Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kleine lekkage

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kleine lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

sjaakonderhoud schreef: Oh ja ik had een setje xenon H7 liggen en ga die inbouwen in mijn H4 koplampen, heb dan alleen geen grootlicht meer. Maar dat is dan toch niet meer nodig :ikrij
En weer zo'n ontzettend verblindende xenon-fan op de weg....

Een H7 lamp kun je niet of nauwelijks in een h4 koplamp monteren, het voetje is totaal verschillend en past niet in de koplamp.

Het voetje aanpassen is zonder speciale meetapparatuur en gereedschappen vrijwel onmogelijk.

Als de lamp niet exact goed in het koplamphuis zit zal het lichtbeeld niet kloppen en zul je hoogstwaarschijnlijk nog meer dan achterafmontage xenon zowieso al vaak doet, je tegenliggers verblinden :muur
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 21 dec 2008, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: kleine lekkage

Bericht door bartt4 »

inderdaad geen h7 monteren in een h4 koplamp licht beeld klopt totaal niet. Beter een andere set aan schaffen met h4 bixenon. andere setje verkopen op marktplaats of iets dergelijks. sucses met klussen .
RUBBEREXPRESS
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: kleine lekkage

Bericht door JJ@ »

kom hier maar met het hele spul dan ga ik je pomp enzo wel ff vervangen en dan laat je het setje xenon H7 hier maar achten die passen wel in me TINO :toppie jij geen vieze handen weer een droge auto en ik wat licht erbij :bifun :klappen :klappen
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Ik gebruik voor het ombouwen 2 H4 lampen, waarvan ik de voet ( de passende ring) eraf frees omdat deze zit gepuntlast, dan gebruik ik kneedbaar metaal voor montage van de H7 lamp

H7 schuif ik compleet door voet van H4 en met kneedbaar metaal "plakken" en laten uitharden maar.

Dat moet dan toch geen probleem zijn lijkt mij? H4 lamp is enkel zelf wat langer en breder. Lijkt mij dat je een probleem krijgt als je het andersom zou dan met de reflectie of heb ik het verkeerd?
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

bartt4 schreef:inderdaad geen h7 monteren in een h4 koplamp licht beeld klopt totaal niet. Beter een andere set aan schaffen met h4 bixenon. andere setje verkopen op marktplaats of iets dergelijks. sucses met klussen .
Verklaar dat eens met lichtbeeld? ben benieuwd eigenlijk en een beetje eigenwijs hoor :lach maar wil ook dan weten hoe het komt dat het niet klopt. Maar ik ga vandaag naar de zwarte markt en kan dan evt een h4 bi-xenon halen vandaar.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: kleine lekkage

Bericht door GerJol 716 »

Je moet er niet raar van opkijken als je de eerste beste keer bij de APK een afkeur krijgt op je koplampen.
Lijkt mij een hoop geklooi met iets waar wel een goede oplossing voor is, H4 bi-xenon erin zetten.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kleine lekkage

Bericht door Roger B. (11)61 »

de lamp die je in je H4 koplamp plaatst is vrij exact van afmetingen, de gloeispiralen zitten op een bepaalde plek, het brandpunt van je reflector. De voet van de lamp is zo geconstueerd dat ie maar op één manier in de koplamp past (en toch zijn er mensen die zo'n lampje er verkeerd ingepropt krijgen :muur )

Als je een ander type lamp in je koplamp zet heb je dus niet dat passende voetje (H7 flikkert zo door het gat volgens mij bij een H4 koplamp) daardoor zul je je lampje niet in het brandpunt van je reflector zetten en zal de lichtbundel dus niet de vorm en richting hebben zoals de koplamp ontworpen is, gevolg: boze tegenliggers en voor je rijdend verkeer, en afkeur bij apk.

Het lichtbeeld van een (h4) autokoplamp is een horizontale streep met aan de bovenkant een driehoek die van links naar rechts breder wordt. Dit beeld moet relatief scherp afgezet zijn. Heb je dit lichtbeeld niet duidelijk of te veel licht er omheen dan keurt een goede keurmeester de lamp erop af bij de APK

Het lichtbeeld wordt bekeken met het koplamphoogte afstelapparaat (kastje met lens dat voor de lamp gereden wordt en waar je in kijkt om de hoogte en zijdelingse afstelling te controleren. In zo'n kastje zie je bij een goed lichtbeeld het volgende
Afbeelding

Als het donkere stuk van het witte vlak te veel licht krijgt of die horizontaal/schuin omhoog lopende lijn niet scherp genoeg afgetekend is (en dat krijg je vrijwel 100% zeker als je H7 in een H4 koplamp gaat zetten) is dat apk afkeur.

