Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

O wie weet raad auto trekt naar rechts

vragen over de T5
Sahied
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2009, 06:05

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Sahied »

Nu dat je het zegt.

T5 174 getuned, verlaagd met R18 255/45 sport cont 3 banden
Ik vervang ze om de 6 maanden.
Hij is een maand geleden uitgelijnd, maar niks mocht baten.
Trekt lichjes naar rechts

Alle reactie zijn welkom.
Sahied
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2009, 06:05

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Sahied »

Ik heb dezelfde probleeem.
Een maand geleden nieuwe sport conti 3 gezet.
Auto is 4x uitgelijnd.
Bandenmaat is R18 255/45. T5 174 getuned en verlaagd.

Nog steeds het probleem.

Alle reactie's zijn welkom :driveT5
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Viking64 »

Ok, dus met een T5 ben je dus continu aan het tegensturen naar links.....
Dan moet je dat toch ook aan de banden gaan zien... linker kant meer afgesleten dan de rechterkant?

Dus dat is dan 1 kinderziekte die nog niet genezen is... of is er nog meer .....??
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door harry t5 191 »

Viking64 schreef:Ok, dus met een T5 ben je dus continu aan het tegensturen naar links.....
Dan moet je dat toch ook aan de banden gaan zien... linker kant meer afgesleten dan de rechterkant?

Dus dat is dan 1 kinderziekte die nog niet genezen is... of is er nog meer .....??
Dat is natuurlijk niet bij alle t5's, die van mij gaat echt recht uit hoor!
Je kunt het stuur gerust even los laten. :knipoog
Maar mij bus is gewoon standaard,dus niet verlaagd!
Durf het haast niet te zeggen,maar;
Komt het misschien toch van de bredere banden?
Blijft natuurlijk vervelend als je steeds tegen moet sturen.
Er was toch iemand mee bezig om de oplossing te maken voor dit proleem? (Appie?)
't Was iets met het sub frame ofzo.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Thé Vier »

Mijn California is ook een bermzoeker.
Onprettig rijden met zo'n vakantiebussie.
Krijg er wel sterkere armen van.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door appie »

Het komt er feitelijk op neer dat de wielbasis links langer is dan de rechterkant . Door het subframe naar links te verschuiven (denk aan een paardenkar) los je dit probleem op. Maar mijn bus kon niet ver genoeg.

Met uitlijnen voor je een soort tegenstuur actie uit maar echt natuurlijk is dit niet (als ik over een weg met negatieve wegverkanting , of op de linkerbaan reed kreeg je soms een sterke reactie om naar links weg te trekken.)

Verlagen of brede banden versterken dit effect vaak. Met mijn Bridgstone winterbanden op staal had ik het minste last.
Neemt de bus!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door vaniac »

Mijn T5 met lange wielbasis trekt ook al vanaf het begin enigzins naar rechts. De uitlijning is al een paar keer gecontroleerd, maar telkens ruim binnen de toleranties bevonden.
Ik krijg telkens meer de indruk dat het ontwerp van de voorwielophanging met Mcpherson veerpoten de oorzaak is. Volgens mij is deze bij de T5 extreem gevoelig voor sporen en bolling in het wegdek. Bij vlakke en nieuwe wegen heb ik er namelijk geen last van. Ga ik op een bol wegdek aan de linkerkant rijden, dan wil mijn T5 naar links :ie :ie :ie . De T4 heeft dubbele draagarmen en is niet gevoelig voor de toestand van het wegoppervlak :klappen :klappen :klappen .
Ik denk dat dit het gevolg is van kostenbesparing. Mcpherson veerpoten zijn namelijk goedkoper in de produktie dan een systeem met dubbele draagarmen. Verder heb je doorgaans nauwelijks correctiemogelijkheden bij afwijkingen aan de geometrie bij Mcpherson veerpoten :bonk :bonk :bonk .
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door erik 924 »

Heeft onze t5 ook allemaal meegemaakt!
Verlagingsset verwijderd en michelin banden eronder en het was weer super.Hoe breder de banden hoe slechter de sporing!!!!!
Winterbanden zijn 215 en die sporen nog beter!
Verstelbaarheid subframe is bij t5 wat betreft het uitlijnen een crime. Bij T4 was dit makkelijker goed te stellen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dit is echt wel een lang bekende T5 kwaal, mijn 2004 T5 had dit ook (vrij beperkte mate) originele 16 wielen niet verlaagd. heel gevoelig voor aflopen van de weg, minste of geringte liep ie naar rechts weg.

