Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koud kouder koudst

vragen over de T5
16 bs ns
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mar 2008, 18:40

Re: koud kouder koudst

Bericht door 16 bs ns »

onze multivan is van maart 2005 en heeft vanaf het begin al die " beroemde " koude wind aan de bijrijderskant.
Mijn vrouw heeft in de winter een fleece deken mee omdat ze anders met ijspegels tussen haar tenen zit.
Het probleem zit alléén aan de bijrijderszijde.
Ik heb het probleem wel eens aangekaart maar het is nooit opgelost.

Laat even horen hoe wij er ook vanaf komen.
Bedankt 16-bs-ns
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: koud kouder koudst

Bericht door Guus NLB »

De capaciteit van de verwarming is bij mij echt volop voldoende. Zeker op lange stukken.
Heb ik echter lage schoenen aan dan krijg ik ook koude enkels. Wat ik hierboven als oplossing aangaf werkt wel enigzins maar soms niet afdoende. Ik heb me er nooit veel in verdiept, misschien zou de onderste uitblaasopening lager moeten ?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: koud kouder koudst

Bericht door Jeroen T5 204 »

@Johnny

Dit al doorgelezen: http://www.weetjewel.com/t5_tips_en_tru ... arming.htm

Binnencirculatie aanzetten als je wegrijd wil ook nog wel eens helpen. Dan krijg je geen koude lucht binnen van buiten.
En dan niet direkt op stand 3, eerst even rustig laten opwarmen. Dan langzaam de ventilator iets opdraaien.

Mijn ervaring is dat je er wel een beetje mee moet spelen. Ik heb wel de bijverwarmer, maar als ik hem verkeerd instel duurt het bij mij ook lang voor ik warme lucht heb.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koud kouder koudst

Bericht door Danny »

Binnencirculatie aanzetten als je wegrijd wil ook nog wel eens helpen. Dan krijg je geen koude lucht binnen van buiten.
En dan niet direkt op stand 3, eerst even rustig laten opwarmen. Dan langzaam de ventilator iets opdraaien.

Mijn ervaring is dat je er wel een beetje mee moet spelen.
kijk mijn rijstijl is er eentje van, ik start de motor vertrek en rijd als een bejaarde, errrrg rustig, de verwarming blijft uit tot de motor helemaal op temperatuur is, vaak is dat 10 km of meer. Ik geef dus alle voorrang aan 't opwarmen van 't blok ipv de cabine, ondertussen geniet ik van de zetelverwarming.

Maar zelfs met de motor op bedrijfstemperatuur is de verwarming povertjes, heb er ook al mee "gespeeld" en dat kan toch niet de bedoeling zijn he? de verwarming op warm dan moet ie binnenin warm worden zo eenvoudig is dat voor mij...

aanjager op je lijf laten blazen is natuurlijk warm maar dan beslaan nogal gauw de ramen en heb ik koude voeten, onderbenen, dus de verwarming staat bij mij altijd op de combi , ramen-voeten.(keuzeschakelaar naar links, verwarming op max, aanjager op 1 of 2.

De 1.9 die we hadden dat was echt een hemelsbreed verschil want die had zelfs geen tussenschot, deze 2.5 is maar een tweezitter en die kleine cabine lijkt nog te groot voor de verwarming....

verder ben ik wel tevreden maar 't zijn die kleine klotedingen die op den duur op je systeem gaan werken en geloof me na een dagje buiten op een werf kan ik een goeie verwarming echt waarderen

grts Danny
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: koud kouder koudst

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb geen tussenschot, gewoon 1 grote ruimte. Wel een 2de warmtewisselaar achterin. Heb in 3 km warme lucht. Al ruim voor de motor op temperatuur is.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
jankees1963
Berichten: 147
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:24

Re: koud kouder koudst

Bericht door jankees1963 »

johnny van de voorde schreef:Het word winter, dus hier een koudeprobleem.

