Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Twee massavliegwiel

vragen over de T4
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Twee massavliegwiel

Bericht door ossie38 »

Beste T4 rijders,

Volgende week wordt de drukgroep en koppeling van mijn bussie vervangen :jumpklap . Nu had de monteur het over een Tweemassavliegwiel van Valeo. Hij heeft het bij meerdere auto's ingezet zoals Golf en Passat. Nu trilt mijn motor ook dus denk ik dat de massavliegwiel ook vervangen moet worden. Heeft iemand ervaring met de Tweemassavliegwiel op de T4? Met de tweemassavliegwiel kom je ook goedkoper uit. :toppie Altijd goed natuurlijk als je hetzelfde voor krijgt.

Gaat om een 2.5 tdi 150pk AXG motor.

Alvast allemaal een fijne jaarwisseling en een gelukkig en T4 vol 2009. :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Geen idee of die van Valeo goed danwel beter is dan andere merken (VW en??)

dat je een 2massa vliegwiel nodig hebt...moge duidelijk zijn, als je een vast vliegwiel monteerd (ter vervanging van een of ander merk beschikbaar) dan moet je ook een andere koppelingsplaat erin hebben. Verder is er niet voor niets voor de constructie van het TweeMassaVliegwiel gekozen, dit dempt trillingen en (volgens mij bij de t4 niet toegepast) men kan per cilinder de versnelling meten waardoor de computer per cilinder de inspuiting kan aanpassen en zo de motor gelijkmatiger laat lopen.

Trillen van een motor hoeft natuurlijk niet per definitie uit het TMV te komen, dat kan veel verschillende oorzaken hebben. Wel is het verstandig om het TMV te controlleren en bij twijfel meteen mee te vervangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door pluuke »

Als ik je verheel lees klinkt het alsof de monteur voorstelt om een twee-massa vliegwiel te monteren, alsin -dat zit er nu nog niet in- ??
Of bedoel je dat hij voorstelt om een Valeo TMV te gaan monteren ipv van de "originele" (is dacht ik van LUK).

Hoedanook, in een AXG zit in ieder geval al een TMV.
Volgens T4-wiki zit die zelfs in alle 5 cilinders vanaf 1996.
Overigens als je gaat vervangen, wordt aangeraden om ook meteen de krukaskeerring te vervangen (je bent toch bezig....en hebt het daar niet iedere dag open liggen)

Dat TMV is een duur ding (±500 euro), dus deze wat dat betreft "uit voorzorg" vervangen gaat wel ver...wat is de km-stand ?
Eerst maar eens alle andere mogelijke oorzaken van trillingen onderzoeken, bv de trillingsdemper.

Er is trouwens een topic geweest waarin Dennis 449 het tegenovergestelde heeft gedaan, van TMV overgestapt naar een "gewoon" vliegwiel.
Dus dat kan ook.
Je kunt je ook afvragen of het allemaal wel zo nodig is om zoiets als een vliegwiel zo "ingewikkeld" te maken....het heeft ook niet het eeuwige leven (een ordinair vliegwiel bij wijze van spreke wel) en het kost weer een bak duiten als het zover is. En wat is nou echt het verschil in loopcultuur ? Het TMV is vooral werkzaam bij lastwisselingen en bv motor afzetten, eenmaal op snelheid heeft het geen enkel / nauwelijks nut.

Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door ossie38 »

Hi Pluuke en Roger,

Eerlijk gezegd weet ik niet of er een normale of een TMV erin zit. Wat ik wel weet is dat de motor ook begint te bonken als ik hem op de snelweg op zijn staart trap. na de 140 is dit weer weg. Balancering en uitlijning zijn prima. Toch wordt de MVW gecontroleerd. Mocht dit echt hierdoor komen wordt deze uiteraard vervangen.

Deze monteur heeft mij verteld dat de TMV alleen is te verkrijgen van Valeo. Een nieuw product. Is er dan nog een originele van volkswagen. Wat ik heb begrepen is dat de koppelingsset en TMV in elkaar zit.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Elke TDI in de T4 (af fabriek geleverd) heeft een tweemassavliegwiel, ik vermoed dat elke TDI van VAG dat heeft (1900 TDI in passat in elk geval wel). Dus uiteraard is dat ook origineel te verkrijgen en zoals Pluuke al zei, LUK is volgens mij de toeleverancier die de "originele" van vw maakt.

Ik zou zelf nooit overstappen op een vast vliegwiel, het ding zit er niet voor niets met dempende werking, dat is om oneenparigheid van het draaien van de motor te dempen (een 5 cilinder draait nooit echt mooi rond zeg maar en dat vangt zo'n vliegwiel een beetje op)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door René »

150PK heeft gewoon een twee massa vliegwiel.
Twee massa vliegwiel krijgt de grootste klappen bij optrekken vanuit stilstand, daarna "bijna" niet meer.