Verder erger ik me dagelijks kapot aan Xenon-conversie gebruikende automobilisten omdat ze die Xenonset in hun gewone koplampen gemonteerd hebben, de glazen van gewone koplampen zijn niet helder, dit heeft te maken met lenswerkingen en is ontworpen voor de normale H4 lampjes. Stopt men hier een Xenon conversiekit in, dat vormen die oneffenheden in het lampglas veel strooilicht en DUS is zo'n xenonverlichting erg hinderlijk voor het overige verkeer.

Maar dit verhaal kan je 100 keer houden, de gemiddelde nederlandse automobilist met xenon conversie denk namelijk niet verder dan zijn eigen zicht, wat het effect van die (voor de bestuurder vrij perfecte) verlichting op het overige verkeer is, dat boeit meestal niet
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 21 dec 2008, 16:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: kleine lekkage

Bericht door koos 890 »

Met andere woorden : TE VEEL STROOILICHT . :politie
Doe maar zoals ze hier zeggen en BI- xenon erin . Daarna WEL het lichtbeeld ( dimlicht ) afstellen want je maakt het je eigen HEEL moeilijk .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Kijk dat is een interessant verhaal, ga het dan zeker niet doen, heb gewone lampglazen en geen heldere. Dan komt er dus geeeeen xenon in mijn bus jammer :bonk
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Nou ik heb mijn nieuwe pomp erop gezet, wat een hels karwei zeg. Kreeg mijn poelie niet los dus moest ie met pomphuis en al eraf, dus eerst dan maar mijn dynamo eraf gehaald en toen de pomp, kon niet mijn snaar vervangen omdat de snaar van de stuurbekrachtiging er nog voor zat en dat moest ik die er ook nog eens afhalen en dan weer op spanning brengen!!!
Met moeite de slangen los gekregen en dan nog die poelie overzetten, bleek 1 boutje te ver door te steken liep ie tegen de pomp aan, opgelost met een extra ringetje, gemonteerd alles en toen piepen als een gek, wat strakker gezet en dat hielp deels, dan maar binnenkort die twee riemen vervangen :yes
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Snaar blijft piepen!!! als een gek, is de oude dat wel. Hoe krijg ik die het makkelijkst gewisseld? Mijn snaar voor de stuurbekrachtiging zit er namelijk nog in de weg, moet ik die dan daarna met de handspannen of is die ook zelfspannend net als die van water? alvast bedankt voor jullie moeite, heb die bus morgen echt nodig voor mijn werk!
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kleine lekkage

Bericht door Johan191 »

SJaak, gooi op die riem eens een snufje talkpoeder, gewoon motorkap open en dan vanaf boven een klein beetje laten vallen bij de riem., op een draaiende motor dan hé. je weet wel die voor zachte billetjes :bifun Dat hielp bij onze bus altijd heel goed in het verleden. Ik heb ook lange tijd last gehad van een piepende snaar.
Niet geschoten is altijd mis :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kleine lekkage

Bericht door Multivan Generation »

verschil tussen H4 en H7 lampen, zit hem in de voet, de stekker en het belangrijkste, zoals Roger al aangaf, het brandpunt is heel anders.
Koplampen worden ontwikkeld om met een bepaald lamptype te functioneren.
Denk maar eens aan de natuurkunde lessen die vroeger gegeven werden, en dan met name het stukje optica :knipoog


@ Roger, je had ook niet in mijn koplampen moeten kijken :bifun :bifun :bifun :bonk :bonk
Wat is het donker daar bij jou in de buurt zeg :ie Het leek wel DD
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sjaakonderhoud
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 dec 2008, 19:19

Re: kleine lekkage

Bericht door sjaakonderhoud »

Johan191 schreef:SJaak, gooi op die riem eens een snufje talkpoeder, gewoon motorkap open en dan vanaf boven een klein beetje laten vallen bij de riem., op een draaiende motor dan hé. je weet wel die voor zachte billetjes :bifun Dat hielp bij onze bus altijd heel goed in het verleden. Ik heb ook lange tijd last gehad van een piepende snaar.
Niet geschoten is altijd mis :ikrij
Werkt wel hahahah :jumpklap Weet niet voor hoe lang, maar hoop lang. Heb het ook gelijk bij de buren hun auto gedaan, werd er gek van om zaterdagochtend al om half zeven wakker te worden :bonk
Plaats reactie