Mijn echtgenote rijdt veel mee als bijrijder. Telkens klaagt ze over koude voeten en onderbenen. Nu vind Ikzelf ook dat het onderin altijd tocht en niet echt aangenaam warm word. Hebben jullie dezelfde indruk of heb ik dit nu alleen ???

:winter groeten uit terhagen !
:winter Dit monteren heeeeeeerlijk met deze koude winterdagen :winter brrrrrrrrrrrrr


http://www.kew.nl/kew.aspx?p=793

http://www.kew.nl/kew.aspx?p=795

http://www.kew.nl/kew.aspx?p=799


grt

jk :T54LIFE
Afbeelding
Gebruikersavatar
jankees1963
Berichten: 147
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:24

Re: koud kouder koudst

Bericht door jankees1963 »

johnny van de voorde schreef:Het word winter, dus hier een koudeprobleem.

Mijn echtgenote rijdt veel mee als bijrijder. Telkens klaagt ze over koude voeten en onderbenen. Nu vind Ikzelf ook dat het onderin altijd tocht en niet echt aangenaam warm word. Hebben jullie dezelfde indruk of heb ik dit nu alleen ???

:winter groeten uit terhagen !
:winter :winter Voor koude voeten is dit er ook nog :winter :winter

http://www.recreatherm.com/shop/?p=prod ... ategory=10

http://www.holden.co.uk/displayproduct. ... de=080.512#


grt

JK :T54LIFE
Afbeelding
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: koud kouder koudst

Bericht door johnny van de voorde »

Hey

De koude heeft ondertussen al heel wat reacties uitgelokt ! Benieuwd wat het zal worden wanneer het nou écht koud word ! :winter :nuts :winter

Ondertussen, zoals reeds eerder aangehaald, ben Ik met het mistkanon aan de slag gegaan. Buiten een lachpartij :bifun :bifun :bifun met heel wat buren, heb ik er geen plezier aan beleefd. Op een gegeven moment kwam de "rook" langs overal. :bonk Moeilijk te zien vanwaar overal, maar echt van overal. :groteogen :groteogen

Verder onderzoek brengt me bij hetvolgende.

Ik heb een aantal siggarettenblaadjes aan de speakers vastgemaakt met een plakbandje. :goodidea daarna gaan rijden en wat blijkt: bij 120 km/hr komt er aardig wat tocht doorheen ! :winter
Raar maar waar, probeer het maar eens uit!
Vervolgens een stuk issolatie over de speakers geplakt (om te testen) en nog steeds tocht , maar minder.
We zoeken verder.
De oplossingen van sommigen zijn niet slecht (bijverwarmer, vloermatjes met verwarming enz...) maar zijn mijn inziens maar een lapmiddel. :muur
De échte reden dient achterhaald en opgelost !
Enne , het dient gezegd , de Vito heeft er helemaal geen last van, :ie in tegendeel, mijn collega rijdt een vito en we hebben enkele dagen samen naar een klant gereden en gewisseld van bus. :muur
Het was even wennen; de verwarming deed het stukken beter !
(jaja, sommigen zullen het er moeilijk mee hebben maar .... de waarheid kwetst !) :nuts :nuts

Zoeken we verder naar oplossingen ??? :wjw

Groetjes uit terhagen ,

John.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: koud kouder koudst

Bericht door Guus NLB »

John, als jij de oplossing vindt dan moet je wat mij betreft met stip bij de T5 tips & trucs komen te staan :goodidea :proost :klappen
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koud kouder koudst

Bericht door Danny »

Gisteren effe bij de dealer geweest om een Golf 6 te bestellen en tegelijk de problemen aangekaart van de verwarming, was hem totaal onbekend, zij gingen vaak met de Multivan naar de wintersport en hadden nooit last van een slecht op temperatuur komend motorblok?? heeft een Multivan misschien standaard de koelvloeistof (bij-voor) verwarming erop???
Hoedanook mijn argumenten dat de verwarming gewoonweg lang op zich laat wachten opdat het blok slecht opwarmt werd als een slecht sprookje van de hand gedaan, dat de temperatuurmeter niet in het midden op 90° hoeft te staan om blok op bedrijfstemperatuur te hebben was ook wat??? Ik ben wel een motorfietssleutelaar (daar is weinig verwarmin aan) maar eenblok op temperatuur is een blok op temperatuur en als die meter zegt van niet dan is dat niet zo simpel zie ik dat... anders klopt die aanduiding voor geen meter...

Hoedanook, alle dingen zoals extra aanjagertjes (op koelvloeistof blok) hebben geen zin als de vloeistof niet heet genoeg is en je er 't motorblok nog meer mee koelt.

een bij-voorverwarmer moet erin komen en de rest probeer ik wel beter af te dichten en isoleren met allehande isomatjes.

wat laat ik nu plaatsen een webasto of welk ding staat er af VW in dat onder de 5 graden bijwarmt??

graag een goed adres om dit te laten plaatsen graag

Danny
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: koud kouder koudst

Bericht door appie »

Ik ben ook erg blij met m'n Vito kachel maar ik mijn T5 ervaringen met tocht nog maar even melden.

http://t5.testtechniek.nl/Wat%20hebben% ... ED5CD.html
Op de foto rechtsboven zie je de dwarsbalk die aan de bovenkant is afgedekt met een bekledingsmat onder deze mat zitten grote gaten die met een open verbinding naar buiten staan. Daar waait het lekker uit. Maar deze mat is op de MV na wegbezuinigd zodat de wind zo door de spreakers naar buiten waait. Wat heb ik gedaan, die gaten volgepropt met dempingswol afgeplakt en deze mat geplaatst.
Dat scheelt dus al bakken wind. Ook zit er linksboven een plastic plaat (daar zit de kachel voor rechtstuurders) Dit plaatje
Is dun en fragiel en vaak slecht geplaatst. Ook deze heeft een extra jas gekregen. Verder bodem beplakt en gaten afgeplakt links en rechts onder de A-stijl in de voetenruimte. Maar idd de verwarming is naadje.
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: koud kouder koudst

Bericht door BigRuud »

Dusssssssssssssss, allemaal ff het dashboardje er uit, wat isolatiewol er in en wat tape, en weg is de tocht. :yes

Appie neemt dit klusje aan voor 1000 ex btw, moet het jullie wel waard zijn, toch?
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: koud kouder koudst

Bericht door johnny van de voorde »

Hey ,

Dit is nu eens een reactie waar we wat aan hebben zie !

Met dank aan Appie voor de link. Ik zoek verder !

Een fijne zondag ondertussen,

John.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koud kouder koudst

Bericht door Danny »

Ik heb me eens effe met m'n hoofd onder 't dashboard gefriemeld (lampje erbij) ik merkte ook enkele "gaten" op :ie

aan de linkerkant kan je gewoonweg in 't plaatwerk kijken, aan de speakers boven zijn ook gaten grrrr
ga al die rotzooi afdichten en dan nog eens kijken, nog enkele andere dingen zijn ook voor ''isolatie"" vatbaar...

dan ook maar eens prijs vragen voor een Webasto... :zwaai
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: koud kouder koudst

Bericht door Danny »

Vandaag gebeld naar een vestiging van Webasto in Nederland want in België kon men mij geen vaste prijs geven voor de inbouw van een thermotop c ?? :huilen

1899€ met een digitaal klokje of zoiets...
Eens dat ding erin is 't euvel opgelost van een te traag -slecht- opwarmend blok en dito verwarming :jumpklap

Is er nog iets wat ik zeker moet bijnemen of is zo'n basis thermotop c met ingebouwde klok voldoende??
Als er gebruikers zijn die nog leuke (lees practische, handige) gadgets erop hebben dan hoor ik dat graag....

met groeten Danny :zwaai
Plaats reactie