In die tijd (april 2004-september 2005 is dit ook vaak ter sprake geweest in dit forum.

Donald4Motion schreef: Komt eigenlijk omdat de afstand tussen voor en achteras niet gelijk zijn, zoals Appie al zei.

Mijn wielbasis is rechts 2mm korter dan links, dus dat wil wel iets trekken natuurlijk.
het gevolg van de fout is dat de wielbasis verschilt tussen links en recht, maar het wielbasisverschil is niet de oorzaak.

Wat ik bedoel:

Als voor en achterwielen bij rechtuit stand in evenwijdige vlakken liggen is er niets aan de hand (wat spoorgedrag betreft) , al zat er tien cm wielbasisverschil tussen links en rechts.

Komt het wielbasis verschil uit het feit dat een van beide assen (of alletwee) niet haaks op de hartlijn van de auto staan, DAN merk je dat wel aan het spoorgedrag.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Thé Vier »

Dat naar rechts trekken door het verschil tussen links en rechts is onzin.
Mijn eerste Renaultjes 4 en 6 en ook de Kever hadden Torsievering en daardoor was links ook niet gelijk aan rechts.
Scheelde bij de 4 geloof ik 6 cm.
Reed gewoon recht uit.
Ik denk, dat het subframe aannemelijker is.
Mij Cali staat op standaard schoeisel, maar trekt wel naar rechts.
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door wersitime »

Dit probleem had ik met zomerbanden ook heel erg. Met winterbanden niet gek genoeg. Maar er zat wel spanningsverschil in de zomerbanden, misschien was dat wel een deel van de oorzaak. Ik ervaar wel dagelijks nu dat vrijwel elke weg schuin naar rechts afloopt vanwege de regenwaterafvoer en ook met winterbanden wil hij dan naar rechts. Een weg die dit niet heeft dus echt vlak is daar merk je niets en loopt hij rechtdoor. Ik ben eens links gaan rijden op zo'n aflopende weg (er was geen ander verkeer hoor) en jawel nu wilde hij naar links. Mijnconclusie tot nu toe is: Het ligt aan het aflopen van de weg, er is verschil of je zomer of winterbanden rijdt, en hij is gevoelig voor een klein beetje spanningsverschil in de banden. Maar goed dat is mijn ervaring heb er ook verder geen verstand van.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door EricP »

Met de Vento had ik er las van: trok naar rechts, bande L+R omgedraaid trok naar links.
Nieuwe banden erop en hij ging rechtdoor :gekte :nuts
De T5 gaat gewoon rechtdoor.

Groet EricP
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door alfagek »

Ik rij met 275-35-20 onder mijn nieuwe T5, maar gewoon rechtdoor hoor geen last. :ikrij

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
kepperke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2010, 20:05

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door kepperke »

als je het scheef trekken van je t5 wilt oplossen ga dan naar Autoparts Roermond toe deze heeft het probleem waarmee ik al 5 maanden de deur plat loop bij de dealer en Pon voor me opgelost :jumpklap
APR ROERMOND BEDANKT!! :jump
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: O wie weet raad auto trekt naar rechts

Bericht door Donald4Motion »

Bij een goede uitlijner krijg je toch ook te horen of te zien dat alles op 0 staat?
Als ze gewoon binnen de fabrieks tolerantie's werken dan komt het nog niet goed.

Het is bekent dat de wielbasis van links en recht iets scheelt. Een beetje uitlijner kan dit ook opmerken en eromheen werken, maar in ieder geval even melden.
Plaats reactie