Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

O wie weet raad auto trekt naar rechts

vragen over de T5
multivanv6
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2008, 22:32

O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door multivanv6 »

Beste lieden met ervaring.
Dit even in het kort ,
Heb een jaar geleden een nieuwe transporter kwb 174 pk tdi besteld.
Deze bij de dealer laten verlagen met gewoon de 17 inch solace velgen eronder.
Heb vanaf dag 1 problemen gehad met dat de auto als ik mijn stuur recht hield de auto naar rechts reed, moest als het ware constant tegensturen om de auto
recht te laten rijden.
Hier dus diverse malen terug naar de dealer geweest.
Hij is 4 x uitgelijnd en ze kregen het niet goed bleef naar rechts trekken.
Toen hebben ze het stuurhuis vervangen men dacht dat er geen 0 punt was.
Ook dit heeft niet mogen baten.
Toen met dealer kunnen regelen dat ze de auto terug namen wegens niet goed functioneren van een essentieel onderdeel van de auto.
Heb toen een multivan v6 besteld.
Om er zeker van te zijn dat ik niet hetzelde zou krijgen heb ik er abt veren onder laten zetten.
En wat blijkt nu weer de auto trekt (stuurt) weer naar rechts ze hebben hem weer opnieuw uitgelijnd maar ze krijgen hem niet goed.
Mijn vraag.
Heeft er iemand hetzelfde probleem.
Heeft de dealer het verlagen niet 100% gedaan.
Wie o wie krijgt krijgt men auto goed.
Is het probleem uitlijnen of komt het door het verlagen en moet je het maar voor lief nemen omdat volgens de dealer de chemetrie van de auto veranderd met verlagen????????
Hoor het wel
Dus als ik men stuur gewoon recht houd rijd de auto naar recht en niet recht door
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

multivanv6 schreef:Beste lieden met ervaring.
Dit even in het kort ,
Heb een jaar geleden een nieuwe transporter kwb 174 pk tdi besteld.
Deze bij de dealer laten verlagen met gewoon de 17 inch solace velgen eronder.
Heb vanaf dag 1 problemen gehad met dat de auto als ik mijn stuur recht hield de auto naar rechts reed, moest als het ware constant tegensturen om de auto
recht te laten rijden.
Hier dus diverse malen terug naar de dealer geweest.
Hij is 4 x uitgelijnd en ze kregen het niet goed bleef naar rechts trekken.
Toen hebben ze het stuurhuis vervangen men dacht dat er geen 0 punt was.
Ook dit heeft niet mogen baten.
Toen met dealer kunnen regelen dat ze de auto terug namen wegens niet goed functioneren van een essentieel onderdeel van de auto.
Heb toen een multivan v6 besteld.
Om er zeker van te zijn dat ik niet hetzelde zou krijgen heb ik er abt veren onder laten zetten.
En wat blijkt nu weer de auto trekt (stuurt) weer naar rechts ze hebben hem weer opnieuw uitgelijnd maar ze krijgen hem niet goed.
Mijn vraag.
Heeft er iemand hetzelfde probleem.
Heeft de dealer het verlagen niet 100% gedaan.
Wie o wie krijgt krijgt men auto goed.
Is het probleem uitlijnen of komt het door het verlagen en moet je het maar voor lief nemen omdat volgens de dealer de chemetrie van de auto veranderd met verlagen????????
Hoor het wel
Dus als ik men stuur gewoon recht houd rijd de auto naar recht en niet recht door
Hoi

Wij hebben dit ook voorgehad met onze t5. Hij heeft 2 dagen bij de dealer gestaan omdat ze het ook niet vonden. Uiteindelijk hebben ze onze bus veel meer naar links uitgelijnd dan normaal, en nu rijd onze bus mooi rechtdoor als je het stuur los laat. Oja onze bus is nog niet verlaagd.

Groetjes
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Jeroen T5 204 »

Die van mij heeft het ook. Met mijn 18 inch velgen en 235 banden is het erger als nu met mijn winterbanden. Breedte van mijn winterbanden is 205. Zowel voor als na de verlaging had ik er last van.

Ik heb de bus 3 dimensionaal laten uitlijnen met laserstralen op een nieuwe uitlijnbank. Alles was goed volgens de computer maar nog een minimale afwijking.

