewoon naar een vw garage gaan
die heeft er wel verstand van
koos 1008
dennisvt4 schreef:wat voor keuring moet ie dan laten doen ?

je kan beter iemand meenemen die verstand van t4 heeft, heb namelijk slechte ervaringen met (anwb) aankoopkeuringen.
mijn vrouw rijd net als een t4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door dennisvt4 »

het probleem is meestal dat de gevonden transporter meestal niet in de buurt staat van de vw garage, en om een proefit te maken van 200 km is meestal ook teveel,

ben wel van mening dat er daar beter gekeken wordt, de anwb ziet nogal eens wat over het hoofd
(of ik had gewoon pech)

en of een homokineet kapot is dat kan ik zelf ook wel ontdekken net zoals wat dashboard lampjes of dat de uitlaat niet lekt, essentiele dingen die ik later ondekt had had ik toen willen weten, maarja zover gaan ze dus niet
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door sgsdebruijn »

dennisvt4 schreef:het probleem is meestal dat de gevonden transporter meestal niet in de buurt staat van de vw garage, en om een proefit te maken van 200 km is meestal ook teveel,

ben wel van mening dat er daar beter gekeken wordt, de anwb ziet nogal eens wat over het hoofd
(of ik had gewoon pech)

en of een homokineet kapot is dat kan ik zelf ook wel ontdekken net zoals wat dashboard lampjes of dat de uitlaat niet lekt, essentiele dingen die ik later ondekt had had ik toen willen weten, maarja zover gaan ze dus niet
Het is ook lastig, zelfs met je eigen auto die je al een paar jaar hebt kan je er nog niets van zeggen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door dennisvt4 »

het blijft lastig, maar door de dure lessen weet ik wel veel beter waar je op moet letten bij aanschaf van een t4, als ik bepaalde dingen had gehoord tijdens de keuring die ik later zelf gezien heb dan had ik waarschijnlijk de auto niet gekocht,

neemt niet weg dat ik wel al een hoop plezier gehad heb van de auto
Laatst gewijzigd door dennisvt4 op 25 okt 2008, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door sgsdebruijn »

bestaat er ook een topic/sticky met bv wat de zwakke punten zijn van de T4 versies (motor/draaiendedelen), er wordt hier al veel beschreven maar niet zozeer over de motor/draaiende delen.?
Op een hoop auto fora wordt dit gedaan en scheeld een hele hoop vragen voor nieuwe forumbezoekers en natuurlijk handig voor de doorgewinterde T4 rijders.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door dennisvt4 »

als je helemaal vooraan kijkt op de weetjewel sit dan staan er bij tips en trus ook adviezen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
(con)standkachel
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 mei 2007, 23:17
Locatie: Rotterdam

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door (con)standkachel »

waarom vraag ik me dan af... :nuts Roest geweest??
Dat dacht ik ook gelijk.

Kijk ook eens hier: http://www.weetjewel.com/t4kopen.htm

Ik heb een 2,5 benzine/lpg met automaat. 170.000 km. De motor is heerlijk stil, zeker vergeleken met de 2.4 diesels van die leeftijd. Het grootste koppel zit echter in de hogere toerentallen; met een caravan van 1000 kg is dat niet zo gunstig. Optrekken en klimmen is met een diesel dan makkelijker.
Het brandstofverbruik is pittig; gemiddeld 1:7 op benzine en 1:6 op lpg. LPG loont daardoor heel snel, zeker bij camperkenteken. Een LPG installatie met onderbouwtank kost ongeveer 1400,- voor een T4 van 1991.

De vraagprijs is in mijn ogen behoorlijk laag. Een T4 camper onder de 10.000 euro kom je maar weinig tegen.
Dehler Profi GL
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Graag advies van de xperts

Bericht door chv »

Dat valt wel mee Constand(kachel),
Fabriekscampers zoals Westfalia of Dehler zijn vaak boven de 10.000,- maar zelfs die kun je vinden met 4 cijfers.
Later aangepaste personenbusjes zoals deze (en nog op benzine ook ipv diesel) zijn een stuk goedkoper.
Niet dat fabriekscampers perse beter zijn maar wel veel gewilder.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie