Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Aanjager extra warmtewisselaar stuk
In onze T4 zit een extra aanjager.
Het instrumentenpaneel ziet er als volgt uit:
Deze knoppen A en B doet niets, noppes nada. (KOUD hé)
Bij controle aan de onderzijde blijkt ook het aanjagerhuis een gat te hebben.
Dat was al zo toen ik 'm kocht..... maar dit mag de functies van Knoppen A & B niet beinvloeden.
Vraagje:
Heeft iemand een elec-schema van deze unit en / of bediening?
of.... Waar zit de zekering van de aanjager (is er misschien uitgehaald.....)
De wagen heeft ook een zu-heizer (waterverwarming) die OK functioneert (bij kou onder 3C gaat deze aan na't starten ). Is deze zu-heizer aan de knoppen A&B verbonden ?
Mijn idee om het aanjagerhuis te repareren is:
* Plaatje alluminium
* Schoonmaken, plaatje poppen en lijmen/dichten met ruitenkit.
Heeft iemand een beter idee (behalve een nieuwe aanjager......)
Thanx and Greetings.....
Pieter.
Hieronder het kapotte aanjagerhuis.
Het instrumentenpaneel ziet er als volgt uit:
Deze knoppen A en B doet niets, noppes nada. (KOUD hé)
Bij controle aan de onderzijde blijkt ook het aanjagerhuis een gat te hebben.
Dat was al zo toen ik 'm kocht..... maar dit mag de functies van Knoppen A & B niet beinvloeden.
Vraagje:
Heeft iemand een elec-schema van deze unit en / of bediening?
of.... Waar zit de zekering van de aanjager (is er misschien uitgehaald.....)
De wagen heeft ook een zu-heizer (waterverwarming) die OK functioneert (bij kou onder 3C gaat deze aan na't starten ). Is deze zu-heizer aan de knoppen A&B verbonden ?
Mijn idee om het aanjagerhuis te repareren is:
* Plaatje alluminium
* Schoonmaken, plaatje poppen en lijmen/dichten met ruitenkit.
Heeft iemand een beter idee (behalve een nieuwe aanjager......)
Thanx and Greetings.....
Pieter.
Hieronder het kapotte aanjagerhuis.
Laatst gewijzigd door PJJ-65535 op 30 nov 2008, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Life's no monkey business.........
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
even opletten dat de popnagels bij reparatie niet tegen de fan van de aanjager komen, verper prima reparatie methode.
De Zuheizer is nergens mee verboden wat kachel-systeem betreft, er zit wat aan electrische aansluitingen om de kachel aan en uit te zetten en brandstofpompje en circulatiepompje te bedienen door de kachel, een brandstofleiding, twee koelwater leidingen en een in- en uitlaat aan de kachel.
Wel is het mogelijk de Zuheizer om te bouwen tot standverwarming, dan wordt oa een tijdklokje/afstandbediening (naar keuze en prijsverschil)en een koppeling naar je voorste aanjagermotor gemaakt. Je kunt de kachel dan aanzetten voor de motor gestart wordt, voordeel hiervan is dat de motor zo goed als op temperatuur is als je wegrijd (mits lang genoeg voor vertrek aangezet)en dus veel minder slijtage heeft, bijkomend voordeel is dat je interieur behaaglijk is (wel de kachel op voorruit en warm instellen voor je de auto verlaat) en de ramen ontdooit zijn.
Je kunt in elk geval controlleren of de aanjager motor spanning krijgt als je de auto op contact en de schakelaar B op 3 zet. krijgt ie alleen bij 3 spanning dan zou je voorschakelweerstand(en) stuk kunnen zijn (weet niet waar die zitten overigens). Krijgt ie geen spanning bij de motor dan kun je bij de stekker van je schakelaar meten.
even alle zekeringen nalopen met een testlampje en lege plekken met aan beide kanten een metalen contactje voorzien van een zekering kan het probleem misschien ook oplossen.
Succes
De Zuheizer is nergens mee verboden wat kachel-systeem betreft, er zit wat aan electrische aansluitingen om de kachel aan en uit te zetten en brandstofpompje en circulatiepompje te bedienen door de kachel, een brandstofleiding, twee koelwater leidingen en een in- en uitlaat aan de kachel.
Wel is het mogelijk de Zuheizer om te bouwen tot standverwarming, dan wordt oa een tijdklokje/afstandbediening (naar keuze en prijsverschil)en een koppeling naar je voorste aanjagermotor gemaakt. Je kunt de kachel dan aanzetten voor de motor gestart wordt, voordeel hiervan is dat de motor zo goed als op temperatuur is als je wegrijd (mits lang genoeg voor vertrek aangezet)en dus veel minder slijtage heeft, bijkomend voordeel is dat je interieur behaaglijk is (wel de kachel op voorruit en warm instellen voor je de auto verlaat) en de ramen ontdooit zijn.
Je kunt in elk geval controlleren of de aanjager motor spanning krijgt als je de auto op contact en de schakelaar B op 3 zet. krijgt ie alleen bij 3 spanning dan zou je voorschakelweerstand(en) stuk kunnen zijn (weet niet waar die zitten overigens). Krijgt ie geen spanning bij de motor dan kun je bij de stekker van je schakelaar meten.
even alle zekeringen nalopen met een testlampje en lege plekken met aan beide kanten een metalen contactje voorzien van een zekering kan het probleem misschien ook oplossen.
Succes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Die extra middenkachels doen op Ebay.de rond de 50 euro... ter indicatie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Hoi Roger,
thx voor de reactie.
Alle zekeringen al nagelopen, niks gevonden. Ook niet de zekeringen die in de handleiding beschreven staan.
Omdat er drie aansluitingen op de aanjager zitten, heb ik graag een elec schema voor ik ga meten zonder te weten (giskunde is niet mijn sterkse vak ). Ook zit er wat electronica achter de A @ B knop, waardook ik vermoed dat er een mogelijkheid is dat er geen voorschakelweerstanden zijn, maar de motor ook met PWM (Pulse Width Modulation) aangestuurd kan worden. Dit kan kloppen als er drie draden zouden zijn (wel advanced), de derde kan dan een tacho-draad zijn. Vandaar ga ik niet zomaar meten.
Verder
Heb je een idee / info van een leverancier die dit levert?
In Duitsland is ook prima, we zitten daar toch regelmatig genoeg en kennissen (de buren) kunnen het ook meenemen omdat tie in Dld wonen.
Groet uit Zeeland,
Pieter.
thx voor de reactie.
Alle zekeringen al nagelopen, niks gevonden. Ook niet de zekeringen die in de handleiding beschreven staan.
Omdat er drie aansluitingen op de aanjager zitten, heb ik graag een elec schema voor ik ga meten zonder te weten (giskunde is niet mijn sterkse vak ). Ook zit er wat electronica achter de A @ B knop, waardook ik vermoed dat er een mogelijkheid is dat er geen voorschakelweerstanden zijn, maar de motor ook met PWM (Pulse Width Modulation) aangestuurd kan worden. Dit kan kloppen als er drie draden zouden zijn (wel advanced), de derde kan dan een tacho-draad zijn. Vandaar ga ik niet zomaar meten.
Verder
Wel is het mogelijk de Zuheizer om te bouwen tot standverwarming, dan wordt oa een tijdklokje/afstandbediening (naar keuze en prijsverschil)en een koppeling naar je voorste aanjagermotor gemaakt. Je kunt de kachel dan aanzetten voor de motor gestart wordt, voordeel hiervan is dat de motor zo goed als op temperatuur is als je wegrijd (mits lang genoeg voor vertrek aangezet)en dus veel minder slijtage heeft, bijkomend voordeel is dat je interieur behaaglijk is (wel de kachel op voorruit en warm instellen voor je de auto verlaat) en de ramen ontdooit zijn.
Heb je een idee / info van een leverancier die dit levert?
In Duitsland is ook prima, we zitten daar toch regelmatig genoeg en kennissen (de buren) kunnen het ook meenemen omdat tie in Dld wonen.
Groet uit Zeeland,
Pieter.
Life's no monkey business.........
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
@ Multivan Generation.
Hoi Medezeeuw, Hier een bericht van west naar oost.
Ik heb op e-bay gezocht met termen als "Heizung T4 mittel", "blasegerat" etc. Mijn Duits is waarschijnlijk minder goed dan't jouwe, maar zelfs "sofort mij rad zuruck" hielp niet.
Waar zou jij op zoeken?
(of er was efe niks duss..)
Thx
Pieter
BHE
Hoi Medezeeuw, Hier een bericht van west naar oost.
Ik heb op e-bay gezocht met termen als "Heizung T4 mittel", "blasegerat" etc. Mijn Duits is waarschijnlijk minder goed dan't jouwe, maar zelfs "sofort mij rad zuruck" hielp niet.
Waar zou jij op zoeken?
(of er was efe niks duss..)
Thx
Pieter
BHE
Life's no monkey business.........
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Ik verwacht niet dat de motor via pwm gestuurd wordt. maar zeg nooit nooit...
Het ombouwen:
Van eberspächer is daar een ombouwsetje voor te koop, kabelboom met stekkers die tussen de kachel en de kabel van de auto komt , dag- of week klok (in de mijne zit een weekklokje) en nog wat ander kleinmateriaal.
op http://www.standkachels.com bij download manuals, dan scrollen naar eberspächer en daar de PDF kiezen van "Opwaardering Hydronic D3WZ naar Standkachel " hierin zie je de bij deze set geleverde inbouwhandleiding
of je klikt hier: [url=http://www.standkachels.com/downloads/p ... fruest.pdf]link naar de genoemde PDF[/ur]
Het ombouwen:
Van eberspächer is daar een ombouwsetje voor te koop, kabelboom met stekkers die tussen de kachel en de kabel van de auto komt , dag- of week klok (in de mijne zit een weekklokje) en nog wat ander kleinmateriaal.
op http://www.standkachels.com bij download manuals, dan scrollen naar eberspächer en daar de PDF kiezen van "Opwaardering Hydronic D3WZ naar Standkachel " hierin zie je de bij deze set geleverde inbouwhandleiding
of je klikt hier: [url=http://www.standkachels.com/downloads/p ... fruest.pdf]link naar de genoemde PDF[/ur]
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
ik kon ook zo vlug even niets vinden..
Waermetauscher VW t4 zou ik op zoeken
Waermetauscher VW t4 zou ik op zoeken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
zoeken oip geblase t4.....
http://cgi.ebay.de/VW-T4-TDI-Transporte ... 240%3A1318
midden op de foto...
http://cgi.ebay.de/VW-T4-TDI-Transporte ... 240%3A1318
midden op de foto...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
kijk deze maar...
http://cgi.ebay.de/VW-T4-Bus-Multivan-F ... 240%3A1318
of deze:
http://cgi.ebay.de/T4-Bus-VW-Zusatzheiz ... 240%3A1318
http://cgi.ebay.de/VW-T4-Bus-Multivan-F ... 240%3A1318
of deze:
http://cgi.ebay.de/T4-Bus-VW-Zusatzheiz ... 240%3A1318
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 nov 2008, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
@ Roger,
Roger,
Thx, maar dat is een binnenblazer volgens mij. Die middenkachel heeft twee wateraansluitingen.
'k zoek vrolijk verder en anders repareren.
't blijft oók zoeken naar schema voor de bijverwarming.
Dank je voor de verwijzing van de ombouw van de Eberspacher. Ik had lopen zoeken bij Webasto, maar schijnbaar zity er een andere kachel op. Ik wil die luxe wel, een verwarmde auto voor m'n meisies en mezelf voordat we wegrijden 's ochtends. Zeker nu er vandaag al weer sneeuw ligt op de toppen van de blanke duinen. ;-)
10-42.
Môge vroeg op.
Pieter.
Roger,
Thx, maar dat is een binnenblazer volgens mij. Die middenkachel heeft twee wateraansluitingen.
'k zoek vrolijk verder en anders repareren.
't blijft oók zoeken naar schema voor de bijverwarming.
Dank je voor de verwijzing van de ombouw van de Eberspacher. Ik had lopen zoeken bij Webasto, maar schijnbaar zity er een andere kachel op. Ik wil die luxe wel, een verwarmde auto voor m'n meisies en mezelf voordat we wegrijden 's ochtends. Zeker nu er vandaag al weer sneeuw ligt op de toppen van de blanke duinen. ;-)
10-42.
Môge vroeg op.
Pieter.
Laatst gewijzigd door PJJ-65535 op 24 nov 2008, 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Life's no monkey business.........
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
@Multivan generation
YES!!!! :klappen
Wat een woord...
