Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Betere remmen voor een T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

Heb de remklauwen met dubbele zuigers (Ate), remschijven 340 mm (Ate) en de remblokken (Textar) bij MR Auto besteld. Toch weer aanmerkelijk goedkoper. Nu nog op zoek naar de remzadels, zuigers, het kleinere montagewerk en de blikken beschermplaten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Multivan Generation »

edjeraketje schreef: 04 apr 2017, 18:21 Ik heb deze set er ook onder, hiervoor de Audi R8 6-pots met 380 mm. Ik moet zeggen dat de 340 mm mij prima bevalt. En wat minder ombouw werk van zomer naar winterset.
Gr Ed
Hoe werkt dat met je ABS dan, als je er zulke klauwen op zet?
En de rembalans tussen voor en achter?
En hoe was het met de banden- en remmen slijtage aan de achterzijde?

Groetjes Peter
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door edjeraketje »

ABS blijft gewoon naar behoren werken
Verschil in bandenslijtage door remmen is naar mijn idee niet te meten, voor slijt altijd sneller😉
De rembekrachtiger is gelijk aan de versie die ook in de Cayenne en de Touareg zit.
Verschil in rembalans is vrijwel te verwaarlozen, achter blijft neutraal.
Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Ralph Bakker »

Hansjepansje schreef: 04 apr 2017, 18:13 Oké, dat geldt met name voor non-OEM remmen lijkt me. Als ik originele VW remklauwen met 340 schijven monteer, die destijds (geloof in 2011) op de T5 gp werden gemonteerd, dan moet dat passen.
Zag een komplete nieuwe set op ebay voor 1150 euro. Flink bedrag, maar wel alles wat je nodig hebt.

Afbeelding
Mis nog de antiratelveer voor je blokken op deze foto.

Bij BMonderdelen hebben ze de klauwen momenteel voor 175incl per stuk liggen .

En dan bij misterauto of autodog je remschijven blokken en ankerplaten. dan denk ik dat je niet aan de 1000euri komt.
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

Bij Mr Auto gekocht: Ate remschijven 340 mm, Ate remklauwen dubbele zuigers en Textar remblokken voor totaal 468 euro incl. verzendkosten.
Bij Schaap & Bron: twee remzadels (gebruikt van een T5 uit 2011) voor 80 euro.
Bij Autodoc.de: vier geleidebusjes voor op de remzadels plus twee antiratelveren voor op de remblokken incl verzendkosten voor 70 euro.
Totaal ben ik nu dus ruim 600 euro kwijt voor deze dikkere remmenset. Niet gek toch?
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door edjeraketje »

Dat is zeker geen raar geld.
Als ik je een tip mag geven zou ik nog 2 setjes geleidebussen erbij bestellen. Je heb namelijk een harde en een zachtere versie. Die zachtere versie zorgt voor ruimte en dat kan een "trillend" gevoel geven bij het aanremmen. Ik heb destijds beide harde versies gemonteerd.

Gr Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

Ik bedoelde eigenlijk de metalen geleidebouten die in de geleidebusjes passen :bonk .
De remklauwen worden geleverd incl. de twee kunststof geleidebusjes. De één bevat een wit kunststof kokertje, dat zal de harde zijn. Waarom heeft de fabrikant slechts één geleidebus voorzien van dat witte kokertje? Zou de ander soms iets speling moeten hebben?
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door edjeraketje »

Er waren in het begin veel klachten over de klauwen, ik heb bekeken waardoor het zou kunnen komen. Logische redenatie was dat spelling de klacht veroorzaakt.
Zelf nooit last gehad van nadat ik beide van de harde versie had voorzien.
De keuze is aan jezelf😉
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

Oké, bedankt voor de tip!
:yes

Het spul weegt anders wel wat! De mopperende pakketbezorger :groteogen tilde zich een breuk en vroeg me wat er in die zware dozen zat. Remschijf 12,5 kg, remklauw 8 kg, remzadel 2,5 kg en doosje remblokken 3 kg. Totaal hangt er straks dus zo'n 50 kilo aan remmerij aan de voorkant!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De remzadels​ heb ik lekker schoongemaakt, ontvet en zilver gespoten. De rest is nieuw. Binnenkort monteren en kijken hoe dat remt!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Tanden vast in het stuur denk ik :ie :bifun :bifun
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

edjeraketje schreef: 12 apr 2017, 19:46 Er waren in het begin veel klachten over de klauwen, ik heb bekeken waardoor het zou kunnen komen. Logische redenatie was dat spelling de klacht veroorzaakt.
Zelf nooit last gehad van nadat ik beide van de harde versie had voorzien.
De keuze is aan jezelf😉
Heb twee (revisie) setjes bijbesteld... We gaan ze volgende week zaterdag monteren.
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

Zo, de nieuwe remmen zitten er onder... De remklauwen voorzien van twee verharde hulsjes, de oude boel gedemonteerd en stap voor stap de nieuwe remmen gemonteerd. Ervaren monteur heeft me geholpen met de remleidingen en het ontluchten.
Viel allemaal reuze mee. Samen was het relatief vlot gedaan. Bij het proefrijden valt het direct op; het eerste stukje rempedaal intrappen geeft een rustig gedoseerde vertraging en bij verder intrappen krijg je een fors krachtige vertraging. Juist dat onderste stuk, dat ontbrak er aan bij de oude remmen..

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou je wel willen adviseren, om de eerste honderden kilometers rustig de nieuwe set in te remmen.
De boel moet namelijk netjes op elkaar inlopen.
Voelledige remkracht is er nu dus ook nog niet,
is iets om rekening mee te houden..

Mooie set heb je er onder gezet.
Maar waar zitten nu precies die verharde hulsjes?
Ik zie dat nog niet helemaal voor me..

Geniet er van.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Hansjepansje
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 apr 2017, 23:27

Re: Betere remmen voor een T5

Bericht door Hansjepansje »

De kunststof geleidebusjes in de remklauwen, zie 12.

Afbeelding
Plaats reactie