Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorwissel??

vragen over de T4
webfreak90
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008, 22:57

Motorwissel??

Bericht door webfreak90 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een t4 van 1995 met een 1.9d 1x motor.
Nou is deze motor defect (er is doorgereden zonder koelvloeistof)
Aangezien de motor er toch uit moet vroeg ik me af of er zonder veel ombouw ook een td motor in kon??
Zoja wat zijn de verschillen qua steunen e.d Kan de versnellingsbak er ook zo weer achter e.d..
Heeft iemand enig idee??
En is de motor van deze types een beetje snel en makkelijk te demonteren??
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorwissel??

Bericht door Pascal-141 »

Het blok van een 1.9D en 1.9TD is gewoonweg hetzelfde , dus dat kun je zo overzetten/inbouwen.
Alleen het voorste deel van de uitlaat zul je mee moeten vervangen , daar zit wel verschil op (door de turbo) .
En ik denk dat de radiator van een TD ook iets groter is dan die van een gewone diesel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorwissel??

Bericht door bartt4 »

alleen voorste deel uitlaat vervangen voor en td radiator is zelfde. Past dus allemaal zijn verder zelfde motoren
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorwissel??

Bericht door Pascal-141 »

bartt4 schreef: td radiator is zelfde. Past dus allemaal zijn verder zelfde motoren
De radiator van mijn 1.9TD was toch merkelijk groter dan die in mijn 1.9D (beide originele radiatoren)
Of zou dat met de verschillende bouwjaren te maken hebben ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorwissel??

Bericht door bartt4 »

volgens mij de bouwjaren inderdaad me groene had inderdaad een kleinere die was van 93 me witte bus (95) heeft zelfde radiator als van eenmaatje van me (1.9 1996) denk dat latere bouwjare de zelfde grotere radiator hebben gekregen
geld volgens mij ookvoor koppelings platen en remblokken schijven.
eerste serie waren er meerdere soorten meende ik
RUBBEREXPRESS
webfreak90
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008, 22:57

Re: Motorwissel??

Bericht door webfreak90 »

Hallo,

Oke dan ga ik dus op zoek naar een td motor! Weet er iemand zo een motorcode uit zijn hoofd??
En is zon motorblok er nog een beetje makkelijk uit te lepelen?? Denk voorfront er voorweg bouwen en
zo met bak en al eruit of niet?? Radiateur moet er zowiezo uit deze is lek, er zijn mensen die denken dat
ze met een brandend koelwaterlampje ook wel thuis konden komen. Maar die weet nu dat dat niet kan haha!

Groeten Patrick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorwissel??

Bericht door Pascal-141 »

webfreak90 schreef:Hallo,

Oke dan ga ik dus op zoek naar een td motor! Weet er iemand zo een motorcode uit zijn hoofd??
En is zon motorblok er nog een beetje makkelijk uit te lepelen?? Denk voorfront er voorweg bouwen en
zo met bak en al eruit of niet?? Radiateur moet er zowiezo uit deze is lek, er zijn mensen die denken dat
ze met een brandend koelwaterlampje ook wel thuis konden komen. Maar die weet nu dat dat niet kan haha!

Groeten Patrick

Een originele 1.9TD uit een Transporter heeft de ABL motorcode.

Er is veel plaats rondom een 1.9 blokje in een T4 , dus vrij makkelijk eruit te halen . Een stuk makkelijker dan de 2.5TDI's hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorwissel??

Bericht door bartt4 »

jep auto ff op stevige bokken zetten. front er uit, uitlaat los bij spruitstuk, steekassen los op de bak, stekkertjes en kabels los, schakelstang los van bak.
etc. en dan of met motor bokje takel of zoals mij pallet er onder blok op stoppen met stukken hout heftruck er bij en er uit.
Eruit deed ik laatse keer in anderhalf uur. er in op een zaterdag. moter is inderdaad een abl motor. tweedehand moeilijk te vinden of met hoge km standen revisie rond de 1000 tot 1500 euro hangt er beetje van af wat gereviseerd word. maar dan moet je nog een turbo spruitstuk etc.
Kan ook kijken om een golf 3 motor 1.9 td hoofdblok is zelfde alleen andere uitlaatspruitstuk ivm inbou zul je dat dan moeten aanpassen.
meeste tweedehand blokken die ik vond hadden tegen de 3 ton gedraaid. Heb zelf een revisie blok er in gekocht bij schaapbron joure.
incl revisiepomp verstuivers etc. sucses met de zoektocht
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Motorwissel??

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Bart,

Wat is de gemiddelde levensverwachting van een 1,9TD in een T4? Ik vraag dit omdat ik zelf volgend jaar ook over wil stappen op een T4 en me uiteraard aan het oriënteren ben.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motorwissel??

Bericht door Pascal-141 »

Doka Driekus schreef:Hoi Bart,

Wat is de gemiddelde levensverwachting van een 1,9TD in een T4? Ik vraag dit omdat ik zelf volgend jaar ook over wil stappen op een T4 en me uiteraard aan het oriënteren ben.

Groeten,
Erik
Die 1.9TD in een T4 doen best veel kilometers hoor .
300.000 is zeker geen probleem .
Maar er zijn er ook wel met véél meer dan dat hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motorwissel??

Bericht door bartt4 »

me groene had 420000 zonder problemen Me witte gekocht met 314000 Daar was ook onderblok nog netjes maar door ooit bij vorige eigenaar distributie riem eens gesprongen andere kop er op gekregen waar wat fout is gegaan in de montage. toen heb ik m gekocht bleek voorkamer los in 3e cilinder die dus kleppen beschadigde en zuiger plette. heb nu revisie blok er in gezet.
Inderdaad 3 ton draaien ze met gemak 5 ton ook mits normaal bereden maar denk dat dat geld voor vele motoren.
In princippe probleemloos en erg makkelijk in onderhoud. geen computers etc met setje ringsleutels wat oppen en paar schroevedraaiers kom je heel ver
RUBBEREXPRESS
webfreak90
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008, 22:57

Re: Motorwissel??

Bericht door webfreak90 »

Hallo,

Ben vandaag even rond wezen kijken. Nou kan een een gebruikte motor uit een golf 3 kopen voor 350 euro (1Y)
En een gebruikte motor uit een passat. Dit is een aaz motor een td dus. Deze heeft 200.000 gelopen en kost ook 350. Nou is mijn vraag is dit veel meer ombouw werk?? Of is dit net zoveel als bij de 1y?? Ik hoorde dat het carter omgezet moest worden... (Zitten hier bij de t4 andere schotten in ivm het schuin liggen van de motor ofzo??) Voor de rest leek de aaz me in grote lijnen gelijk... Alleen bij het uitlaat spruitstuk is de aansluiting van de voorpijp heel anders... Hoe wordt dit vaak gedaan??

Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen... Ben al heel blij met de hulp tot nu toe! Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorwissel??

Bericht door jos_br »

Houd er ook rekening mee dat het ontluchtingpijpje in de hoek voor het koelmiddel alleen bij de bus aanwezig is en niet bij de golf en passat. Dit zit er omdat de motor schuin naar voren hangt. Verder moeten inderdaad het carter en aanvoerbuis voor de olie omgewisseld worden.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
peter123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2008, 19:10

Re: Motorwissel??

Bericht door peter123 »

Hallo

€350 voor een gebruikt blok is niet veel geld, weet je zeker dat ze goed zijn eventueel met garantie? Geef anders wat meer geld uit bij een betrouwbare adres , dan koop je geen kat in de zak.

mvg Peter
webfreak90
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008, 22:57

Re: Motorwissel??

Bericht door webfreak90 »

Zo, ivm met weinig tijd e.d niet veel meer aan de t4 gedaan..... Maar ben vandaag weer eens ff verder wezen zoeken, motoren zijn idd zeer slecht te vinden. Maar heb er toch 1 gevonden.... Heb weer een gebruikte 1y motor erbij gekocht, deze komt ook uit een t4 en is gedemonteerd wegens schade aan de auto zelf. Motortje heeft 200.000 gelopen en ligt net een nieuwe riem op! Heb de schade auto erbij gezien en de teller stond idd op 2 ton. Heb uiteraard geen garantie op de motor heb hem bij een particulier gekocht en voor 350 euro durf ik nog wel een risicotje te lopen.... Een revisie motor is gewoon vele malen duurder en het is toch al een oude bus! Nu nog even een paar avondjes zien vrij te maken om hem er in te hangen! Ben in het bezit van een 4 koloms brug dus dat is het probleem ook niet! Denk dat het het makkelijkst is om de motor er onderuit te laten zakken met bak en al of niet??

Groeten
Plaats reactie