Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

vragen over de T5
Plaats reactie
anmichel
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 okt 2010, 20:25

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door anmichel »

Je moet geen oude koeien vergelijken met jonge vaarzen.
natuurlijkrijdt een nieuwe wagen beter dan een "versleten" oud model.
Maar doe maar eens een proefrit met een nieuwe Viano 3.0 v6 224 pk automaat.
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Ernst »

anmichel schreef:Je moet geen oude koeien vergelijken met jonge vaarzen.
natuurlijkrijdt een nieuwe wagen beter dan een "versleten" oud model.
Maar doe maar eens een proefrit met een nieuwe Viano 3.0 v6 224 pk automaat.

Volgens mij staat er ook "duurste model" , volgens mij is dat die . . . . . . En die eerste 2 regels die je schrijft.......het zal wel, maar volgens mij begrijp je het niet helemaal wat ik schrijf :muur , geef niet hoor. Als een ieder maar blij is met wat die rijdt...... De Benz bevalt mij in ieder geval ERG slecht. Als ik vd week in de Ford (200 pk 5 cylinder, full options) stap zal ik weer wat vrolijker worden, alhoewel dat nog geen V.W. is. :yes

Maar maak je niet druk :wjw
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door mettesboy »

Ik was toen ik m'n nieuwe bus ging kiezen heel even aan het twijfelen tussen een viano v6 en de caravelle bitd handgeschakeld.
was nog net voor de facelift van de viano.
Over de motor kan ik simpel zijn, de v6 loopt veel soepeler maar...
1 verbruikt meer
2 enkel automaat (noem me oud, maar ik bepaal liever zelf wanneer ik schakel
3 achtertractie (ik rij vaak met slechts 100kg in de laadruimte (leeg dus) en dan vond ik die viano maar niks
4 interieur vond ik niks (maar da's smaak)

Heb nu de eerste 1500km erop zitten in de bitd 180pk en ik vraag me af waarvoor ik (persoonlijk dan) nog meer vermogen voor zou nodig hebben.
En hij verbruikt zo goed als het zelfde dan m'n vorige (en dat zal nog wel zakken als ie ingereden is) en dat was een 130pk (die verbuikte de eerste weken 11l en dat is gezakt naar 8,5l/100km. De eerste 2 tanken van de bitd geven me 9l/100km (en de wagen weegt dan nog eens 200kg meer leeg......

Enkel de toekomst zal uitwijzen of de bitd betrouwbaar is.
Ik heb het gevoel dat de motor absoluut geen moeite heeft om de kar voort te trekken (zit gemiddeld aan 2300-2400kg is wel nog geen 3t maar ja, hij doet alles soepeler dan m'n t5 2.5 dus......
I'm happy so far
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
T5harm
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2010, 14:59

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door T5harm »

Heb vorige week een leen vito 115 gehad omdat m´n t5 naar de garage moest.
Maar ik was toch heel blij dat ik hem weer kon gaan omruilen.
Wat mij opvalt is dat een vito echt als een ´´bus´´ rijd , en een t5 is meer een luxe wagen.
Nu heb ik 174 pk en wordt deze volgende week gechipt naar de 204pk maar dat vind ik dan echt genoeg wat betreft pk´s
ik weet niet hoe het bij de viano is, maar met mij t5 kan ik bij een licht nat wegdek niet voluit optrekken.

Verders ben ik het wel eens dat de vito lekker snel waarm wordt. Maar de zitpossitie is veeeeeeelee male beter als in een vito.
Maar ik zal in de toekomst de v6 van MB toch maar is een keer gaan testen.
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Harry4motion »

Daarom moet je dan ook de 4-motion hebben, kun je gewoon volgas weg. :ikrij Heb je tenminste de mogelijkheid om je PK's over te brengen op de weg. Dit mist de Vito, je hebt of achterwiel aandrijving met genoeg vermogen dat je alleen op de weg krijgt tijdens ideale omstandigheden. of 4 wiel aandrijving maar dan met zoveel minder vermogen dat je dit eigenlijk ook wel kunt benutten zonder 4 wiel aandrijving.
En hoe vaak hebben we in Nederland nou ideale omstandigheden? Als er geen sneeuw ligt, dan regent het wel, en anders liggen er wel weer bladeren op de weg.
Dus wil je in de zomer als het niet regent de snelste bus hebben, neem een Vito, wil je dit altijd koop een T5.
En ga je voor comfort en uitstraling dan is de keuze ook snel gemaakt.

Draadje loopt al aardig lang, het houdt een hoop mensen toch bezig.

Tsjaa je snapt het al, een VW fan he, kun je wel eens hebben op een VW forum :T54LIFE
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Roel »

Harry4motion schreef:Daarom moet je dan ook de 4-motion hebben, kun je gewoon volgas weg. :ikrij Heb je tenminste de mogelijkheid om je PK's over te brengen op de weg. Dit mist de Vito, je hebt of achterwiel aandrijving met genoeg vermogen dat je alleen op de weg krijgt tijdens ideale omstandigheden. of 4 wiel aandrijving maar dan met zoveel minder vermogen dat je dit eigenlijk ook wel kunt benutten zonder 4 wiel aandrijving.
En hoe vaak hebben we in Nederland nou ideale omstandigheden? Als er geen sneeuw ligt, dan regent het wel, en anders liggen er wel weer bladeren op de weg.
Dus wil je in de zomer als het niet regent de snelste bus hebben, neem een Vito, wil je dit altijd koop een T5.
En ga je voor comfort en uitstraling dan is de keuze ook snel gemaakt.

Draadje loopt al aardig lang, het houdt een hoop mensen toch bezig.

Tsjaa je snapt het al, een VW fan he, kun je wel eens hebben op een VW forum :T54LIFE
Ik heb ook een 4Motion het enige nadeel ervan is dat de rest van de mensen voor mij het niet hebben.... :gif
dus zelfs met sneeuw rij ik 30km/h waar ik makkelijk 70km/h kan.
Maar voor de rest bevalt het mij ook goed. :knipoog
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door hendrikus »

Harry4motion schreef:Daarom moet je dan ook de 4-motion hebben, kun je gewoon volgas weg. :ikrij Heb je tenminste de mogelijkheid om je PK's over te brengen op de weg. Dit mist de Vito, je hebt of achterwiel aandrijving met genoeg vermogen dat je alleen op de weg krijgt tijdens ideale omstandigheden.
of 4 wiel aandrijving maar dan met zoveel minder vermogen dat je dit eigenlijk ook wel kunt benutten zonder 4 wiel aandrijving.
Heb je weleens geprobeerd om met een 174pk of 180pk T5 met voorwielaandrijving volgas weg te komen bij NIET perfecte weersomstandigheden? Dit lukt je ook nog niet eens altijd met een 4motion uitvoering.
Ik vind de 174pk fwd versie met nat weer namelijk al een drama. Moet je erg uitkijken met gasgeven.

Zo is er voor elk model wat te zeggen. De een is VW gek en de ander vind maybe de Vito leuk. Ik ben van mening dat de nieuwe Vito wel geslaagd is qua ontwerp, maar vind de Transporter ook mooi.
Daarnaast word het nieuwe model vito met een 163pk versie geleverd icm 4x4 en eventueel automaat. Denk dan ook niet dat je het verschil van 17pk echt gaat voelen.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Klusman »

Mb verkoopt alleen maar 4x4 op zie hieronder komt uit prijslijst mb (online opgezocht)

ZG2 4x4 permanent
aicm. Vito 113CDI, 116CDI, aicm. automaat (G40) - € 3.091 ex
nicm. luchtvering (CL0), hoogdak (D03), comfort onderstel (CF7)

Komt dus ook nog bij

G40 Automatische 5-versnellingsbak
standaard op Vito 122CDI (staat deze er ook tussen, waar ben ik dit type vaker tegen gekomen :zwaai ) € 1.700 ex

4 motion kost bij op T5 € 2700 ex, met een haldex koppeling waar al veel automerken mee worden uitgerust.

Pakketen Mb iets uitgebreider, maar aan het eind van de lijn vergelijkbare accesoires duurder.
Ieder zijn wens , ik dacht gooi met wat cijfers.
Laatst gewijzigd door Klusman op 22 dec 2010, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door johnny van de voorde »

blijft leuk, word steeds moeilijker , toch ?
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Roel »

Ik zou voor de Ford Transit gaan :bifun :bifun :bifun
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door hendrikus »

Roel schreef:Ik zou voor de Ford Transit gaan :bifun :bifun :bifun
kan ook met 4x4 trouwens...

Of een dikke 5 cilinder 200pk en 470nm

@Klusman:

Maar als je goed rekend is een standaard bestelwagen Vito 4x4 goedkoper als een standaard 4motion 180 T5.

T5 kost 29.200 ex in de kwb
Vito kost 28.971ex in kwb ( 24.180+3091+1700=28.971)

Daarnaast heeft de Vito bestelwagen standaard centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, electr.ramen, electr. en verwarmde spiegels, verwarmde achterruit met wisser.
En dit zijn toch allemaal dingen die de T5 bus standaard niet heeft. Moet je allemaal in paketten bij kopen.
En ongetwijfeld zullen sommige dingen bij de een duurder zijn als bij de ander. Maar als je puur naar de standaard uitruisting kijkt is een vito gewoon goedkoper.

Het is en blijft gewoon een persoonlijke keuze.
Laatst gewijzigd door hendrikus op 22 dec 2010, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Roel »

hendrikus schreef:
Roel schreef:Ik zou voor de Ford Transit gaan :bifun :bifun :bifun
kan ook met 4x4 trouwens...

Of een dikke 5 cilinder 200pk en 470nm
Dan zijn we er uit, Slotje erop en klaar met deze discussie :toppie
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Plaats reactie