Wanneer je tmv dus stuk is en je zou vanuit stilstand optrekken dan klapperd de auto/motor erover. Voelt aan als een een niet wel niet wel niet wel pakkende koppeling. Dit gaat gepaard met hevig gebonk in het vooronder. Dit voel je met name aan de bodemplaat bij de voeten.

Voor een 150 pk (AXG/AHY ) is geen vast vliegwiel leverbaar. Kan wel gemaakt worden, maar dan zijn de ontwerpkosten voor jouw $$$$$$$$$$ kassa......
Weet dat de kleinere tdi's veel problemen kunnen hebben met het tmv en dat er net zo als de slippende koppeling van de 88pk versie ook een slechte serie tussen heeft gezeten ( voor de kleinere diesels 1.9tdi enz....)

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

Berrie en Rene schreef:Voor een 150 pk (AXG/AHY ) is geen vast vliegwiel leverbaar. Kan wel gemaakt worden, maar dan zijn de ontwerpkosten voor jouw $$$$$$$$$$ kassa......
Weet dat de kleinere tdi's veel problemen kunnen hebben met het tmv en dat er net zo als de slippende koppeling van de 88pk versie ook een slechte serie tussen heeft gezeten ( voor de kleinere diesels 1.9tdi enz....)

René
Bij de 2.0 TDI is er zelfs voor sommige modellen een terugroep actie voor geweest..

2 massa vliegwiel heb je van verschillende merken, LUK, Sachs, en wellicht Valeo ook wel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

om niet meteen een nieuw topic aan te maken deze maar even gebruiken

zijn er nog ervaringen betreffende de tmv van andere merken ? de originele uit etka is ietsje duurder dan een luk, voor het geld hoef je het niet te doen want ze zijn toch wel duur,

we jammer dat dit nu ook alweer komt maarja dit is eigenlijk onderhoud
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door stijnh »

is dat prijsverschil tussen gewoon vliegwiel en 2-massa zo groot?
ik vraag mij eigenlijk wel af hoe groot het verschil is.

wat is eigenlijk het belangrijkste doel van dat 2-massa vliegwiel?
trillingen opvangen tijdens het rijden of schokken bij het schakelen of voor beiden even belangrijk?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door dennisvt4 »

een originele kost rond de 8 a 900 euro dit is met koppeling maar zonder druklager die kost ook nogeens 150 euro en dan komt er nog wat klein prul bij

een vast vliegwiel is natuurlijk een stuk goedkoper maar ze zullen het niet voor niets erin hebben zitten
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door ossie38 »

Intussen ook vervangen bij mij,

Tweemassavliegwiel, druklager, drukgroep en koppelingsplaat. Origineel allemaal van VW via PON

Kosten inkoop met korting €950,-

Laat het door een vriend doen die nu een eigen garage heeft. Heeft bij VW gewerkt.
Gebruikersavatar
goldensax
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:02

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door goldensax »

Ik heb een T4 uit 1998 en daar is laatst een een massavliegwiel vervangen (deze was gebroken) naar een twee massa. Vreemd dat personen zeggen hier op forum dat alle T4's een dubbele al hebben. Klopt iets niet?
Nu vindt ik de mechaniek niet lekker klinken, een ratelend/kloppend geluid bij optrekken. Garagehouder zegt dat dit het vliegwiel is.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt mij in de oren dat het misschien de gaffel van het vaste druklager is, die wat los zit.
Bijvoorbeeld omdat de garage daar niet goed naar gekeken heeft bij het terug monteren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door ladanivabelgium »

Bij onze 88 pk (gechipt naar 112) is pas het vliegwiel en de koppeling vervangen. Ik heb een LUK kit online besteld voor +- 500€. Ik wilde geen vast vliegwiel omdat het dubbelmassavliegwiel er toch niet voor niks in zit. De bus heeft nu 435 000 gelopen en er zat een Luk in. Ik ga er vanuit dat vliegwiel/ koppeling nu 2x vervangen is. +200 000 km voor een set dus. Daarvoor ga ik geen 100 of 200€ besparen door een vast vliegwiel te monteren
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Twee massavliegwiel

Bericht door Erdem50 »

goldensax schreef: 11 dec 2020, 12:24 Ik heb een T4 uit 1998 en daar is laatst een een massavliegwiel vervangen (deze was gebroken) naar een twee massa. Vreemd dat personen zeggen hier op forum dat alle T4's een dubbele al hebben. Klopt iets niet?
Nu vindt ik de mechaniek niet lekker klinken, een ratelend/kloppend geluid bij optrekken. Garagehouder zegt dat dit het vliegwiel is.
Jou bus is dan het enige wat niet klopt. Origineel hebben alle 2.5TDI modellen een 2MV
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie