Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Onderhoud gasfornuis
Re: Onderhoud gasfornuis
Hi, ik heb de fiberringen vervangen en het is een bijzonder bevredigend klusje. Omdat je alle onderdelen eens goed kan schoonmaken. Het ziet er gelijk een heel stuk beter uit.
Ik heb gelijk even getest maar ik heb de indruk dat er toch nog wat gele/oranje vlammetjes uit komen. Ik durf de branderkoppen niet super strak te draaien omdat ik bang ben iets kapot te maken. Moet ik ze zo strak mogelijk draaien of "vast is vast"?
gr. Andreas
Hieronder wat fotos van de branders met vervangen fiberringen.
Ik heb gelijk even getest maar ik heb de indruk dat er toch nog wat gele/oranje vlammetjes uit komen. Ik durf de branderkoppen niet super strak te draaien omdat ik bang ben iets kapot te maken. Moet ik ze zo strak mogelijk draaien of "vast is vast"?
gr. Andreas
Hieronder wat fotos van de branders met vervangen fiberringen.
VW California Generation 2001
Heb je pakkingringen van de goede dikte gebruikt? Zoals Jasper eerder in dit topic schreef, RVS gasstel 1,5 mm en emaille gasstel 1 mm. En zowel onder als boven de plaat een ring plaatsen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hoi Hanz,
Ja zeker, onder de plaat is een beetje een priegelwerkje, maar het is gelukt! En dikte, is ook de juiste in dit geval (1,5 mm). :-)
Gr. Andreas
Ja zeker, onder de plaat is een beetje een priegelwerkje, maar het is gelukt! En dikte, is ook de juiste in dit geval (1,5 mm). :-)
Gr. Andreas
Het is een bajonetsluiring, dus kwartslag draaien en vast is vast en nog vaster hoeft niet en kan niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Heb je de onderkant van de koppen gevlakt zoals ik beschreven heb?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
- Ali_Blabla
Zoals J vd Pal al zei, is de kop er (eindelijk) af. Na een paar weken zo nu en dan wat wd40 erin, en langzaam de oude pakking wegsteken had ik er genoeg van en heb ik hulptroepen ingeschakeld. “Gelukkig” vond hij ook dat ie erg vast zat maar kon m er toch vrij snel afkrijgen.
Alles zit nu weer mooi schoon en netjes in elkaar. Nu nog ff nieuwe gasslang regelen, want 1994 is toch echt wel veuls te oud.
Met grote dank aan J vd Pal!!
Alles zit nu weer mooi schoon en netjes in elkaar. Nu nog ff nieuwe gasslang regelen, want 1994 is toch echt wel veuls te oud.
Fijn dat het gelukt isAli_Blabla schreef: 23 jun 2025, 23:05 Zoals J vd Pal al zei, is de kop er (eindelijk) af. Na een paar weken zo nu en dan wat wd40 erin, en langzaam de oude pakking wegsteken had ik er genoeg van en heb ik hulptroepen ingeschakeld. “Gelukkig” vond hij ook dat ie erg vast zat maar kon m er toch vrij snel afkrijgen.
WD40 ruikt lekker, maar doet eigenlijk niet zo heel veel, beter is te investeren in een echte kruipolie als IMAL (Ik Maak Alles Los)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Hoi Hanz, Volgens mij zou je deze bajonetsluiting tot maximaal een half-slag kunnen draaien. Maar zover durf ik het niet aan te draaien, "vast is vast" dan maar?
Hoi Jasper, Ik heb eerst jouw lichttest gedaan, er kwam geen licht doorheen. Vandaar dat ik het afvlakken niet heb gedaan. Misschien toch nog de moeite waard om een paar 8-jes te schuren op korrel 600.J vd Pal schreef: 23 jun 2025, 19:50 Heb je de onderkant van de koppen gevlakt zoals ik beschreven heb?
Ben ook bezig geweest met alles te vervangen.
Nu kreeg ik bij aanschaf van de camper de hoge branders erbij, die dus niet zouden passen.
De bajonet sluiting past wel alleen past het pannenrekje niet meer ivm de hoogte.
Ik heb bij 4 m6 inbus boutjes het zeskantige gat opgeboord naar 6.5mm rond en deze 5mm diep.
De witte dopjes waar het pannenrekje in moet vallen ingekort zodat deze in het inbus gat passen.
De inbusboutjes vastgezet in de gaatjes in de gasfornuisplaat waar normaal de witte dopjes in moeten.
Nu past het pannenrekje wel met de hoge branders.
De andere pootjes van het pannenrekje rusten nu niet meer op de gasfornuisplaat maar ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn.
Bij het aanrechtblad is voldoende ruimte en deze sluit normaal
Mocht ik ooit een keer tegen twee lage branders lopen, dan is dit weer zo in originele staat terug te zetten.
Nu kreeg ik bij aanschaf van de camper de hoge branders erbij, die dus niet zouden passen.
De bajonet sluiting past wel alleen past het pannenrekje niet meer ivm de hoogte.
Ik heb bij 4 m6 inbus boutjes het zeskantige gat opgeboord naar 6.5mm rond en deze 5mm diep.
De witte dopjes waar het pannenrekje in moet vallen ingekort zodat deze in het inbus gat passen.
De inbusboutjes vastgezet in de gaatjes in de gasfornuisplaat waar normaal de witte dopjes in moeten.
Nu past het pannenrekje wel met de hoge branders.
De andere pootjes van het pannenrekje rusten nu niet meer op de gasfornuisplaat maar ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn.
Bij het aanrechtblad is voldoende ruimte en deze sluit normaal
Mocht ik ooit een keer tegen twee lage branders lopen, dan is dit weer zo in originele staat terug te zetten.
Met vriendelijke groeten,
Nico.
T4 Freestyle 2003
Nico.
T4 Freestyle 2003
Mocht je alles origineel willen maken, ik heb nog twee lage branders te koop. €75,- per stuk, op te halen in Puttershoek of verzenden tegen kostprijs.
Groeten
Jasper
Jasper
Bedankt voor uw aanbod maar ik kijk het nog even aan zo.
Met vriendelijke groeten,
Nico.
T4 Freestyle 2003
Nico.
T4 Freestyle 2003
Nadat ik ook plofjes had gehoord, besloten om pakking te vernieuwen.
Idd boven pakking gebroken! . Na schoon maken, vlakken , nieuwe 1 mm pakkingen besteld en erop geplaatst.
Alleen....ik krijg de kop maar 2-3 mm vast gedraaid?!
Pakking nagemeten, is 1 mm.
Hoe hard ik ook druk , verder gaat hij niet .
(Zonder top pakking draai ik hem er zo op)
Iemand advies wat ik kan doen?
Gr Ronald
Idd boven pakking gebroken! . Na schoon maken, vlakken , nieuwe 1 mm pakkingen besteld en erop geplaatst.
Alleen....ik krijg de kop maar 2-3 mm vast gedraaid?!
Pakking nagemeten, is 1 mm.
Hoe hard ik ook druk , verder gaat hij niet .
(Zonder top pakking draai ik hem er zo op)
Iemand advies wat ik kan doen?
Gr Ronald
Heb je gemeten met een goede schuifmaat? Dikte zou iets minder dan 1,0 mm moeten zijn.
Groeten
Jasper
Jasper
Ik verwacht niet dat t uitmaakt , 1 mm of 0,95mm ..
Ik kan kiezen uit 1 en 1½ mm.
Ik kan kiezen uit 1 en 1½ mm.