Fahrgastraumheizung
Hoe verzin je'ttt
Morgen direct reageren en proberen in duitsland te laten bezorgen
Grtx uut BHE
Pieter.
YES!!!! :klappen
Wat een woord...
Fahrgastraumheizung
Hoe verzin je'ttt
Morgen direct reageren en proberen in duitsland te laten bezorgen
Grtx uut BHE
Pieter.
Life's no monkey business.........
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
http://www.t4-wiki.de/wiki/Warmluftgebl%C3%A4se
Misschien dat je hier verder mee komt, inclusief de electrische schema's
jouw probleem zit misschien wel hier:
http://www.t4-wiki.de/wiki/N172
Ik zou er eens naar kijken of je wel spanning op de motor hebt, want er zit nogal wat tussen aan klepjes en relais
succes
Leo
p.s.
In het duitse forum mag ik niet verwijzen naar de T4 wiki ik hoop dat het hier wel mag
Misschien dat je hier verder mee komt, inclusief de electrische schema's
jouw probleem zit misschien wel hier:
http://www.t4-wiki.de/wiki/N172
Ik zou er eens naar kijken of je wel spanning op de motor hebt, want er zit nogal wat tussen aan klepjes en relais
succes
Leo
p.s.
In het duitse forum mag ik niet verwijzen naar de T4 wiki ik hoop dat het hier wel mag
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Ik heb nog wel zo'n personenkachel(aanjager) ding liggen als je die zoekt.
Mvg Kees
Mvg Kees
Re: Aanjager extra warmtewisselaar stuk
Beste allemaal.
Dankzij de schema'swerkt de zaak weer.
Leo: Bedankt !
De blower werkt gewoon met voorschakelweerstanden,de warmteklep met een frequentiesturing (12 volt pulsfrequentie)
De voorschakelweerstanden (2 draadgewonden in serie in een enkele omhulling) zitten in de aanjager, 2 cm van de fan vandaan, wordt tie ook goed gekoeld. De aanjager heeft twee stekkers, een 2-polige voor de voeding en een 3 polige voor de voorschakelweerstanden. De eerste was losgehaald en weggeprutst en de contra zat zo onder de slik/oxide dat 't moeilijk vinden was.
De vorige eigenaars hadden ergens tussen Amsterdam en Peking die blower op een steen gereden, en uit "veiligheidsoverwegingen" enige stekers losgehaald. Zekering lag er ook uit. Ik heb wel eerste de losse stukken plastic, stenen, zand en andere meuk uit de "mittelblaser" gehaald alvorens deze weer aan te schakelen. (anders worden de schoepjes zo kort...)
Nu nog de reparatie van het huis.
@ Keesv,
Dankjewel voor het aanbod, Ik kijk even of ik er zo gemakkelijk iets aan kan doen en anders toch een andere.
Wil je mij een e-mailtje doen, dan kunen we daar off-topic even verder over gaan.
Pieter.
Thanx-2-All
Dankzij de schema'swerkt de zaak weer.
Leo: Bedankt !
De blower werkt gewoon met voorschakelweerstanden,de warmteklep met een frequentiesturing (12 volt pulsfrequentie)
De voorschakelweerstanden (2 draadgewonden in serie in een enkele omhulling) zitten in de aanjager, 2 cm van de fan vandaan, wordt tie ook goed gekoeld. De aanjager heeft twee stekkers, een 2-polige voor de voeding en een 3 polige voor de voorschakelweerstanden. De eerste was losgehaald en weggeprutst en de contra zat zo onder de slik/oxide dat 't moeilijk vinden was.
De vorige eigenaars hadden ergens tussen Amsterdam en Peking die blower op een steen gereden, en uit "veiligheidsoverwegingen" enige stekers losgehaald. Zekering lag er ook uit. Ik heb wel eerste de losse stukken plastic, stenen, zand en andere meuk uit de "mittelblaser" gehaald alvorens deze weer aan te schakelen. (anders worden de schoepjes zo kort...)
Nu nog de reparatie van het huis.
@ Keesv,
Dankjewel voor het aanbod, Ik kijk even of ik er zo gemakkelijk iets aan kan doen en anders toch een andere.
Wil je mij een e-mailtje doen, dan kunen we daar off-topic even verder over gaan.
Pieter.
Thanx-2-All
Life's no monkey business.........