Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

174pk automaat, tuning toch toegestaan !

vragen over de T5
Plaats reactie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Guus NLB »

Nou hoor ik vanmiddag in de werkplaats van de VW-dealer waar de waterpomp is vernieuwd dat de 174pk automaat voortaan ook tot 204 pk kan worden getuned omdat tegelijk de software van de automaat wordt aangepast..... :gekte
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door raymondo »

mmm dat wil ik wel eens bevestig zien (zwartopwit) dan ga ik het ook laten doen....
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Guus NLB »

Dan vraag je het bij jouw dealer na en laat het ons het antwoord eens weten !
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door HP Hulscher »

Ik heb me wel eens laten vertellen dat je auto zuiniger wordt als je 'm chipt, is dat zo? Hoeveel scheelt dat? En waarom zit die chip er dan origineel niet in? :)
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Guus NLB »

Beste HP, door chiptunen kán de auto inderdaad zuiniger worden al zal vrijwel niemand het dáár voor doen, maar dat staat niet vooraf onomstotelijk vast. Bovendien zal een eventuele besparing zo gering zijn dat het wel heel lang zal gaan duren voor je de kosten van de tuning hebt terugverdiend.

Ik denk dus niet dat het verstandig is. En nu we het er toch over hebben:
in een ander topic heb je het over smallere, lagere banden. Je hoopt dat de auto daarmee zuiniger wordt. Nou vind ik dat er heel veel technische bezwaren zijn om de afrolomtrek/banddiameter te veranderen. Ik heb daar al meerdere malen een uiteenzetting over gegeven maar er is nóg iets. Als je er banden op hebt liggen die een kleinere diameter hebben is één van de bijverschijnselen dat de km-teller méér kilometers aangeeft dan je gereden hebt. Ze maken immers meer omwentelingen op dezelfde afstand.
Jij zult dus denken dat je zuiniger rijdt maar.... :bonk

Ik herinner mij een test uit de zestiger jaren waarin bij de Renault 4 de km-teller werd getest omdat daar verdenkingen tegen bestonden. Deze auto's hadden een enorme afwijking waardoor ze veel zuiniger leken dan ze werkelijk waren :nuts
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door HP Hulscher »

dag guus,

Ik weet niet wat de standaard bandenmaat voor de T5 is, is dat 205 of 215? Ik ben het helemaal met je eens waar het andere maten en velgen aanbrengen betreft, daarom was ik ook helemaal niet rouwig om er weer gewoon 16'' onder te zetten. Als 215 standaard is, houd ik het bij 215. Maar die band ziet er best breed uit. Als ik een T5 met standaardvelgen zie staan ga ik eens kijken wat daar voor band onder ligt.
Inderdaad, ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden, en toch een T5 hebben (want nodig voor werk). Een collega van mij heeft net een vito besteld, rond de 90 PK, en die heeft een chip bijbesteld waardoor hij ergens tegen de 130 PK krijgt en volgens de dealer veel zuiniger gaat rijden. Vandaar mijn vraag. Ligt dat bij Mercedes anders, qua chip, of heeft ie zich laten belazeren? (Of zoekt hij misschien rechtvaardiging voor zijn chip, dat kan natuurlijk ook :bonk )

Dit is mijn eerste T5 met verbruiksmeter, maar het is ook een automaat. Ik rijd tegenwoordig niet harder dan 120 (meestal zelfs niet harder dan 110) en ik rij zo'n 720 km op een tank. Mijn vorige bus reed rond de 850 km, en dan reed ik echt stevig door. Het verschil is de automaat, en daar heb ik wat spijt van nu... Niet vanwege de kosten hoor, dat gaat zakelijk. Maar ik verstook zo mee dan nodig, en daar heb ik last van, qua geweten. :yingyang
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Guus NLB »

Je bent een achtenswaardige gewetensvolle man :klappen :feest

(wat dat betreft tenminste :knipoog )
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door alfagek »

