Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Sinds juni 2008 heb ik een kloppendgeluid onderin . Het blijkt mechanisch te zijn.
Maandag 5 januari naar de Bovag garage. Wie herkent dit ? Heeft dit met drijfstang of iets dergelijks te maken ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

:ie rijd je daar dan al een half jaar mee rond????????????????????????

als het drijfstanglagers zijn dan heb je kans dat de schade nu dus (onherstelbaar)veel groter is dan een half jaar geleden....

"een kloppend geluid vooronder" is een te vage beschrijving om een sluitend antwoord te kunnen geven.

Wat voor motor? hoe oud? hoeveel km gelopen? WAAR hoor je het (links rechts midden) Wanneer hoor je het ? stationair? bij optrekken? snelheids of toeren afhankelijk? enz enz. Hoe meer informatie je verstrekt, hoe groter de kans dat iemand je een zinnig antwoord kan geven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
siebrand 804
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:14
Locatie: volendam
Contacteer:

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door siebrand 804 »

als het rechts is heb je grote kans dat het je trildemper is van de krukas poelie heb ik ook gehad gr siebrand :driveT4
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, het is een 2.5 TDI 102 pk ACV motor van 1999.
191000 km.
Het kloppend geluid hoor je altijd. Brandstofpomp is op tijd gezet, dieselreiniger toegevoegd. Het ligt dus niet aan de brandstoftoevoer, verstuivers etc. Het geluid is dus mechanisch en het sterkst rechtsonder.
Bij 175000 km begon dit geluid. VW dealer kon er niets mee, had dus die brandstofpomp op tijd gezet.
Bovagdealer had eerst maar eens een brandstofreiniger toegevoegd. Vandaag bij de BOSCH service geweest en adviseerde dus om onderin de motor te kijken wat er te zien is, kan dus wel die trillingsdemper zijn.
Ik ben benieuwd.
Geen olieverbruik en geen hoger brandstofverbruik. Onderweg met radio zacht aan hoor ik het geluid niet eens.
Ik houd jullie op de hoogte . :T44EVER
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door matje86 »

hebben ze je opvangbak wel vast gezet?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

zit prima vast!! :T44EVER
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik vermeld nog even dat ik in februari het 2massavliegwiel en de koppeling heb laten vervangen, kan er daarna iets mis gegaan zijn ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Multivan Generation »

Hoe zijn je schokdempers?
Het zou ook kunnen dat de rubbers hiervan een beetje weg zijn,
waardoor je metaal op metaal hoort kloppen..
Of de stabilisatorstang rubbers aan de voorzijde?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Hoe zijn je schokdempers?
Het zou ook kunnen dat de rubbers hiervan een beetje weg zijn,
waardoor je metaal op metaal hoort kloppen..
Of de stabilisatorstang rubbers aan de voorzijde?
dat is allemaal rit afhankelijk, dus niet hoorbaar als je stilstaat, Hij zegt dat je het altijd hoort.

Blijf het link vinden om met zo'n geluid in je motor door te rijden als je niet weet wat het is, maar dat moet je zelf weten.

Als je het vooral van rechts hoort dan zou ik eens beginnen met de krukaspoelie te (laten) controleren, als die speling heeft omdat het rubber aan gort is dan maakt dat ook rare geluiden.

Dieseladditieven die verstuivers reinigen.... leuk en aardig maar geen garantie dat je eventuele problemen daar dan ook mee oplost (zelfs neit als het om vervuiling gaat) Als je wil weten of je verstuivers goed zijn is daar maar één manier voor: Demonteren en laten testen .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ja dat doorrijden vind ik zelf ook wel link vandaar dat ie 5 januari absoluut voor verder onderzoek gaat. Het geluid is er dus altijd, is dus mechanisch, hoop dat het meevalt .

Ik vind het ook vreemd dat de garages waar ik geweest ben VW en Bovag het niet erg serieus nemen.

Op MIJN verzoek willen ze dan wel verder kijken, vandaar dat ik direkt aan het begin van het jaar meer duidelijkheid wil.

Op de snelweg hoor ik het geluid bij constante snelheid eigenlijk niet meer, wel weer bij accelereren.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, in hoeverre is het echt mechanisch, zou het geluid ook door een verstuiver veroorzaakt kunnen worden ? Wat gebeurt er bij een slechtwerkende verstuiver of niet werkende verstuiver.
Ik heb sinds ik dit geluid heb wel veel meer zwarte rook met optrekken.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

als een verstuiver niet goed werkt vernevelt ie niet goed, je krijgt dan te grote druppels diesel in je cilinder, dit kan allerlei ongecontrolleerde verbrandingsverschijnselen in je cilinder ten gevolge hebben (klopgeluiden/nagelen)

de opmerking dat ie het bij constante snelheden niet doet maar bij accelereren weer wel EN de opmerking over meer rook sinds dit geluid hoorbaar is doen mij vermoeden dat het toch weleens een verstuiver/inspuitpomp probleem zou kunnen zijn.

Slechte verbranding kan lelijke schade aan je zuigers veroozaken (gat in je zuiger branden) met eventueel cilinderwandschade tot gevolg (krassen van metaaldelen die van je zuiger afkomstig zijn) en eventueel ook nog cilinderkopschade (metaaldelen van zuiger die tegen/tussen je kleppen komen)...... ook daarom weer niet echt verstandig dat je er al een half jaar mee rond rijdt, hoop dat alles voor je mee valt. Als ie verder nog goed loopt zal het nog wel meevallen, maar ik zou er liefst helemaal niet meer mee rijden als het de mijne was (maar dat had ik dan in Juni al niet meer gedaan)

Ook verkeerde pomptiming kan rare geluiden in je motor veroorzaken en rook creëren, Timing zou ik als eerste laten checken, dan verstuivers er uit en testen, eventueel meteen met endoscope in de cilinder kijken of er iets van schade zichtbaar is (al hebben de meeste garages geen endoscope) en als dat allemaal goed is pas de grote onderzoeken starten.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Bedankt voor je bericht, ik neem je bericht mee naar de Bovag dealer. ik snap ook niet dat ik zolang om de tuin geluid wordt, in Juni een grote beurt gehad en in december een kleine beurt maar niemand die zegt he er zit ergens een kloppend geluid, ik moet er dus zelf mee komen. :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

, toch niet zo'n bijster goede garage? zit je niet in de buurt van een hier als goed en betrouwbaar bekende garage toevallig? overstappen is een overweging die je maken kan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: kloppend geluid in de motor onderin, wie herkent dit ?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, de verstuivers zijn getest, waren goed, de brandstofpomp is op tijd gezet. De auto rookt aanmerkelijk minder en maakt ook minder lawaai. Het kloppende geluis is een stuk minder geworden, de motor is wat stiller.
Verder is er niets bijzonders ontdekt.
Plaats reactie