Heb hier al verhalen gelezen dat het zou kunnen komen door het subframe onder het motorblok. Die zou er iets scheef onderzitten.
Ik wil me hier nog eens verder in verdiepen. Het is niet storend maar ik erger me soms wel :lach :lach
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door janvb »

Mijne trekt ook een beetje naar links met 17" eronder
wanneer er 16" stalen velgen onder zitten met winterbanden 215 breed
rijdt hij mooi rechtdoor
Ik eens gehoord dat het met 235 of breder nog veel erger is
de oorzaak zit hem volgens mij ook een beetje in het feit dat wegen altijd een beetje naar rechts afhellen voor de waterafvoer.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

janvb schreef:Mijne trekt ook een beetje naar links met 17" eronder
wanneer er 16" stalen velgen onder zitten met winterbanden 215 breed
rijdt hij mooi rechtdoor
Ik eens gehoord dat het met 235 of breder nog veel erger is
de oorzaak zit hem volgens mij ook een beetje in het feit dat wegen altijd een beetje naar rechts afhellen voor de waterafvoer.
Wij hebben het eens een in industriepark geprobeerd, waar het rustig was langs de linkerkant gereden (spookrijden dus), waar de weg ook een beetje naar links gaat als je spookrijd, toen trok hij ook naar rechts. Daar heeft het volgens ons niets met te maken.

mvg yasmine & wesley
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Yasmine D & Wesley V schreef:
janvb schreef:Mijne trekt ook een beetje naar links met 17" eronder
wanneer er 16" stalen velgen onder zitten met winterbanden 215 breed
rijdt hij mooi rechtdoor
Ik eens gehoord dat het met 235 of breder nog veel erger is
de oorzaak zit hem volgens mij ook een beetje in het feit dat wegen altijd een beetje naar rechts afhellen voor de waterafvoer.
Wij hebben het eens in een industriepark geprobeerd, waar het rustig was langs de linkerkant gereden (spookrijden dus), waar de weg ook een beetje naar links gaat als je spookrijd, toen trok hij ook naar rechts. Daar heeft het volgens ons niets met te maken.

mvg yasmine & wesley
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door edjeraketje »

Bovenstaande klachten zijn bij meerdere T5 rijders bekent. Grootste oorzaak is dat het subframe er niet juist onder zit.
Ik ben samen met uitlijnbedrijf Lammert v/d Meulen een aangepaste schotel aan het maken zodat je toch stelmogelijkheden krijgt. We proberen dit in de komende 1 a 2 weken op 2 probleemgevallen uit. Planning is om 1 van de 2 komende week al aan te passen.Ik hou jullie wel op de hoogte
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Jeroen T5 204 »

edjeraketje schreef:Bovenstaande klachten zijn bij meerdere T5 rijders bekent. Grootste oorzaak is dat het subframe er niet juist onder zit.
Ik ben samen met uitlijnbedrijf Lammert v/d Meulen een aangepaste schotel aan het maken zodat je toch stelmogelijkheden krijgt. We proberen dit in de komende 1 a 2 weken op 2 probleemgevallen uit. Planning is om 1 van de 2 komende week al aan te passen.Ik hou jullie wel op de hoogte
Zelfde wat ik dus al vertelde over het subframe, ben benieuwd welke aanpassingen jullie doen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door edjeraketje »

Is een topic van mij van 22 augustus vorig jaar en 13 april van dit jaar, heb toen samen met uitlijnbedrijf v/d Meulen hier ook al wat tijd ingestoken. Ook destijds kwamen er al klachten binnen op het forum. Appie zijn bus is er toen ook heen geweest in 2006 en kwam er toen beter vandaan. Maar de klacht bleef en dhr v/d Meulen gaf toen ook al aan dat vele bussen die hij reeds had uitgelijnd deze kwaal vertoonden. Niet dat het nu normaal mag zijn.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dan heb ik het toen waarschijnlijk gelezen of gehoord van Appie (Marcel).
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
multivanv6
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2008, 22:32

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door multivanv6 »

Oke mensen als ik het goed begrijp zit dus het subframe er scheef onder.
Als het een bekend probleem is bij de t5 rijders moet het toch ook bekend zijn bij volkswagen/importeur??
Weet men daar dat het subframe scheef zit en dit de oorzaak is van het naar een kant trekken.
Had destijd onder de transporter 17 inch zitten en onder mijn multivan nu 18 inch ze hebben gewoon precies hetzelfde probleem.
Als ik men stuur los laat duikt ie gewoon rechts de vangrail in.
Wat mij ook opvalt is dat als ik vanuit stilstand ineen gas geef je het stuur naar rechts ziet trekken(draaien) waar normaal bij een auto het stuur recht blijft heeft deze dat niet.
Hoe weet je dat het subframe eigenlijk scheef zit???Hebben de multivan v6 ende t5 tdi s precies hetzelfde onderstel???
Zou graag mijn dealer ermee willen confronteren ik het zeker opgelost wil hebben .Dat zij anders maar zo'n verstelbare schotel moeten ontwikkelen voor de toch best veel voorkomende klacht.
Laatst gewijzigd door multivanv6 op 08 dec 2008, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door edjeraketje »

multivanv6 schreef:Oke mensen als ik het goed begrijp zit dus het subframe er scheef onder.
Als het een bekend probleem is bij de t5 rijders moet het toch ook bekend zijn bij volkswagen/importeur??
Weet men daar dat het subframe scheef zit en dit de oorzaak is van het naar een kant trekken.
Had destijd onder de transporter 17 inch zitten en onder mijn multivan nu 18 inch ze hebben gewoon precies hetzelfde probleem.
Als ik men stuur los laat duikt ie gewoon rechts de vangrail in.
Wat mij ook opvalt is dat als ik vanuit stilstand ineen gas geef je het stuur naar rechts ziet trekken(draaien) waar normaal bij een auto het stuur recht blijft heeft deze dat niet.
Hoe weet je dat het subframe eigenlijk scheef zit???Hebben de multivan v6 ende t5 tdi s precies hetzelfde onderstel???
Zou graag mijn dealer ermee willen confronteren ik het zeker opgelost wil hebben .Dat zij anders maar zo'n verstelbare schotel moeten ontwikkelen voor de toch best veel voorkomende klacht.
Nu even een stap verder
En is dit eigenlijk een klacht waarbij je de koopovereenkomst mee kunt ontbinden???
Is bekend maar men heeft last van de "struisvogelziekte" nml je kop in het zand steken en hopen dat het wel voorbij gaat.
Onderstellen zijn gelijk, verschil in veren en dempers nagelaten.
Importeur heeft meer dan genoeg tijd gehad de afgelopen jaren maar ze zijn nog niet wakker, de dealers mogen eerst zelf de klus zien te klaren.
De bussen van 2 van mijn collega's vertonen dezelfde problemen, laat je dealer maar eens bellen met de dealer in Leeuwarden. Daar hebben ze al zoveel tijd eraan besteed en de oplossing is nog lang niet in zicht. Volgende stap: de bus naar Pon dan mogen ze laten zien wat ze waard zijn :bifun
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door appie »

Zoals mijn confrere hierboven al vermelde heb ik enorm veel plezier beleefd aan het naar rechts trekken van mijn ex t5.
Feitelijk komt het er op neer dat de wielbasis aan de linkerkant langer is dan de rechterkant. Door het subframe wat te verschuiven kan het verbeteren maar ik kwam niet vergenoeg en dan kan je uitlijnen tot je een ons weegt. Inderdaad met de smalle winterbanden was het stukken beter.
Neemt de bus!
multivanv6
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2008, 22:32

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door multivanv6 »

Zijn er meer leden op het forum die last hebben van dit probleem????????Wil de dealer ervan overtuigen dat ik niet de enige ben en dat het niet ligt aan het verlagen zoals zij beweren in combinatie met 18 inch votex velgen die gewoon door vw geleverd worden.
Als het abt verlagen (maar 4 cm en) originele vw velgen veroorzaken dit probleem toch niet , zoals we eerder gelezen hebben .
Veranderd de wielbasis dan door het verlagen?????Of zit het probleem al af fabriek???Waarom heeft de een het wel en de ander niet.Rollen toch allemaal identiek van de band in duitsland
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb ook het probleem dat de bus eerder naar rechts treks als rechtdoor gaat.
Is weliswaar maar iets, maar als je er extra op let toch vervelend.

Komt eigenlijk omdat de afstand tussen voor en achteras niet gelijk zijn, zoals Appie al zei.

Mijn wielbasis is rechts 2mm korter dan links, dus dat wil wel iets trekken natuurlijk.

Een uitlijner is bezig een verstelbare veerschotel te maken om misschien hier wat mee te kunnen verstellen en de wielbasis zo beinvloeden.
Mocht dat positief uitpakken dan zouden hun het zelf op het forum 'gooien' , en dan allemaal een nummertje trekken hé :toppie
Plaats reactie