Standaard maat voor T5 is 215-65-16, volgens het boekje.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door raymondo »

kwam net dit tegen op internet. ze nemen tegen vergoeding de garantie op je bak over. bij mij is dat dus nog 2 jaar.....lijktme als het chippen van een automaat echt zo slecht is ik er dan binnen deze tijd wel achter kom. mijn eerste bak was ook net 2 jaar toen die vervangen werd zonder te chippen... http://www.ziptuning.nl/bestelwagen/Chi ... matie.html iemand ervaringmet dit bedrijf???
P@ the T5 courier
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
Locatie: Somewhere on the road
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door P@ the T5 courier »

Een mechanische tekortkoming kun je in mijn ogen niet softwarematig oplossen!
De koeling van de automaat is nog steeds niet toereikend!!
Mijn T5 automaat was ABT getuned door PON, ik moest elke 30.000 km de ATF-olie laten vervangen evenals de zeef, ondanks dit alles ging de automaat toch kapot. PON heeft toen getracht de schuld bij mij te leggen (een automaat mocht immers niet getuned worden!!) maar na het overleggen van alle papieren boekjes en stempels welke ZIJ ZELF hadden afgegeven werd de bak onder garatie vervangen, de tuningssoftware verwijderd, de kosten hiervoor terugbetaald en na heel lang zeuren en schrijven werden de kosten voor het extra verversen van de ATF-olie ook vergoed (kosten elke keer circa € 200,-!).

Mijn advies: DOE HET NIET als je lang(er) plezier van je automaat wilt hebben. Overigens geeft de kleine 30 pk extra en de 10% meer koppel niet eens zo'n ernstig grote snelheidsbeleving. Het ging mij indertijd om het verbeteren van het nerveuze schakelgedrag op de snelweg, ik werd gek van de auto, tunnel uit of brug op met 110 km p/u op de cruise was gegarandeerd goed voor abrupt terugschakelen van de automaat en als een razende tekeer gaan om op snelheid te blijven. Dit was na de tuning een heel stuk verbeterd en na het verwijderen van de ABT tuning is blijkbaar de schakelsoftware niet teruggezet want ik had geen last meer van nerveus schakelgedrag (overigens was de toerenbegrenzer ook niet meer teruggezet, ik haalde met de standaard 174 pk dus nog steeds de hoogst illegale snelheid van 200+ km p/u.

Succes Patrick
Met de allervriendelijkste groet,

P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
Damy

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Damy »

Ik heb mijn priveauto laten chippen bij Ziptuning in Utrecht....
Ben nu 80.000 km verder en na 4 jaar 0 problemen gehad tot nu toe.
Alleen het verhaal dat de dealer het niet ziet is Bullshit....
Bij het uitlezen gaf ie aan dat een onbekende "indringer" in de software had lopen neuzen en dan weten zij genoeg.
Het ging trouwens niet ten koste van de garantie....tot aan de dag van vandaag krijg ik nog steeds alle stempels.... :jump
Dus mijn ervaring met Ziptuning....prima bedrijf, als je je mailadres achter laat wordt je ook 1x per jaar door hun uitgenodigd om op kosten van hun een paar rondjes te blazen op Zandvoort
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Guus NLB »

"Bij het uitlezen gaf ie aan dat een onbekende "indringer" in de software had lopen neuzen en dan weten zij genoeg."

Dáárom moet je het ook niet OBD laten doen !
Damy

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door Damy »

wie zegt dat dat gebeurd is dan.... :bonk
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door broekhof »

Is er al iemand die er ondertussen meer van weet?
Bv wie is de tuner, kosten, specs. :jumpklap :jumpklap

Gr Coen
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: 174pk automaat, tuning toch toegestaan !

Bericht door broekhof »

Ik had zelf even een mailtje gestuurd naar mijn dealer en daarop kreeg ik dit antwoord.

Voor zover mij bekend is de chiptuning voor de 174pk automaat nog niet vrijgegeven, omdat ze niet kunnen garanderen dat de ontstane grote vermogens geen schade opleveren aan de automatische versnellingsbak.

Voor de zekerheid ook nog de importeur opgebeld en deze heeft mijn verhaal bevestigd. Dus helaas Coen, je kan nog niet alle klinkers uit de straat trekken!

Gr Coen
Plaats reactie